Når skal malten i??

Fra oppskriften står det:
Meskeplan:
48C - mesking
62C - 35 min
Osv osv

betyr det at maltet skal helles i når vannet er 48C på vei opp mot 62C?

Dette er en oppskrift som følger med speidel settet. Det står ingenting om sukker til karbonering, eller hvor lenge det skal gjære på ca 20C.

Noen som har brygget medfølgende malt fra speidel? Tror navnet på ølet er "kölner"
 
Når du programmerer speidelen, så setter du innmeskingstemperatur på 48°C.
Da stopper den og ber deg gå videre etter at du har fylt i malten.
Når det gjelder gjæringstemp. kjenner jeg ikke oppskriften og hvilken gjær du skal bruke. Men i underkant av 20 grader for ales og ca 12 for lager burde ikke være så feil.
Du kan sjekke gjærprodusentens websider for å se hva som anbefales.
 
Bare gjør det som Audun F sa. Ha i malten når du får beskjed om det. Spidelen vil holde 48 grader til du har kvitert for at du har hatt oppi malten.
Du lar det bare gjære i 14 dager. Mål SG før du har oppi gjær og når det nærmer seg 14 dager. SG vil droppe mest dei første dagene. Til karbonering så bruker du 6g sukker pr liter så tenke jeg det blir drikkendes:)
 
Til et annet spørsmål som er litt i samme gata så slipper jeg lage ny tråd
Er det veldig viktig at man venter med å tilsette malt til meskevannet har nådd rett temperatur?
Gjør det no om man har i maltet sammen med vannet idet man starter oppvarmingen?
 
Da vil du ikke ha like god kontroll på utgjæringen, siden maltet vil få relativt lang tid med mesking på lav temperatur. Dette vil gi høyere utgjæring i ølet.
 
OK, så hvis jeg ikke ser noen problemer med det?
Det er vanligvis snakk om BIAB partial mash, ± 7 liter i en 9 liters kjele
bruker uansett ikke mer enn 10 -15 på oppvarming
 
Whatever rocks your boat... Hvis du ikke har problemer med det, så har du ikke noen problemer med det. Men utgjæringen vil antakelig kunne bli høyere, selv med så kort tid som 15 min. Hvorfor vil du egentlig gjøre det?
 
Nei, ikke på død å liv
Har alltid bare tenkt på det og aldri skjønt at det kan skade, men har heller aldri brydd meg om å spørre
Er jo like greit å bare slenge oppi alt med en gang og starte timern når du har nådd ønsket temp. så slipper du vente
 
Må jo uansett vente på at ting skal bli varmt... Men det viktigste argumentet er kontroll på den enzymatiske aktiviteten.
 
Tilbake
Topp