#WallOfTextWarning
Betegnelsen "starter" er litt ullen.. jeg har oppfattet en starter som en blanding av vørter og gjær som er i sin mest aktive fase aka "krausen yeast", og ikke oppdyrking/dekantering og pitching av slurry fra det som en gang
var en "starter".
Jeg har best erfaring med å dyrke opp gjær på magnetrører ihht. mrmalty sammen med yeast growth table fra boken Yeast, gjengitt på
http://billybrew.com/stepping-up-a-yeast-starter
merk at gjærveksten kan beregnes som dobbel ved bruk av magnetrører, og ikke så veldig langt unna dobbel ved å riste starteren ofte for å holde gjærcellene i "suspension".
Hvis jeg trenger 1800mrd celler (tilsvarende 18 ferske White Labs rør) så starter jeg med 2 liter vørter (200g maltekstrakt og 1,9l vann). Når denne er utgjæret går den i kjøleskapet og bunnfeller. Da anslår jeg at jeg har oppunder 400 mrd celler (tilsvarende 4 ferske rør). Så splittes dette i 2 stk 5-liters "startere", og jeg antar at jeg har 1800mrd celler. Jeg setter dette kjølig etter at utgjæringen er ferdig, fjerner det meste, men ikke alt ølet over gjæren og venter til bryggedagen. 2-3 timer før gjæren skal pitches tilsetter jeg 4 liter vørter som holder temperatur 3 grader lavere enn jeg har planer om å gjære på (7 grader for lager som gjæres på 10 grader og 16-17 grader hvis jeg lager "vanlige" overgjærete ale).
Med denne metoden ser jeg at trykket i gjæringstanken øker nesten umiddelbart etter pitching - dvs. jeg har gjærlåsen på inntil ølet er dekket av krausen/gjær/skum.
Så snart ølet er dekket av krausen løsner jeg lokket på gjæringspannet for å minske presset på gjæren. Dagen etter at ølet er dekket av skum kommer det masse trub/humlerester på toppen av ølet som fjernes med en fiskesleiv som er dyppet i star-san. Når "high krausen" har bunnfelt setter jeg på gjærlås og tetter gjæringsspannet.
Denne metoden har fungert veldig bra. Krausen gjær, eller supergjær, er det som mye av faglitteraturen og selverfart gjør jobben best - og det er spesielt viktig på undergjærede øl
Hvis man har slurry tilgjengelig så pleier jeg å overpitche med 50% ifht. det mrmalty anbefaler, det har muligens noe med oksygeneringen av vørteren eller dødsraten til gjæren å gjøre, selv om jeg har brukt både servomyces og White Labs gjærnæring når jeg dyrker gjær og brygger.