No-sparge vs batch sparge

Jeg overfører med gravitasjon (meskekjelen står høyere enn kokekjelen) til kranen i bunnen av kokekjelen.
Da blir det minimalt med bevegelse i overflaten av vørteren.
Det at dette minimerer HSA er kun en bieffekt av hvordan jeg har satt opp bryggeriet.
No sparge eller batch sparge?
 
Kom over den her
som stort sett oppsumerer det jeg lurer på
Aerating When Moving from Mash tun to Boil Pot



og underbygger det jeg også tenker

Det der tror jeg har lite for seg. Så vidt jeg har forstått ut fra hva George Fix skriver i Principles of Brewing Science, skjer disse prosessene ganske umiddelbart: "Hot-side aeration is fundamentally different (fra kald side-lufttilførsel) because of the speed of redox reactions that occur at elevated temperatures. For example, introducing 1 ml of oxygen per liter wort at 70C will start reactions that consume the free oxygen in seconds. The oxidized wort constituents will ultimately cause flavor problems in packaged beer via the chemical mechanisms described in the next section. Doing the same for wort at 20C will have virtually no effect. The free oxygen will remain an inert gas for days, and, in practical brewing situations, will either be consumed by yeasts or removed by CO2 evolution during fermentation before it can oxidize wort constituents." (s.130)

Nå tror jeg ikke effektene av HSA er så dramatiske som Fix hevder. Jeg skjønner ikke at det da ville være mulig å brygge drikkbart øl på en Speidel, med sitt "fossefall", for eksempel. Om jeg ikke husker feil, sier Charlie Bamforth at gjæren for en stor del tar seg av disse oksidasjonsproduktene - det er vel særlig trans-2-nonenal som er kjent for de fleste fra disse diskusjonene - under gjæringen.

Nå mener ikke Bamforth at HSA ikke er et virkelig fenomen, han sier bare at han ikke tror det har så stor betydning, av ovenfor nevnte grunn. Han er langt mer opptatt av CSA (Cold Side Aeration).

Om noen føler for å ta opp denne gamle diskusjonen igjen, så vennligst ikke gjør det her. Det finnes gamle tråder som kan gjenoppvekkes. Det har uansett lite med problemstillinga i tråden å gjøre.
 
Jeg mesker vanligvis med så mye vann det er plass til, og skyller til kokevolum. Typisk i min Brewtools er det da mellom 4-5/1 i vann/malt forhold, og drøyt halvparten av meskevann i skyllevannmengde.. Mine øl blir da bedre enn å følge en striks mal for vannberegning.
Jeg har også begynt med noe lignende hos meg - tror du har skrevet dette før en gang..? Ligger vel på ca 3,5-4/1 Vann/Malt. Synes dette fungerer veldig godt.

Og så skyller jeg med minimal heving av maltrøret (talje) etterhvert som vørter stiger på utsiden av maltrør.
Antar dette tar meg inn mot "Diffusjon" som @msevland beskriver ovenfor. På denne måten er det bare en liten høydeforskjell (mer vekt) på vannspeil over mesk og vørter utenfor. Dette fører til veldig sakte skylling, men etter min mening, veldig godt øl.. :)
 
Har kommet i gang med brygging v mild ale. Jeg antok 55% effektivitet og det var skivebom. Endte på 38%. Ingen skylling, mesket med 2,7 liter/ kg malt og tynnet ut til rett OG. Fikk 19,5 liter preboil, i stedet for 28 liter. Hadde jeg hatt tynnere mesk hadde jeg nok fått mer utbytte, men dette er tross alt et eksperiment. Jeg tar smellen som en mann og justerer humletilsetninger. Ender vel fort opp med 10 liter på fat. Åpenbart er ikke det godt nok for fremtiden, men blir spennende å se hvordan det smaker. Uansett resultat blir det nok partiskylling neste gang.
 
Har kommet i gang med brygging v mild ale. Jeg antok 55% effektivitet og det var skivebom. Endte på 38%. Ingen skylling, mesket med 2,7 liter/ kg malt og tynnet ut til rett OG. Fikk 19,5 liter preboil, i stedet for 28 liter. Hadde jeg hatt tynnere mesk hadde jeg nok fått mer utbytte, men dette er tross alt et eksperiment. Jeg tar smellen som en mann og justerer humletilsetninger. Ender vel fort opp med 10 liter på fat. Åpenbart er ikke det godt nok for fremtiden, men blir spennende å se hvordan det smaker. Uansett resultat blir det nok partiskylling neste gang.
Mesket du så tykt fordi du ikke hadde plass til alt vannet?
 
Mesket du så tykt fordi du ikke hadde plass til alt vannet?
Hadde plass til mer vann, men gjorde det slik fordi jeg har hørt det er én teknikk. Kjekt å prøve, men åpenbart ikke en god løsning. Vanlig No-sparge er nok mye bedre, men da må jeg ha større meskeboks. Går nok tilbake til batch sparge.
 
Tilbake
Topp