No Sparge brygging

ØlBelge

Norbrygg-medlem
Hei dere som har erfaring med no sparge:

Etter en del lange bryggeøkter med nitidig skylling osv. har jeg tenkt å teste brygging med no sparge. Jeg tenker i utgangspunktet at det er best å gjøre meskingen med vanlig væskemengde, evt. litt mer vann enn jeg pleier. Så etter endt mesking tilsetter jeg mer vann med litt høyere temperatur slik at jeg når hele volumet og ca 78 grader, resirkulerer litt og tapper av. Fordelen med dette er at det ikke gir en altfor tynn mesk, samt muligheten til å enkelt øke temperaturen. Da kan jeg også justere vannmengden jeg tilsetter slik at jeg når sånn passe pre-boil SG. Jeg slipper også å varme alt vannet før meskingen starter.

Eller, er det noen gode grunner som taler for at det er bedre å meske med hele volumet, først som sist??
 
høres greit ut det så lenge du har stort nok meskekar, og at du allerede er innafor 2,5 til 3 liter pr kg malt. Om løsning krever at du er langt under 2 liter pr kg malt i utgangspunktet (før mashout med mere vann) tror jeg at du tilfører mer problemer enn du løser.
 
Jeg har brukt samme metode som du beskriver, men må tilsette litt rett i kok, grunnet at det flyter over i maltrøret. Har ikke hatt noen (merkbare) negative effekter av det. Har startet ut med 3,5 l/kg malt i de tilfellene.
 
Jeg har hatt gode erfaringer med no sparge, og har kjørt med flere steg også, men da ender jeg gjerne opp med å bruke elementet i kjelen (BB60) for å komme opp til utmesktemperaturen. Det blir likevel mer fleksibelt om du koster på deg en runde til, altså kjører "batch sparging", så jeg har endt opp med det nå. Det gir dessuten vesentlig bedre effektivitet, og den ekstra skyllerunden tar ikke allverdens tid.
 
Jeg har hatt gode erfaringer med no sparge, og har kjørt med flere steg også, men da ender jeg gjerne opp med å bruke elementet i kjelen (BB60) for å komme opp til utmesktemperaturen. Det blir likevel mer fleksibelt om du koster på deg en runde til, altså kjører "batch sparging", så jeg har endt opp med det nå. Det gir dessuten vesentlig bedre effektivitet, og den ekstra skyllerunden tar ikke allverdens tid.

Hvordan mer fleksibelt, tenker du?
 
@ØlBelge Om jeg skal ha mange steg, og unngå å bruke elementet i BB60'n for mye, er det greit å kjøre med den ekstra runden med skylling. Det er grenser for hvor tynn mesken bør bli. Litt uklart det her, kanskje, men jeg synes det blir greiere.
 
Litt på siden ift. dere med proft utstyr, men jeg skal kjøre mitt første BIAB-brygg i morgen. Kan man gjøre noe lignende der? En mer erfaren BIAB-kamerat kjører 2-3 skyllinger (sparge) av mesken i separat kar med 78 graders vann. Er dette unødvendig hvis man kjører hele batchen opp til 78 grader med varmt vann mens meskeposen fortsatt er i kjelen?
 
Litt på siden ift. dere med proft utstyr, men jeg skal kjøre mitt første BIAB-brygg i morgen. Kan man gjøre noe lignende der? En mer erfaren BIAB-kamerat kjører 2-3 skyllinger (sparge) av mesken i separat kar med 78 graders vann. Er dette unødvendig hvis man kjører hele batchen opp til 78 grader med varmt vann mens meskeposen fortsatt er i kjelen?
Du får ut mer sukkerstoffer ved å skylle. Slik sett er det "nødvendig". Men om kompenserer for dette med å bruke litt mer malt (altså regner med en dårligere utbytteprosent), så er det ikke nødvendig å skylle. Du trenger ikke nødvendigvis å øke opp til 78 grad først heller. Skru opp varmen, løft posen ut og la den renne av, og la vørteren komme til kok.
 
Litt på siden ift. dere med proft utstyr, men jeg skal kjøre mitt første BIAB-brygg i morgen. Kan man gjøre noe lignende der? En mer erfaren BIAB-kamerat kjører 2-3 skyllinger (sparge) av mesken i separat kar med 78 graders vann. Er dette unødvendig hvis man kjører hele batchen opp til 78 grader med varmt vann mens meskeposen fortsatt er i kjelen?
Skylling og utmesk(varmer opp til 78 grader) er ikke det samme. Skylling skal få ut det siste sukkeret som ligger i malten, samt tilføre de literene du mangler. At skyllevannet er 78 grader er kun pga viskositeten til vannet.
 
Du må varme vannet opp til 82-84 grader (selvfølgelig avhengig av mengden vann i forhold til størrelsen på mesken) hvis du skal få temperaturen opp mot 78 i andre runde ved batch sparging. Som Glenn skriver, er det viktig for viskositeten, og det altså igjen for å få skylt ut mest mulig av sukkeret.
 
Vorlauf har til hensikt å begrense trub, ved at du sirkulerer den første vørteren tilbake. Om du husker det og har anledning er det jo kjekt? Har du planer om å sirkulere i ditt nye 3 kjelers opplegg så er jo denne jobben allerede ettertrykkelig gjort under hele meskeprosessen.
 
No-Sparge er jo normalt sett det å bruke alt vann fra starten av, sånn sett så er det ikke ofte vanskelig å få til i en bryggemaskin eller BIAB oppsett siden de har for liten volum til å romme både malt og alt vann, feks 5-6kg + 35liter eller noe slikt for 25liter batch av normalsterk øl? Forsåvidt mulig å justere ned batchstørrelsen for å passe kjelen sin akkurat.

Jeg har brukt no sparge på alle mine batcher men da alltid en ekstra kjele/bøtte hvor opptil halvparten av volumet er til en hver tid, og så resirkulert enten med pumpe eller manuelt. Det jeg leser/merker har mye å si for effektiviteten er vannjustering og det å la avrenningen etter ferdig mesking ta god tid, opptil 45min. Med BIAB tenker jeg det tilsvarer at man heiser posen litt og litt over lang tid. For vannjustering har jeg hatt best resultat med brunwater, men det er nok litt tilfeldig, har dog alltid vært nødt til å bruke både kalsiumsulfat og kalsiumklorid i kombinasjon med melkesyre for å komme ned på pH5.2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
No-Sparge er jo normalt sett det å bruke alt vann fra starten av, sånn sett så er det ikke ofte vanskelig å få til i en bryggemaskin eller BIAB oppsett siden de har for liten volum til å romme både malt og alt vann, feks 5-6kg + 35liter eller noe slikt for 25liter batch av normalsterk øl? Forsåvidt mulig å justere ned batchstørrelsen for å passe kjelen sin akkurat.

Jeg har brukt no sparge på alle mine batcher men da alltid en ekstra kjele/bøtte hvor opptil halvparten av volumet er til en hver tid, og så resirkulert enten med pumpe eller manuelt. Det jeg leser/merker har mye å si for effektiviteten er vannjustering og det å la avrenningen etter ferdig mesking ta god tid, opptil 45min. Med BIAB tenker jeg det tilsvarer at man heiser posen litt og litt over lang tid. For vannjustering har jeg hatt best resultat med brunwater, men det er nok litt tilfeldig, har dog alltid vært nødt til å bruke både kalsiumsulfat og kalsiumklorid i kombinasjon med melkesyre for å komme ned på pH5.2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
"No sparge" er vel helt enkelt det som ligger i begrepet: Ingen skylling? Du kan godt drive stegmesking med tilsetting av kokende vann. Å starte med en veldig tykk mesk, og ende opp med en veldig tynn en, går fint hvis du har en stor nok kjele/meskekar.
Det virker litt rart at det skal hjelpe å tappe ut langsomt. Er forklaringen muligens at du forlenger mesketiden på den måten - hvis du ikke har kjørt temperaturen opp til utmesktemperatur før du starter å tappe ut, selvfølgelig? Jeg ser ellers for meg at det heller vil kunne ha omvendt virkning, fordi temperaturen vil synke i løpet av den lange tappetiden - med mindre du tilfører varme - og dermed blir vørteren mer tyktflytende.

Er forklaringen kanskje at du driver en form for kontinuerlig skylling - riktignok med vørter i stedet for med vann:)?
 
Kjører også no-sparge på alle øl opp til 1.050 ish.
De siste 3 bryggene med no-sparge har jeg hatt en lenger wourlouf og saktere avrenning en tidligere og gått opp fra 72-73% effektivitet til 78-79%. Mesket på rundt 66 en time, og brukt ca 30 min på wourlouf/avrenning, muligens den lengre kontakt tiden som spiller inn?
 
"No sparge" er vel helt enkelt det som ligger i begrepet: Ingen skylling? Du kan godt drive stegmesking med tilsetting av kokende vann. Å starte med en veldig tykk mesk, og ende opp med en veldig tynn en, går fint hvis du har en stor nok kjele/meskekar.
Det virker litt rart at det skal hjelpe å tappe ut langsomt. Er forklaringen muligens at du forlenger mesketiden på den måten - hvis du ikke har kjørt temperaturen opp til utmesktemperatur før du starter å tappe ut, selvfølgelig? Jeg ser ellers for meg at det heller vil kunne ha omvendt virkning, fordi temperaturen vil synke i løpet av den lange tappetiden - med mindre du tilfører varme - og dermed blir vørteren mer tyktflytende.

Er forklaringen kanskje at du driver en form for kontinuerlig skylling - riktignok med vørter i stedet for med vann:)?


Ja, man må tilføre varme underveis, blir mye varmetap med bøtter og kjeler. Riktig som du sier at det går an å tilføre vann underveis også men det har jeg ikke prøvd. Jeg kjører alltid utmesk på høy temperatur også. Uten riktig vannjustering og dårlig tålmodighet har meskeeffektiviteten vært 65-70%, all Time high var siste batch, en Brooklyn lager som nådde helt til 79%.
 
Kjører også no-sparge på alle øl opp til 1.050 ish.
De siste 3 bryggene med no-sparge har jeg hatt en lenger wourlouf og saktere avrenning en tidligere og gått opp fra 72-73% effektivitet til 78-79%. Mesket på rundt 66 en time, og brukt ca 30 min på wourlouf/avrenning, muligens den lengre kontakt tiden som spiller inn?

Tror mye av greia er det at man får drenert ut siste dråpe før heverten i dip-tuben dør, hvis man avrenner for raskt vil heverten dø og så har man masse vørter i bunn etterpå.
 
Tror mye av greia er det at man får drenert ut siste dråpe før heverten i dip-tuben dør, hvis man avrenner for raskt vil heverten dø og så har man masse vørter i bunn etterpå.

Har BIAB pose i meskedunk, så hver dråpe blir alltid med.
 
Ikke vet jeg, passer bare bra og gjøre det slik.
Sender minstemann på badet når jeg starter wourlouf, når den er overstått så startes avrenning mens jeg pusser tennene hans og får han i seng. Avrenning er ferdig rett etter jeg kommer tilbake til grytene.
Er heller et problem at jeg treffer for høyt i forhold til oppskriften siden jeg har ligget jevnt på 72-73 så lenge
 
Tilbake
Topp