NB! Europristermometer, styr unna!

Tilfeldig tenkte å bare sjekke tempen under innrøring av mesk med analog glass-europristermometer. Ups! Den viste 7c under mine 2 digitale!..?? Kan mine digitale vise så feil? To dager etter snakker jeg med brygge-brodern min som bor på Vestlandet (jeg bor i hærlige Nord), og han hadde visst tilfeldig sjekka et europristermometer han og.. joda, han raporterte ca 5c under han også. Styr altså unna dette termometeret om du vil ha sødme på øllet! Jeg har heldigvis aldri brukt det til brygging.. bare en gang for å sjekke temp på vørter i gjæringskar for 1-2 år siden.. Phew :)
 
Det jeg bruker funker bra, bruker to stk til mesking. Og de er like og viser ikke feil.
 
Stor variasjon i billige glasstermometer ja
Men tar du deg litt tid i butikken så burde du kunne finne noen som viser rett temp
 
Kremt!  :klovn: Jeg må komme med en rettelse her: Mitt europris-termometer viste seg å være det som var mest korrekt..!!!! så i dag kjøpte jeg nytt termometer! Mitt andre faste bryggetermometer har gått i søpla! Europris er vel ikke så gale som jeg hevdet først da..
 
Stort sett alle glasstermometre erunøyaktige, det gjelder bare å kalibrere dem.
Hvordan da? Vel, kroppen holder normalt 37c. Bruk fantasien. Eller munnhulen.  :)
 
Min erfaring med billige glasstermometere er at de sjelden er mer enn 1-2 grader feil.  Billige digitale derimot........

Måler du mellom 0 og 1 grad i issørpe, mellom 37 og 38 i ræv... og mellom 99 og 100 i overflaten av kokende vann (joda, jeg vet at hoh har innvirkning) så har du et brukandes termometer. 

(rekkefølgen er ikke tilfeldig - om du skal bruke det til brygging etterpå  :hypo: :doh: :grin2:)
 
Mitt termomter fra Europris er koko. Jeg så nå i kveld at Hellstrøm brukte samme termometer som meg, et finfint et fra Hong Kong til den nette sum av 6 USD.
 
Har testa mitt Europristermometer mot to andre digitale (eit frå CO til 129 + eitt frå HongKong til knapt 200, trur eg det var). Alle tre har i to brygg no vist rimeleg nøyaktig det same. Men kven veit om framtida...
 
Jeg har blitt paranoid og kommer til å sjekke termometerene mine før hvert brygg fra nå av.. bar ikke ved å putte det opp i revva :p Hoho!
 
Tilbake
Topp