Når flytte gjæringskar?

Vi har en IPA som ligger og godgjør seg på 4. dagen. Det skal snart over på sekundærkar med litt mer humle. Alt vel, men planen er at det skal tappes på flasker et annet sted om ti dager. Når i prosessen vil det være minst ugunstig å flytte karet? Før tapping på nytt kar, rett etter, rett før flasketapping eller hva? Skal ikke langt, maks ti minutter i bil.

psychogard skrev:
Vi har en IPA som ligger og godgjør seg på 4. dagen. Det skal snart over på sekundærkar med litt mer humle. Alt vel, men planen er at det skal tappes på flasker et annet sted om ti dager. Når i prosessen vil det være minst ugunstig å flytte karet? Før tapping på nytt kar, rett etter, rett før flasketapping eller hva? Skal ikke langt, maks ti minutter i bil.

Hvorfor bytte fat?  Putt humlen rett i.

Flytter fordi oppskriften sier det;-). Har forstått at det kan være en fordel for å få ut avfallstoffer. Men jeg er nybegynner, bare gjør som det står. Men det jeg lurer på er flyttinga. Er det grei skuring å flytte karet til et annet sted?

Ja, det er ikke noe problem å flytte gjæringskaret. Jeg har fraktet i bil før før tapping på flasker, ikke noe problem. Du kan få meg noe mer gjær over i flaskene, men det bunnfeller uansett.

Når det gjelder stikking over til nytt fat, er det ingen hensikt. Det stemmer at gjæren produserer noen avfallsstoffer, og nettopp derfor bør du IKKE stikke om ølet. Gjæren vil nemlig ta til seg disse stoffene, og da er det jo dumt å fjerne størsteparten av gjæren før den har fått gjort det. I tillegg risikerer du oksydering og infeksjoner.

Er det en linje APA dere har brygga?
Bare ikke prøv å tappe på flaske den samme dagen du flytter på karet.
En del av bunnfallet vil nok virvles opp ved flytting, så det har vel bra av et par dager i ro før tapping.

ThomasSF skrev:
Er det en linje APA dere har brygga?
Bare ikke prøv å tappe på flaske den samme dagen du flytter på karet.
En del av bunnfallet vil nok virvles opp ved flytting, så det har vel bra av et par dager i ro før tapping.

Thomas? Heisan. Du vet hvilken batch jeg snakker om. Den som ble semiherpa av noen rookies med dårlig impulskontroll;-).

Den skal over til Vemunds, så vi kan tappe den sammen på festen. Vi flytter den denne uka, skal tappes i neste uke. Så da går det vel bra.
Så hopper vi over tapping på nytt kar.

Takk for tips, alle sammen!

Ja, det er stille på jobb. Hjem i morra!
Går nok bra. Blir spanandes å smake den der  :skitbra:
Er det noe utstyr jeg skal ta med? Håndkorkemaskin? Tappestang?

ThomasSF skrev:
Ja, det er stille på jobb. Hjem i morra!
Går nok bra. Blir spanandes å smake den der  :skitbra:
Er det noe utstyr jeg skal ta med? Håndkorkemaskin? Tappestang?

Vi har alt utstyret klart. Kjøpte ferdigpakke med all inclusive. Ta med litt hjemmelaget, så blir det bra!

Tilbake
Topp