Artig tankeeksperiment. Påstand:
Tilfeldig : nei
Planlagt / med overlegg : nei
Når flasker mottas hos Finn, legges de i esker fortløpende per klasse. Når dine to mottas, er sjansen stor for at de havner ved siden av hverandre i samme eske.
Dette er en logistikkmessig nødvendighet.
Når Fasilitator eller Dommerkontakt lager flighter, har det frem til nå vært naturlig og plukke ut 6-10 flasker av samme type/stil. Dette gjøres eske for eske, og på nytt er det sannsynlig at dine to havner sammen... i samme flight.
... frem til nå...
Med det nye opplegge til Tollef, kan dette endre seg. Da kan det være naturlig å planlegge flighter digitalt... i konkurransesystemet. Det vil da være stor sannsylighet for at listene genereres sortert etter løpenummer. Alle påmeldte øl får et helt tilfeldig nummer (av de som ikke har vært brukt i denne eller andre konkurranser). Det betyr at det ikke lenger betyr noe hvorvidt de er levert samtidig og/eller om de står side om side i en eske.
Når det er sagt, er det også slik at vi setter opp flighter med mest mulig like øl. En klasse består vanligvis av mange typer, men for å vurdere like øl likt, er det vanlig at de dømmes i samme flight.
Statistikk (igjen)
Synes å huske du tidligere har deltatt i bl.a. Porter og Stout. Du hadde i hvert fall med deg en fantastisk Stout under dommeropplæringen for noen år siden... så la meg bruke den klasse i analyse av årets øl.
Dersom du har to øl av samme type (ikke bare klasse), er det bare i typen Imperial Stout du
kan havne i to flighter. Alle de andre typene har så få deltagere at de
må havne i samme flight.
8A | Dry stout | 7 |
8B | Sweet stout | 1 |
8C | Oatmeal stout | 2 |
8D | Porter | 8 |
8E | Moderne porter og stout | 5 |
8F | Foreign extra stout | 2 |
8G | Baltisk porter | 8 |
8H | Imperial stout | 19 |
Så igjen.
Ikke tilfeldig... men heller ikke med overlegg