Når ølbrygging går fra lek til alvor.

Olauk

 
I dag tok jeg opp en flaske av mitt nyeste brygg fra kjelleren, hvor det har stått kjørlig i en måneds tid.
Fornøyd limte jeg på etiketten (med H-melk) og satte flasken på kjøkkenbordet.
Etiketten ble såpass bra at jeg ville dokumentere det hele med et bilde, men kameraet lå i underetasjen.
Derfor småsprang jeg ned trappa, hentet kameraet og idet jeg setter foten på stuegulvet hører jeg et voldsomt smell, lyden av knust glass og så lyden av noe som skummer.
Samboeren min, som har sittet i sofaen hele tiden ser forskrekket bort på meg: Hva skjer?

Mitt kjære brygg gikk i lufta.
Det gikk i lufta med en sånn kraft at en av glassbitene knuste vinduet ved kjøkkenbordet!, hele stua og kjøkkenet ble fyllt av glassbiter.
Heldigvis ble hverken jeg eller samboeren min skadd. Jeg tenker med gru på hvordan utfallet hadde blitt dersom flaska hadde eksplodert når jeg satte på etiketten.

Puhh!

Men dette setter meg i litt av en klemme.
I kjelleren står det fortsatt nesten 3 fulle kasser av det samme brygget.
Jeg har hatt to flasker av det samme brygget i kjøleskapet og drukket de uten at  de gikk av tidligere.


Når jeg brygget, tilsatte jeg ca. 6gram sukker pr liter
Denne gangen flasket jeg med bordmodellen fra Petit. Den var innmari hard å flaske med, såpass at flaskene hang fast i koppen som presser på korka.
Flaska som gikk av var ikke helt fylt med øl, kun såvidt opp i halsen på flaska.

Hva gjør jeg for å "desarmere" resten av brygget?
Vil gjerne bruke det, for det er brygget i anledning bryllupet vårt som er om 2 uker... så rekker ikke brygge en erstatning for "eksplosjons alen"
 
Har opplevd livlige resteflasker jeg også, ofte noe grums av humle ol. i de, dog har ingen eksplodert. Sjekk ei ny flaske, dog med noe verneutstyr....
 
Jeg tenker at løsningen blir å jekke alle flaskene for så å flaske på nytt.
Det må vel gå bra? Da slipper jeg ihvertfall å bekymre meg for å sprenge bryllupsgjestene.
 
Ta og test et par til om du har noen ekstra. Sett den i en bøtte, slik at du begrenser en ny eksplosjon.

Lykke til!
 
Og sveisemaske!

Virker som om ølet ikke har vært utgjæret før flasking eller at sukkeret ikke har blitt blandet godt nok med ølet før flaskingen.
6gr/L skal i seg selv ikke føre til flaskebomber.

Har samme erfaring med bordmodellen til Petit, men aldri hatt problemer med flasker i etterkant, har flasket mange hundre flasker med den.
 
Det er godt mulig sukkerlaken ikke ble godt nok blandet med resten av ølet. Tilsatte først sukkerlake i en gjæringsdunk før jeg forsiktig tappet ølet over i den. Bør kanskje røre litt neste gang.

Jeg stusse på at ølen (en APA) var mer uklar enn de første jeg smakte fra samme batch, så det kan være en infisert flaske som gikk av.

Hvis noen lurer på hvor mange glassbiter man kan få en ølflaske til å bli ... så er det mange. Finner ennå glassfragmenter her og der både på stua og kjøkkenet.
 
Hadde en halvfull flaske (siste rest) fra flasking med sukkerlake som jeg åpnet i går. Den hjalp godt til med åpningen og det smalt godt. Hadde stått i en uke. Regner med at den hadde mer sukker enn de andre. Var omlag 6g/l. Ble litt nervøs, og håper nest siste flaske ikke har samme trykk - vet ikke hvilken det er.

Kan jeg ha en flaskebome gjemt blant de andre flaskene? Hadde sukkerlake i dunken før jeg helte ølen med å legge hevertslangen en runde i bunnen slik at jeg, i teorien, gjorde slik at sukkeret ville blande seg.
 
Odland skrev:
Hadde sukkerlake i dunken før jeg helte ølen med å legge hevertslangen en runde i bunnen slik at jeg, i teorien, gjorde slik at sukkeret ville blande seg.

Etter eg begynte å å fylle omstikkkaret med ca.2-3 liter øl før sukkerlaka gikk i, så har eg ikkje hatt problem med ulik karbnering på flaskene.
 
Torvald skrev:
Etter eg begynte å å fylle omstikkkaret med ca.2-3 liter øl før sukkerlaka gikk i, så har eg ikkje hatt problem med ulik karbnering på flaskene.

Gjør noe det samme selv, men jeg heller i bare ca 50% da, og resten når jeg har tappet om ca 60% av ølet.
 
Gode tips.

Men - vil en flaske som bare er halvfull kunne lage mer trykk og mer "pang" når man åpner den? (Veldig teknisk språk på meg - I know)
 
Skal kle meg i rustning og manne meg opp for å åpne noen stikkprøver iløpet av formiddagen. Håper der var en villøl med for mye sukkerlake som gikk av i går.
Hele partiet blir uansett korket på nytt så vi ikke risikerer noen fler overraskelser.
 
Jeg hadde også noen livlige flasker. Jeg endte opp med å bruke flaskeåpneren forsiktig slik at trykket slapp ut. så var det bare å gjenta prosessen med samme kork på flaska hele tiden... ingen omkorking. Bare trykkletting.  :)
 
Odland skrev:
Gode tips.

Men - vil en flaske som bare er halvfull kunne lage mer trykk og mer "pang" når man åpner den? (Veldig teknisk språk på meg - I know)

"You don't wanna cap bottles that are half full because you get a larger risk of bottles blowing up"

James Spencer - Basic Brewing
 
Nå har hele batchen blitt åpnet, for så å bli korket igjen. To flasker viste tegn til overkarbonering/infisering ellers gå resten frq seg et søtt lite pssst når jeg jekka korka.
Håper jeg ikke har tatt futten helt av ølet. Bruker den nokså dårlige veien til hytta som siste steg i desarmeringen. Dersom flaskene tåler alle humpene i veien, så er de nok greie.
 
Kan være lurt å sette de i kjøleskap den siste tiden, bare for å være sikker på at det er ingen mer ettergjæring før den store dagen.
 
Vill historie, godt det gikk bra.

Leste gjennom posten din en gang til og la merke til dette:

Olauk skrev:
...Fornøyd limte jeg på etiketten (med H-melk) og satte flasken på kjøkkenbordet...

Søkte på forumet men det er bare du som nevner det her. Fungerer det bra? Selv med kondens på flaskene etc.
 
Tilbake
Topp