Når starter gjæringen?

Hei. Min første post her, er ganske så ny i gamet...

Mitt spørsmål er kort og godt hvor lenge vørteren skal stå før gjæringen setter i gang? Har 20 liter American Pale Ale kjøpt på BryggSelv som har stått i 2 døgn uten at det skjer noe særlig. En del skum har det blitt, men ikke noe action i gjærlåsen enda. Brukte Safe 05 (tror jeg den heter?) og tilsatte 250 gram sukker etter tips på nettet. Alt av utstyr var sterrilt og gjæren ble aktivert på korrekt måte så vidt jeg vet.

Noen forslag? Eller tar det bare litt tid?
 
Ståle Bye Myrvang skrev:
Hei. Min første post her, er ganske så ny i gamet...

Mitt spørsmål er kort og godt hvor lenge vørteren skal stå før gjæringen setter i gang? Har 20 liter American Pale Ale kjøpt på BryggSelv som har stått i 2 døgn uten at det skjer noe særlig. En del skum har det blitt, men ikke noe action i gjærlåsen enda. Brukte Safe 05 (tror jeg den heter?) og tilsatte 250 gram sukker etter tips på nettet. Alt av utstyr var sterrilt og gjæren ble aktivert på korrekt måte så vidt jeg vet.

Noen forslag? Eller tar det bare litt tid?

En ale gjærer stort sett ut på en snau uke, men du bør la den stå i 14 dager sånn at gjæren kan rydde opp etter seg.

Om du ser skum / krausen i gjæringsbøtta så tyder det på at gjæringen er i gang. Det kan være lokket ikke er 100 % tett, og at det er derfor du ikke opplever noe særlig futt i gjærlåsen.
 
Gjæringen starter typisk etter 12 timer. Det høres ut som at du er godt i gang, ikke stol på gjærlåsen som et sikkert tegn. Ta en SG-måling hvis du er i tvil!
 
For å sjekke om det er tett kan du presse forsiktig på lokket og se om vannet i gjærlåsen beveger seg.
 
Petter F skrev:
Gjæringen starter typisk etter 12 timer. Det høres ut som at du er godt i gang, ikke stol på gjærlåsen som et sikkert tegn. Ta en SG-måling hvis du er i tvil!

Trykker jeg på lokket bolbler det låsen. Får ta en måling og sjekke om den er forandret siden sist.
 
Har tilsatt sukker under koking for å få den samme effekten - vet ikke hva som fungerer best av å tilsette ved gjæring eller koking..?!
 
thomasski skrev:
Har tilsatt sukker under koking for å få den samme effekten - vet ikke hva som fungerer best av å tilsette ved gjæring eller koking..?!

Dette er jo et kit, bladet det ut med kokende vann som beskrevet, men kokte opp vann, blandet i sukker, og lot det koke litt før jeg tilsatte det i gjæringskaret. Spedde på med kaldt vann, og gjær til slutt.
 
Du er ny så alt skal erfares! Er ikke 'gammel' selv men har erfart at bruk av ris i mesken gjør samme nytten, og fremfor den litt søte, 'mørke' smaken av suker får man en renere og crisp smak.
 
tror ikke du har noe å bekymre deg for da.
her derimot har gjæringa tatt av mer enn bra nok, blåst igjennom vannlåsen flere ganger i dag.
håper du slipper det da.
 
I går satt jeg dunken (med APA) oppå en tomkasse, da gulvet er ganske kaldt. Ovnen varmer luften men ikke gulvet... Ga dunken en liten rist i stad, og etter en time startet det å stormgjære. Tyder på at gulvet er for kaldt.

Men er jo litt usikker på om alt er ødelagt eller om det går bra mtp at den har stått i flere dager uten aktivitet, samt at jeg ristet opp vørteren nå...?
 
Tilbake
Topp