Når skal det tilsettes "Brewers Clarex" ?

Påve

 
Trenger litt hjelp av dere bryggeguruer der ute og har da noen spørsmål:

Ønsker å prøve med klarningsmiddel for vår IPA og tjekkiske pils. Disse øllene ble brygget 19 november og er nå ferdig gjæret. IPA'en er satt i kjøleskap for coldcrushing før denne skal tappes på fat. Har da tenkt å kjøre dette gjennom 1 micron filter før karbonisering. Spørsmålet er da: Er det for sent å tilsette "Brewers Clarex"? Ser flere nevner at dette bør tilsettes sammen med pitching av gjær. Har noen prøvd å tilsette dette etter primærgjæring, og i såfall med hvilken effekt?

Har også tenkt å gjøre det sammen med den tjekkiske pilsen vår. Denne står nå for lagring på 4°C i kjøleskapet og skal stå der og kose seg i tre uker.

Har disse kommet så langt i gjæringsløpet at det bør brukes gelatin som klarning eller kan det gå med Clarex'en? Det som frister er jo ikke bare klarningen men også den glutenreduserende effekten Clarex har.

Synspunkter? Tips? Alt mottas med takk

MVH Pål.
 
Hva slags uklarhet er det du prøver å fjerne? Brewers Clarex er ikke et generelt klarningsmiddel, men spesifikt mot kjøketåke.

Det tilsettes samtidig med gjæren.
 
Det er nettopp kjøletåke som skal fjernes. Lurte på om det går an å tilsette Clarex etter primærgjæring. Har akkurat stukket om karene så jeg får vel forske litt selv
 
Det er nettopp kjøletåke som skal fjernes. Lurte på om det går an å tilsette Clarex etter primærgjæring. Har akkurat stukket om karene så jeg får vel forske litt selv

Jeg er litt usikker på hva som denaturerer enzymene i Brewers Clarex, men det burde ikke skade å tilsette, i hvert fall.
 
Den skal være med i gjæringen av ølet. Mistenker det har noe med at det enzymet jobber tregt og at gjæringen gir god sirkulasjon i karet :).
 
Det er nettopp kjøletåke som skal fjernes. Lurte på om det går an å tilsette Clarex etter primærgjæring. Har akkurat stukket om karene så jeg får vel forske litt selv
Hvordan gikk det med å tilsette det etter du hadde stukket om til karene? HAr kjøpt denne selv og leste for sent at den skulle tilsettes med gjæren. Så lurte også på om det gikk å tilsette den i fatene?
 
Fungerer kun når det er tilsatt i starten av gjæringen.
klipp fra produktark :
FUNCTION
Chill haze in beer results from the precipitation of complexed polyphenols and proteins during cold
storage.
This precipitation has been shown to result from
hydrogen bonding between polyphenols and the proline
rich fraction of particular polypeptides. This haze develops over time and, initially, is
reversible (haze disappears when the temperature of the beer increases).
The chill haze can become
permanent as the hydrogen bonding gets stronger.
BREWERS CLAREX

.
APPLICATION
BREWERS CLAREX
®
can be used with all kinds of malts and
other raw materials.
The product is added to cooled wort at the beginning of fermentation.
 
ingen vits i å tilsette det i et øl som er gjæret fra 1048 til 1040 nå eller ?

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle funke greit. Dette enzymet virker over tid, dvs. du ser ikke full effekt av det med en gang ølet er klart til å drikkes. Og det må vel bety at det hverken denatureres av lavere pH, CO2 eller alkohol.
 
Det hindrer noen bånd å bli dannet tidlig i gjæringsfasen. Etter at båndene er dannet har jeg forstått det slik at det ikke har nevneverdig effekt.
 
Fra Murphy & Sons om Brewer's Clarex:
Chill haze in beer results from precipitation of complexed polyphenol and proteins during cold storage. This precipitation has been shown to result from hydrogen bonding between polyphenols and the proline rich fraction of particular polypeptides. This haze develops over time and, initially, is reversible (haze disappears when temperature of beer increases). The chill haze can become permanent as the hydrogen bonding gets stronger.

Brewers clarex prevents precipitation by hydrolysing the sensitive (haze active) polypeptides. It cleaves specifically the sites where such hydrogen bonding occurs. The specificity of the enzyme ensures that no other beer parameters are affected.

Brewer’s clarex can be used with all kinds of malts and other raw materials. The product is added to cooled wort at the beginning of fermentation.

Siden disse båndene mellom polyfenoler og polypeptider dannes ved kaldlagring, og ikke blir permanente før etter lang tid, kan det virke som om enzymet vil kunne gjøre jobben med å ødelegge koblingspunktet på polypeptidene også når det ikke tilsettes med en gang. Det kan være at det blir gitt råd om å tilsette BC ved gjærtilsetning ganske enkelt fordi det er det mest praktiske, og fordi det ikke er noen grunn til å vente - men at det er fullt mulig å gjøre det og likevel få efffekt.

Men det er bare hva som virker rimelig for meg - som ikke har noen fagbakgrunn for å mene noe om det.
 
Satte til gjæring lørdag kveld og vil tilsett BC i morgen da jeg får det tilgjengelig.
Har en ganske klar pils fra forrige GAMLE på dato BC.
 
Er det bare Vestbrygg som selger 30 ml Brewers Clarex? Lei av å bruke 60 kr på et lite rør med Clarity Ferm.
 
Tror du må lete etter "klaringsmiddel" eller lignende hos Bryggselv også. Mener å huske at det skyldes at de ikke får lov til å markedsføre produktet som Brewer's Clarex når de kjøper inn i store kvanta og så pakker om til mindre flasker på egenhånd.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp