No-sparge vs batch sparge

Nja, helle vann over maltsengen også umiddelbart åpne krana og tappe av i samme kjele som vannet komfra
Tenker vel at her har vi en meget erfaren brygger med nytt utstyr som garantert finner en god prosess :)
Lykke til med nytt utstyr [emoji106]
 
Dersom jeg husker riktig er den gamle kjelen din liten, men
Dersom du har en ekstra kjele / gjæringsbøtte, kan du varme vann i din gamle kjele opp til skylletemp (78 ℃) i kjelen/gjæringsbøtta
Når du er ferdig med mesking, løfter du BIAB posen over i skyllevannet, og setter meske-/kokegryten på maks.
Etter 15 min løfter du BIAB posen ut av skyllevannet og heller tilbake i kokekjelen.
Jeg har brukt en slik tokjeles batchsparge teknikk i flere år. Fungerer prima

Det er slik jeg har gjort tidligere/sist
men jeg har faktisk tre kjeler, 7, 9 og 15 liter [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Man kan både kjøre batch Sparge og diffusjons-skylling med eksempelvis GF. ‘Vanlig’ skylling hvor man hever maltrøret og heller vann over, er trolig den dårligste metoden...
Vet ikke helt hvordan du kan begrunne dette - men det hører vel hjemme i en annen tråd å diskutere akkurat det? Mitt poeng var ikke hvordan en skyller på GF, men at det er tungvint å måle SG underveis sammenlignet med det oppsettet jeg hadde tidligere.
For ordens skyld: Når jeg skyller på GF, lar jeg vannet renne over maltsenga i relativt sakte tempo, og har også montert en "spreder" på slangen for skyllevann, hvis funksjon er å - ja, nettopp - spre vannet ut over maltsenga. Ligger aldri mer vann enn et par cm over senga.
 
Jeg mesker vanligvis med så mye vann det er plass til, og skyller til kokevolum. Typisk i min Brewtools er det da mellom 4-5/1 i vann/malt forhold, og drøyt halvparten av meskevann i skyllevannmengde.. Mine øl blir da bedre enn å følge en striks mal for vannberegning.
 
Jeg mesker vanligvis med så mye vann det er plass til, og skyller til kokevolum. Typisk i min Brewtools er det da mellom 4-5/1 i vann/malt forhold, og drøyt halvparten av meskevann i skyllevannmengde.. Mine øl blir da bedre enn å følge en striks mal for vannberegning.
Hva slags utstyr bruker du?
 
Spennende diskusjon dette, jeg kjørte en batch med IPL no sparge på torsdag, den første for min del. Kanskje ikke den letteste ølen å merke forskjell på men vi får se. Brukte hele vannmengden og sirkulerte med 2 pumper, og nesten kontinuerlig røring frem til utmesk. Effektiviteten havnet på 81% jeg forventet lavere enn med batch sparge, men ble så og si identisk fra tidligere batch. Hadde temp følere på tur inn i meske kjelen, men tror det er bedre på utkrana ift. å heise tempratur mellom stegene. Litt overrasket over at det ikke ble mer trub i kokekjelen med denne metoden med røring og sirkulering. Alt i alt så skal jeg forske mer på denne metoden, men bryggedagen, nei den ble ikke noe kortere, kanskje det kom av nedkjøling med sommervann med temp som skulle så langt ned som mulig. IMG_20190803_133558.jpg
Screenshot_20190803_133700_com.android.chrome.jpg Screenshot_20190803_133700_com.android.chrome.jpg
 
Interessant diskusjon dette. Jeg skal endre min prosedyre til neste brygging. Har som regel kjørt 50% av volumet til skylling, da i to runder. Det er bortkastet tid egentlig, for å tjene noen prosent effektivitet. Null value added mtp kvalitet, heller det motsatte som antydes her.

Blir kun en runde, mindre skyllevolum, og litt mer gryn neste gang.

Hvordan fordeler dere vannet mellom mesk/skyll?

Du fordeler det sånn at du tapper av like mye hver gang. Del "volum til kok" på to, og så legger du til (kilo malt X 1) + det du mister til meskekaret.

Eksempel: Jeg skal ha 36 liter til kok, og vil altså tappe 18 liter hver gang. La oss si jeg har brukt 6 kg malt. Det vil holde på ca 6 liter vørter, som jeg altså må regne som svinn. Så veit jeg at det blir liggende igjen bortimot 2 liter i meskekjelen etter at jeg har heist ut maltposen. Dermed blir total vannmengde til første runde 18 + 6 + 2 = 26 liter. Jeg tapper ut de 18 literne (da er det ikke mer å få ut), og så fyller jeg på med nye 18 liter.
 
Jeg var med å brygge en batch på et lite bryggeri hvor vi brygget batch sparge.
Av ren nysgjerrighet smakte jeg på avrenning til kokekjelen fra begge batchspargingene.
Avrenning nr 2 smakte ganske mye tanniner selv om vi var langt over faregrensen på SG.

Anbefaler alle å prøve å smake på vørteren når de skyller, uansett hvilken metode man skyller med. Både først i skyllingen og på slutten.
Smaken gir mye informasjon i tillegg til målinger av SG og pH.

Det jeg tapper ut i andre runde er jo noe tynt skvip, som det er lite smak i. Så du vil kjenne tanninene mye bedre der enn i den søte, gode første tappingen. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er for mye tanniner der. Det skal jo være tanniner i ølet.

Blei det ølet astringent?
 
Veldig interessant tråd (leste hele nå). Når jeg tenker tilbake på den tiden jeg brukte trekjelers (egentlig en hybridvariant med en kombo av kjøleboks og kokekjele) og sammenligner bryggene med dagens GF-batcher, er vel erfaringen at jeg oftere var fornøyd med smaken før. Har alltid tenkt at dette skyldtes at jeg var mye mer hands on tidligere, siden de ulike delene av prosessen krevde mer innsats (røring i mesk, måling av SG, temperatur etc). Har ikke tenkt på det faktum at måling av SG under skylling er veldig tungvint med GF, noe som har ført til at jeg faktisk har sluttet med dette, mens jeg tidligere var veldig bevisst på det.
Siden jeg stort sett brygger relativt alkoholsvake og maltbaserte øl, blir det no sparge neste gang. Men blir det ikke veldig tynn mesk på denne måten? Eller bør en kjøre vanlig tykkelse på mesken og heller tilsette vann før kok til en når ønsket OG preboil?
Jeg mesker med tynn mesk på no-sparge og synes det fungerer meget godt. Vannmengden er da tilpasset hvor mye vørter jeg skal ha før kok. Jeg hadde startet med den metoden først, også kan du om du vil prøve å kjøre vanlig mesk så uttynning på neste eller om du av en eller annen grunn ikke skulle være fornøyd med resultatet.
 
Det jeg tapper ut i andre runde er jo noe tynt skvip, som det er lite smak i. Så du vil kjenne tanninene mye bedre der enn i den søte, gode første tappingen. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er for mye tanniner der. Det skal jo være tanniner i ølet.

Blei det ølet astringent?
Faktisk så smakte jeg aldri det ferdige ølet, men det var et standard øl fra bryggeriet og det er ikke noe feil med det ølet.

Poenget mitt var litt at det lønner seg å smake litt underveis i de fleste stegene i prosessen for å forstå mer hva som skjer.
For eksempel er det også lurt å smake på både malt og lage humle-te for å smake på humlen.
Gjære er jo ikke så appetittelig å smake på, men dersom man vet hvordan frisk, god gjær smaker kan man lettere identifisere en gjærstarter som er blitt infisert.
Tradisjonsbryggere smaker ofte på gjæren for de pitcher.
 
Faktisk så smakte jeg aldri det ferdige ølet, men det var et standard øl fra bryggeriet og det er ikke noe feil med det ølet.

Poenget mitt var litt at det lønner seg å smake litt underveis i de fleste stegene i prosessen for å forstå mer hva som skjer.
For eksempel er det også lurt å smake på både malt og lage humle-te for å smake på humlen.
Gjære er jo ikke så appetittelig å smake på, men dersom man vet hvordan frisk, god gjær smaker kan man lettere identifisere en gjærstarter som er blitt infisert.
Tradisjonsbryggere smaker ofte på gjæren for de pitcher.

Testa 2. tapping på dagens brygg, som er en best bitter. Preboil SG var 1.038, og 2.tapping holdt 1.016. Det smakte jo tynt, men var overhodet ikke astringent. pH var forøvrig 5,2.
 
Litt på siden av tråden, men når man diskuterer skylling
så dukker jo også spørsmålet om hot side aeration opp
Er det no folk fortsatt bryr seg om?
 
Litt på siden av tråden, men når man diskuterer skylling
så dukker jo også spørsmålet om hot side aeration opp
Er det no folk fortsatt bryr seg om?

Virker som at folk gikk litt lei rundt om på forskjellige forum på veven etter 3-6 måneder med "krangling" om dette og at folk gikk hvert til sitt. Jeg no sparger og har utløpet under overflata, og splasher ikke veldig, men mer enn det orker jeg ikke, fordi det går litt mot målet med bryggingen, prøver å ha det så hassle-fritt og enkelt som mulig der det teller mest i bryggingen, orker ikke jakte de siste prosentene på kvalitet hvis det må mer "styr" til. Litt som Hifi. De siste prosentene lydkvalitet er de som koster aller mest. Noen kan være uenige i at det er "de siste prosentene", men det hører hjemme et annet sted.
 
Jeg sirkulerer og skyller under overflaten. Splasher aldri. Gjærer og overfører O2-fritt. Jeg gjør de enkle ting, resten blir for mye styr.
 
Kom over den her
som stort sett oppsumerer det jeg lurer på
Aerating When Moving from Mash tun to Boil Pot

Just some conjecture now - I don't have any hard facts to back this up, but perhaps the reason that HSA is not common for homebrewers is that we boil the wort quickly after collecting it - usually within an hour, often much less. Once the wort is boiling, any dissolved oxygen is driven off. With commercial breweries, I believe it takes much longer for the brew to reach a boil, and so there is more time for the dissolved oxygen to bind and oxidize. Just a guess.

og underbygger det jeg også tenker
 
Tilbake
Topp