naturlig karbonering - temperatur og antall dager

Hvem kan svare på disse spørsmål :)
Hvorfor setter vi flaskene til karbonering i romtemperatur mellom 20 og 25 °C? er det bare å få øllet karbonert så raskt som mulig eller har det noe å si smaksmessig også? øllet blir karbonert uansett antall ºC (anntar jeg) men det tar bare lengre tid ikke sant? men kjenner du det i smaken hvis øl ble satt til ettergjæring ved for eks. 12 °C? Og er det produksjonsmessig (kostnader) en stor fordel å karbonere varmt hos bryggerier? Eller er det også noen annet som er viktig?

edit: jeg tenker på trappist og abdij, duvel o.s.v.
 
Det dreier seg nok bare om tid, vil jeg tro. Men hvem vet, det kan kanskje være at karbonering ved litt lavere temperatur gir bedre smak? Grønt øl som står til karbonering smaker jo som regel vondere enn øl rett fra gjæringskaret etter endt gjæring. Kanskje noe av usmaken kan unngås ved å karbonere på lavere temperatur, men da vil det også ta såpass mye lengre tid at ølet i romtemperatur ville vært ferdigmodnet og godt igjen før det kalde ølet er skikkelig ferdig. På den annen side kan det jo være at øl som modner kjøligere er mer utsatt for diacetyl, svovel, osv., og at dette igjen krever enda lengre tid for å rettes opp.

Jeg blir fremdeles overrasket over hvordan nesten ethvert innledningsvis skuffende brygg modnes til å bli bedre og bedre inntil det er drukket opp.
 
Det viktigste er nok at det skal gå fort. Gjære jobber under dårlige forhold ved ettergjæring på flaske (lite mat, lav pH, alkohol osv.) og trenger derfor best mulig forhold for å få jobben gjordt. De smaksmessige forskjellene i ølet vil nok være små om man ettergjærer ved lave temperaturer, fordi det er snakk om så lite ekstrakt som skal gjæres bort. Om man går så langt ned som 12 C, som du nevner, risikerer man at ingenting hender i det hele tatt.

For store bryggerier har det stor økonomisk betydning at ølet ikke blir stående for lenge på lager, og det er selvsagt dårlig rekalme om det ikke er skikkelig karbonert når det kommer ut til kundene.
 
Kanskje tilsette et lagergjær til karbonering som tåler slike forhold? Jeg skal la flaskene stå varmt i alle fall :biersmile:
 
Tilbake
Topp