No-sparge vs batch sparge

HSA handler vel om oksidering som "gjør greia si" allerede på varm side, ikke oksygen som bindes varmt og kan konsumeres av gjæren senere? Sånn har jeg alltid forstått det. Om det er et reellt problem er det veldig mye sprikende informasjon om.
Bamforth sier at de forbindelsene som dannes under meskinga, kan gjæren "demontere" - om det kan sies sånn, om jeg har forstått ham rett. Men han sier ikke at alt kan rettes opp.

Min foreløpige konklusjon er altså at det særlig er under brygging av lyse øl -særlig lyse lagere - at dette virkelig gjør forskjell.

Sist redigert:
HSA handler vel om oksidering som "gjør greia si" allerede på varm side, ikke oksygen som bindes varmt og kan konsumeres av gjæren senere? Sånn har jeg alltid forstått det. Om det er et reellt problem er det veldig mye sprikende informasjon om.
Jeg har også forstått det slik.
O2 bindes i proteiner ol. Når gjæren er ferdig med sukkeret og starter opprydding sent i gjæringsprosessen, frigjøres dette O2. I den fasen ønsker du absolutt ikke O2 i vørteren

Jeg har også forstått det slik.
O2 bindes i proteiner ol. Når gjæren er ferdig med sukkeret og starter opprydding sent i gjæringsprosessen, frigjøres dette O2. I den fasen ønsker du absolutt ikke O2 i vørteren
Sorry, men det er vesentlig mer komplisert. https://brewingforward.com/wiki/Oxidation

For mer inngående utgreiinger, sjekk Principles of Brewing Science av George Fix, kapittelet om oksidasjon.

Sist redigert:
Tilbake
Topp