Nivå i corneliusfat under bruk?

B

bruker-1

Mulig ett dumt spørsmål, men hvordan holder dere oversikt over hvor mye som er igjen i corneliusfat som er i bruk?
Finnes det en nivå-gadget jeg ikke har fått med meg?  :attevar:

Slitsomt å løfte fatene ut og inn hver gang man lurer på om man er alkoholiker ;)

Noen som har testet denne?:
http://www.keg-meter.com/
Edit:
Denne må vel funke delvis
http://www.micromatic.com/part-pid-SS100.html

ellers synes jeg 90$ er stivt.
kommer langt med noe sånt som denne....
http://www.coolstuff.no/Bagasjevekt

12 tomt 19L fat veier 4 kilo, en liter øl veier 1 kilo.. så da er det bare å regne.

Hvis de står i et kjøleskap, så var det vel også noen som fant en tape ellernoe, som viser hvor det er noe i fatet.. (siden det er en liten kuldeforskjell der fatet er tomt, i forhold til der det er innhold..)

Nerdalert:
Selv leker jeg litt med tanken på dette: www.nerdkits.com/videos/weighscale/
Har kjøpt badevekt, dratt ut 4 vektsensorer, og har tenkt å lage 4 separate vekter.. hvis jeg skjønner dette da. :)

Edit: ah, så ikke micromatic tingen, er vel noe slikt som ble diskutert tidligere ja. Får vi kjøpt slike igjennom micromatic, eller er det ikke åpent for folk flest tro?

får du tak i en vektcelle, er det bare å gi den tilførselspenning, og den vil gi et mV signal ut. kobler du til et måleinstrument der, vil du se på mV-signalet når fatet er tomt.
For å måle nøyaktig innehold kreves en vektindikator som konverterer signalet til en kalibrert vei-enhet.
Det rimeligeste slik sett vil være et måleinstrument, og litt hoderegning.

magne1972 skrev:
får du tak i en vektcelle, er det bare å gi den tilførselspenning, og den vil gi et mV signal ut. kobler du til et måleinstrument der, vil du se på mV-signalet når fatet er tomt.
For å måle nøyaktig innehold kreves en vektindikator som konverterer signalet til en kalibrert vei-enhet.

Mja, nivået som kommer ut er så lavt at det må forsterkes.. nøyaktig i denne sammenheng holder pluss/minus halvliter/liter ellernoe.

comfort har en analog vekt til 285,-
http://www.comfort.no/default.aspx?menu=668&category1=677&category2=719&category3=&search=&p=2165#/kat1_alle:0/kat1:677/kat2:719/kat3:/stil:/annet:/size:3/sorter:kategori/page:1/search:

Ja vekt er en vei å gå. En annen er å måle hvor mye som tappes ut via et flowmeter slik det gjøres på kegbot.
Kan det gjøres coolere?

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=BwVoir5HSo4[/flash]

Edited: Så ikke linken til keg-meter. Vel forskjellen på keg-meter og en kegbot er jo at kegbot er mer fleksibel. Du kan logge temperaturen, forbruket og du kan lese av dette via web om det er ønskelig.
At du kan kjøre på med rfid gir jo en ekstra nerdefaktor.

neslekkim skrev:
magne1972 skrev:

Mja, nivået som kommer ut er så lavt at det må forsterkes.. nøyaktig i denne sammenheng holder pluss/minus halvliter/liter ellernoe.

Kan du veg hjelp av en opAmp få gjort nivået om til 0-5 V så vil en AVR med 10 bits oppløsning måle med 25 gram oppløsling.
Noen som kan lage skjema ?    :)

magne1972 skrev:

Tips, link.

Oddvar Demmo skrev:
neslekkim skrev:
magne1972 skrev:

Kan du veg hjelp av en opAmp få gjort nivået om til 0-5 V så vil en AVR med 10 bits oppløsning måle med 25 gram oppløsling.
Noen som kan lage skjema ?     :)

Linken jeg la ved tidligere, nerdkits, der omtaler de dette, men ikke skjema, flere har etterspurt uten særlig hell, det er også diskutert mye på forumene, der endel har fått det til å fungere, men da med annen type sensor som har fire tilkoblinger, derav mine har tre tilkoblinger..
De bruker ikke en vanlig opamp, men en AD620, som er en slags opamp, men kalles instrumentforsterker, som forsterker opptil 1000 ganger eller hva det var, iallefall tilstrekkelig for å få dette bra, og vistnok enklere å kalibrere enn en normal opamp ifølge de som testet det på forumene.
AD620 ser ut til å koste 5-6 dollar på ebay, skal kjøpe noen slike etterhvert, men er usikker på om jeg skal mekke en enkel leser, som jeg kobler flere sensorer inn til, som jeg så switcher avlesing på.

vanlig har en slik sensor så lavt signal at du ikke klarer å måle det uten å ha et bra scope ellernoe (som jeg ikke har tilgang på her..)
Vekta jeg kjøpte er en "Wilfa Kilo" til 199 spenn, glassplate, med sensor i hvert hjørne, vekta er ratet for 160 kilo, så det er vel 40 kilo pr sensor, som duger for mitt forsøk (maksvekt ca 25 kilo)

Skal skjekke opp AD620 senere, synes de virket mye dyrere når jeg så på dem, trenger kanskje 5 stykker totalt.
Er det 3 ledninger på sensoren (strekklappene) er det en halvbro, du setter da i sammen 2 stk. og får en helbro, da blir spenningen ut dobbelt så høy, men fremdeles ikke brukbart til noe uten forsterkning.
Atmega 16 fx. har 200X forsterkning, da kan det gå uten forsterkning, men hva f... hjelper det, jeg kan ikke bruke den i den sammenheng, har altså ikke kunnskapen.

