NM 2025, den store diskusjonstråden

Du måtte fortsatt ha slått de andre mørke lagerne. Overraskende at ingen har levert Irsk Rød og California Common. Har inntrykk av at det er noen som jevnlig brygger disse stilene.
Forsøker meg på Dunkelweizen senere i år. Så får jeg se om det blir godt nok til å delta i NM.
Skulle vel satt det i anførselstegn:).

Tar du utfordringen til 2026, planlegger eg ei schwarzbier. Min varte ikkje lenge nok til å bli sendt inn. Fin ølstil.
Kan love å prøve, i alle fall:).

Litt skeptisk til hvordan det vil gå. Jeg er ikke glad i Köstritzer, som definisjonen åpenbart er basert på. Den jeg brygger, er mer robust, slik stilen opprinnelig var. Som en nokså tørr mørk tsjekkisk lager med brente toner. Den faller vel mellom to stoler.

Märkischer Landmann (fra Berliner Kindl) er en slags modell, trur jeg. Men nå er det lenge sida jeg har smakt den.

Jeg har prøvd å finne det, men finner det ikke. Vil alle resultatene komme samlet, eller kommer det dryppende som tidligere år? Lenge siden jeg har deltatt

Jeg er ikke glad i Köstritzer, som definisjonen åpenbart er basert på. Den jeg brygger, er mer robust, slik stilen opprinnelig var. Som en nokså tørr mørk tsjekkisk lager med brente toner. Den faller vel mellom to stoler.

Märkischer Landmann (fra Berliner Kindl) er en slags modell, trur jeg. Men nå er det lenge sida jeg har smakt den.
Typedefinisjonen til Schwarzbier er revidert og vil bli publisert etter NM-dømmingen er avsluttet. Den er delvis basert på Köstritzer, men "ristetheten" er endret fra dagens svak til merkbar til merkbar til tydelig (aroma) og fra svak til kraftig til tydelig til kraftig (smak). Men "brente" toner, som i en stout med sjokolade/kaffe, vil fremdeles være feil.

Typedefinisjonen til Schwarzbier er revidert og vil bli publisert etter NM-dømmingen er avsluttet. Den er delvis basert på Köstritzer, men "ristetheten" er endret fra dagens svak til merkbar til merkbar til tydelig (aroma) og fra svak til kraftig til tydelig til kraftig (smak). Men "brente" toner, som i en stout med sjokolade/kaffe, vil fremdeles være feil.
Så bra!

Er formuleringa om at typen kan betegnes som en svart pilsner tatt bort? For det peker veldig tydelig mot Köstritzer.

Kjenner du Märkischer Landmann fra Berliner Kindl? Den er den schwarzbieren jeg har som modell oppe i hodet når jeg prøver å få til denne typen.

Dømmingen er endelig i gang.
Om ikke lenge legger vi ut de første innledende rundene.
Som en teaser legger jeg ved antallet øl i hver konkurranse-klasse her :cool:
'Andre' er i denne oversikten ikke fordelt på klasse.
1743004307798.png

Sist redigert:
Waiting for the results is so exciting! But as a somewhat impatient person, the enigmatic "soon" makes me feel like a child and I refresh the page every hour to see if something has happened?! :)
but more seriously, the dopamine rush makes me think that what we do is great. Thank you that after coming and living in Norway I can be part of the group, it makes me very happy!
Best regards for Everyone

Waiting for the results is so exciting! But as a somewhat impatient person, the enigmatic "soon" makes me feel like a child and I refresh the page every hour to see if something has happened?! :)
but more seriously, the dopamine rush makes me think that what we do is great. Thank you that after coming and living in Norway I can be part of the group, it makes me very happy!
Best regards for Everyone
«soon» is rarely soon enough