Odland skrev:Men hva er fordeler og ulemper med de foskjellige metodene? Vil naturlig karbonering gi et mer smakfullt øl?
Hvis du tapper klart øl fra fatet tapper du klart øl med Beer Gun på flaskene.Odland skrev:Og ikke minst sedimenter. Er dette så godt som borte når man bruker Beer Gun, kontra naturlig karbonering?
Dalaker skrev:Kjetil Jikun nevner flaskemodning som en kritisk faktor for Nøgne Ø når det gjelder holdbarhet for eksportøl som nødvendigvis vil selges alt annet enn ferske.
Tja. Gjæren vil sammen med sukkeret forbruke i det minste litt av oksygenet som måtte bli med over i flaskene.Martin E skrev:Dalaker skrev:Kjetil Jikun nevner flaskemodning som en kritisk faktor for Nøgne Ø når det gjelder holdbarhet for eksportøl som nødvendigvis vil selges alt annet enn ferske.
Jeg tror du i like stor grad har dette til stede ved fatlagring, så lenge ølet ikke er pasteuristert og filtrert. Jeg kan vanskelig se for meg at det er de 4-8 grammene med sukker per liter som gir ølet mer holdbarhet, snarere det faktum at gjæren fortsatt er tilstede i brygget og hindrer andre mikrokulturer i å etablere seg.
Bjarte H skrev:Tja. Gjæren vil sammen med sukkeret forbruke i det minste litt av oksygenet som måtte bli med over i flaskene.
Martin E skrev:Bjarte H skrev:Tja. Gjæren vil sammen med sukkeret forbruke i det minste litt av oksygenet som måtte bli med over i flaskene.
Joa, men hvis sammenligningen er med pasteuristert og filtrert industripils, så vil jeg anta de har tappeforhold som sikrer at det ikke finnes oksygen i toppen av flaskene?
Martin E skrev:Odland skrev:Men hva er fordeler og ulemper med de foskjellige metodene? Vil naturlig karbonering gi et mer smakfullt øl?
Nei. Jeg opplevde en gang det motsatte, men kan ikke helt skjønne hva det kom av...
protto skrev:Trur ikkje den minimale mengden oksygen ølet blir utsatt for under tapping har ein døyt å sei. Tappelinjene er konstruert for at ølet skal akkurat skumme over for å fortrenge det meste av oksygenet.
Skal det vere vits å purge trur eg du må fylle flaska med veske, feks.Star-san og så fortrenge denne med CO₂. Du vil likevel få luft i flaska når du koblar fra CO₂ og går over til øl.
Et øl jeg leverte inn til NM var oksydert, brukte beerGun men glemte nok å sette på Co2 først, alle 8 flasker var oksydert og kun de, andre gang ble det husket og gikk greit, Så jeg ser ikke luft som uproblematisk og tror ikke "overskumming" er nok, merk, tror jeg.
Det enkle er ofte det beste - fyll øl og la det skumme over og ikkje bekymre seg for mykje.
protto skrev:Trur ikkje den minimale mengden oksygen ølet blir utsatt for under tapping har ein døyt å sei. Tappelinjene er konstruert for at ølet skal akkurat skumme over for å fortrenge det meste av oksygenet.
Skal det vere vits å purge trur eg du må fylle flaska med veske, feks.Star-san og så fortrenge denne med CO₂. Du vil likevel få luft i flaska når du koblar fra CO₂ og går over til øl.
Det enkle er ofte det beste - fyll øl og la det skumme over og ikkje bekymre seg for mykje.