Oddvar Demmo skrev:
Skal skjekke opp AD620 senere, synes de virket mye dyrere når jeg så på dem, trenger kanskje 5 stykker totalt.
Er det 3 ledninger på sensoren (strekklappene) er det en halvbro, du setter da i sammen 2 stk. og får en helbro, da blir spenningen ut dobbelt så høy, men fremdeles ikke brukbart til noe uten forsterkning.
Atmega 16 fx. har 200X forsterkning, da kan det gå uten forsterkning, men hva f... hjelper det, jeg kan ikke bruke den i den sammenheng, har altså ikke kunnskapen.

Bestilte meg 5 stykk ad620 nå, men halvbro.. hm, MÅ jeg koble sammen tro stykker tro? hadde vært praktisk om man kunne bruke en og en, da foten fra vekta passer fint å lime under fatet..
er atmega avr jeg skal bruke selv forøvrig, programmeringa skal jeg fikse bare jeg får kobla opp så jeg får riktig forsterkning på ting. Har bestilt et lass motstander og elektrolytter i håp om at jeg får det jeg trenger
blir nok et langvarig prosjekt siden jeg ikke har full oversikt over alt jeg trenger enda, men men..

disse jeg kjøpte forøvrig, håper jeg ikke bomma :)
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...&ssPageName=ADME:L:OC:US:1123#ht_1237wt_1192

Skal ikke påstå noe men to sensorer koblet sammen som en bro er vel vanlig, databladet til AD620 (jeg lastet det ned fra ELFA) viser det.
Jeg skal ikke veie fatene men HLT og mesketank så jeg kommer til å bruke opp til 4 Stk, eller en hel badevekt.
Ser ut som at du har funnet en bra AD620 butikk, jeg rotet meg borti en så jeg må betale det dobbelte :)  men hva er 200 NOK idag, litt over en sixpack :)

Programere du i asembler, jeg bruker http://www.mcselec.com/  for gammel til å sette meg inn i nye språk.

Oddvar Demmo skrev:
Skal ikke påstå noe men to sensorer koblet sammen som en bro er vel vanlig, databladet til AD620 (jeg lastet det ned fra ELFA) viser det.
Jeg skal ikke veie fatene men HLT og mesketank så jeg kommer til å bruke opp til 4 Stk, eller en hel badevekt.
Ser ut som at du har funnet en bra AD620 butikk, jeg rotet meg borti en så jeg må betale det dobbelte :)  men hva er 200 NOK idag, litt over en sixpack :)

Programere du i asembler, jeg bruker http://www.mcselec.com/  for gammel til å sette meg inn i nye språk.

Jeg er litt lat, så jeg bruker Arduino og softwaren til den, er et c lignende språk. Er masse tilgjengelige greier rundt dette, så det er lett å få opp, men viser det seg at det er ytelsesproblemer (tvilsomt på vekt) så vil jeg vurdere å gå over til andre kompilere og bootloadere, eller rett over til avr pakken til atmel, men føler det er noen år fram i tid.
Det er jo også andre kule cpu'er som er gode til slikt, f.eks Propeller, http://www.parallax.com/propeller/ Det morsomme med denne er at den har 8 separate prosessorer (cogs) som kan jobbe med forskjellige oppgaver, og skal vistnok være temmelig enkel å programmere. Kunne da bruke en cog for vekt, en for temperturer ogsåvidere.
(Er jo mulig/enkelt å gjøre dette på en avr også, men blir gjerne mer klønete kode av det)

Dette skulle være nok for å komme igang, fra databladet ti AD 620, har bestilt AD620 og AD705, blir spennende men det kommer til å ta tid med meg.

Vedlegg

• vekt.tiff
    77,6 KB · Sett: 196
Hva er det AD705 skal gjøre her?, er den for å forsterke ytterligere?

Halvbro greia, betyr det at vi må koble opp alle fire vektcellene?, tenkte det burde duge med 1, maks to stykker.. hm..

Jeg antar 705en gjør som du sier, men det har nok med støy og stabilitet og gjøre.
Jeg blir å bruke to og to halvbroer, enklere sagt hele badevekten ombygd, synes også det elektronisk sett med mine snevre kunnskaper blir enklere.
Du får da et høyere utspenning fra broa som også reduserer støy.

Men jeg anbefaler å lese vedlagt datablad istedenfor meg :)

Vedlegg

• AD620.pdf
    721,5 KB · Sett: 418
Tilbake
Topp