Når er gjærstarter klar

marhorn

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har alltid praktisert 24 timers regelen når det gjelder startere uten å tenke så mye mer på det, men når kan jeg egentlig se om starteren er utgjæret?
Legger ved en liten video av en WLP007 som har stått i 20 timer.

Min teori er at det ser ut som om gjæren prøver å bunnfelle og da er ferdig utgjæret!
Er jeg inne på riktig tankegang?
 

Vedlegg

  • Magnetrører.MOV
    530,6 KB · Sett: 600
Jeg følger ingen timesregel. Noen ganger går den i et døgn, noen ganger to.
Jeg pleier å gi meg når det ikke er mer skum/bobler igjen. Hverken langs sidene, eller i "smilehullet". Når det gjelder 007, pleier jeg å gi meg når det bare er små klumper som fyker rundt uten bobler på toppen. For andr typer gjær gir jeg meg når den har fått en lys caffe latte farge, og ellers virker død.
Videoen funket ikke på min iPad, så den fikk jeg ikke sett.
 
Som Ketil sier, det varierer av hvilken gjrtype du bruker og hvor høy romtemp er :)

Men dersom du ikke ser bittesmå bobler langs glasset/flaska, og det ikke er skum lengre på toppen kan det være tegn på at den ivrigste aktiviteten er over.
 
Nå fikk jeg sett videoen.

Jeg ville ventet til alt skum var borte, men har ingen vitenskapelig god grunn til det.
Ser bare for meg at det fortsatt er aktivitet og formering av gjær så lenge det skummer.
Blir vel noe av det samme som når vi gjærer vørteren? Når den blir stille og fredelig, så er det meste over.
 
Gir den som regel 36-48 timer på magnetrøreren før den går i kjøleskapet til felling. Samme hvilken gjær (med det sagt går det som oftest i WLP001, til tider 007 og 400)
 
Har nesten utelukkende gått i WLP001 her også i det siste, men WLP007 ser ganske forskjellig på røreren.

Da får den hvertfall få stå over natta:)

Nå er det knusk tørt i alle fat her så det skal bli deilig med en bryggehelg igjen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Setter startere mine kaldt når de bunnfeller på kort tid etter risting. Stortsett står de i et døgn i romtemp og et døgn kaldt. Går alltid fint.
 
Det har alltid vært min strategi også og det har alltid fungert bra, men syns ofte jeg bommer litt på FG selv om jeg har beregnet starteren riktig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
marhorn skrev:
Det har alltid vært min strategi også og det har alltid fungert bra, men syns ofte jeg bommer litt på FG selv om jeg har beregnet starteren riktig!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Starteren i seg selv er ikke nødvendigvis den mest avgjørende faktoren ang. FG. FG vil også avhenge av oksygeneringen av vørteren og mesketemperaturen man bruker.
 
Mesketemperaturen tror jeg at jeg har bra kontroll på men oksygeneringen er en faktor jeg har planlagt å forbedre.
Har til nå benyttet ristemetoden, men har liggende klar akvariepumpe, sterilfilter og luftesten som jeg skal teste denne gangen.

Uansett er det sjelden skivebom, men det er alltid rom for forbedringer!
Typisk eksempel er hvis BS sier 1.010 så ender jeg opp på 1.012...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
#WallOfTextWarning

Betegnelsen "starter" er litt ullen.. jeg har oppfattet en starter som en blanding av vørter og gjær som er i sin mest aktive fase aka "krausen yeast", og ikke oppdyrking/dekantering og pitching av slurry fra det som en gang var en "starter".

Jeg har best erfaring med å dyrke opp gjær på magnetrører ihht. mrmalty sammen med yeast growth table fra boken Yeast, gjengitt på http://billybrew.com/stepping-up-a-yeast-starter

merk at gjærveksten kan beregnes som dobbel ved bruk av magnetrører, og ikke så veldig langt unna dobbel ved å riste starteren ofte for å holde gjærcellene i "suspension".

stepping-up-yeast-starter-table.jpg


Hvis jeg trenger 1800mrd celler (tilsvarende 18 ferske White Labs rør) så starter jeg med 2 liter vørter (200g maltekstrakt og 1,9l vann). Når denne er utgjæret går den i kjøleskapet og bunnfeller. Da anslår jeg at jeg har oppunder 400 mrd celler (tilsvarende 4 ferske rør). Så splittes dette i 2 stk 5-liters "startere", og jeg antar at jeg har 1800mrd celler. Jeg setter dette kjølig etter at utgjæringen er ferdig, fjerner det meste, men ikke alt ølet over gjæren og venter til bryggedagen. 2-3 timer før gjæren skal pitches tilsetter jeg 4 liter vørter som holder temperatur 3 grader lavere enn jeg har planer om å gjære på (7 grader for lager som gjæres på 10 grader og 16-17 grader hvis jeg lager "vanlige" overgjærete ale).

