Jeg brygger på en speidel 20 liter og var på vei til å kaste den ut døren for et par år tilbake, da jeg opplevde gang på gang noe jeg vil betrakte som tanniner. De øl jeg brygget hadde en tynn, tørr og litt besk opplevelse bakerst på tunga, som jeg ikke opplevde som bitterhet fra humla. Vanlig prosedyre var å skylle slik at jeg etter endt kok av vørter, satt igjen med ca 22-25 liter i bøtta. Nok til å fylle et 19 liters fat og noen flasker.
Som et forsøk på å finne årsak til denne såkalte usmaken, så brygget jeg en dag en øl uten å skylle. Ikke noe ekstra vann ble tilført vørteren, hverken før eller etter kok. Jeg satt igjen med ca 17 liter i bøtta. Smaken ble etter min gane betraktelig mye bedre på sluttproduktet en tidligere. Usmaken var borte, og jeg vil også tørre å påstå at ølen hadde fått en mer "fyldig" og maltrik munnfølelse en tidligere. Noe jeg hadde savnet i tidligere øl.
Nå har jeg byttet ut 19 liters fatene med 12 litere, og brygger nå kun med såkalt "no sparge". Får færre liter øl, men desto bedre øl i mine øyne.