Med denne metoden ser jeg at trykket i gjæringstanken øker nesten umiddelbart etter pitching - dvs. jeg har gjærlåsen på inntil ølet er dekket av krausen/gjær/skum.

Så snart ølet er dekket av krausen løsner jeg lokket på gjæringspannet for å minske presset på gjæren. Dagen etter at ølet er dekket av skum kommer det masse trub/humlerester på toppen av ølet som fjernes med en fiskesleiv som er dyppet i star-san. Når "high krausen" har bunnfelt setter jeg på gjærlås og tetter gjæringsspannet.

Denne metoden har fungert veldig bra. Krausen gjær, eller supergjær, er det som mye av faglitteraturen og selverfart gjør jobben best - og det er spesielt viktig på undergjærede øl

Hvis man har slurry tilgjengelig så pleier jeg å overpitche med 50% ifht. det mrmalty anbefaler, det har muligens noe med oksygeneringen av vørteren eller dødsraten til gjæren å gjøre, selv om jeg har brukt både servomyces og White Labs gjærnæring når jeg dyrker gjær og brygger.
 
Takker så mye for gode innspill!

Idag tidlig var det ikke en boble å se så da gikk den i kjøleskap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
marhorn skrev:
Mesketemperaturen tror jeg at jeg har bra kontroll på men oksygeneringen er en faktor jeg har planlagt å forbedre.
Har til nå benyttet ristemetoden, men har liggende klar akvariepumpe, sterilfilter og luftesten som jeg skal teste denne gangen.

Uansett er det sjelden skivebom, men det er alltid rom for forbedringer!
Typisk eksempel er hvis BS sier 1.010 så ender jeg opp på 1.012...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke stol på beregningene bryggeprogrammene gjør ang. FG. Hvis du typisk bommer med 1.002, treffer du bra. Husk at kalibrering av ditt termometer og hvordan ditt system fungerer ikke nødvendigvis stemmer overens med det Beersmith tar med i beregningene. Før logg, og etterhvert vil du samle deg opp erfaring som gjør deg godt i stand til å forutse utgjæringen i et gitt øl med en gitt gjær. Og å bomme med så lite, er innenfor feilmarginene, uansett!
 
På videoen ser jeg at det er ganske rolig tempo på røreren.
Finnes det noen teorier om dette?
Skal vortexen gå langt nedi kolben eller bare røre rolig rundt?

Poenget er vel å få mest mulig luft nedi mixen og skulle tilsi en kraftig vortex, men vil dette "forstyrre" gjæren (som surrer rundt nedi der) på noen måte?
 
Har hatt en starter med WLP002 gående på magnetrører siden torsdag, fortsatt med skum på toppen og små bobler som stiger opp. Kan jeg anta at den likevel er ferdig nå?
 
Hjelp!

Holder nå på med min andre gjærstarter og lurer på om jeg har bæsja på draget her. Planen er å brygge en Wit med WLP400 i morgen. Jeg satte gjærstarter på torsdag med én pakke WLP400 og i underkant av 2 liter vørter av spraymalt. Den stod og surret på magnetrører i ca 26-27 timer før jeg satte den i kjøleskapet i går kveld. Dette er i grunnen samme fremgangsmåte som jeg gjorde forrige gang.

Men nå når jeg sjekker kolben så er det svært lite som har lagt seg i bunnen, det er bare en ring rundt bunnen av kolben. What to do?

Det skal sies at gjærstarteren skummet bra på magnetrøreren og det var fremdeles ganske mye skum når jeg satte den i kjøleskapet. Tok jeg den av magnetrøreren for tidlig?
 

Vedlegg

  • IMG_0305.JPG
    IMG_0305.JPG
    109,6 KB · Sett: 112
  • IMG_0307.JPG
    IMG_0307.JPG
    87,4 KB · Sett: 108
Til ditt siste spørsmål. Ja.
Min siste starter med denne gjæren var i ferd med å skumme ut av en 5 liters erlmeyer før jeg måtte gi en dråpe foam control. Den var også på 2 liter. Dette er en hissig gjær.
Når det er sagt.
For deg som skal brygge i morgen, ville jeg vært litt redd for å dekantere for mye. Mye gjær svever sikkert rundt i vørteren fra starteren. Jeg ville kanskje helt ut litt av toppen. Lukket øynene, og helt resten i det som skal bli øl. Jeg har helt oppi 1 liter aktiv starter i belgisk ved flere anledninger. Ingen usmak, men lynrask og heftig start på gjæringa.
 
Ok, det var noe slikt jeg tenkte på selv også, men ble veldig usikker på om det blir usmak av vørteren fra starteren. Jaja, er vel bare å prøve og se hur det går
 
Tilbake
Topp