Før jeg kommer til punktet på ToDo-listen min som er "flytt bryggingen til garasjen" så mesker og koker jeg på kjøkkenet, mens kjøling, gjæring og flasking skjer i kjelleren grunnet tilgang til stor vask, sluk i gulvet og gulv som tåler godt søl. Et ledd i denne prosessen er å bære kjelen med ca 25 liter kokvarm vørter ned trappen til kjelleren, en aktivitet jeg finner vel risikofylt om jeg skulle få den over meg eller bare miste den / tretthetsbrudd i håndtakene og vaskejobben fra helvete deretter (samt måtte bytte gulv og andre lite trivlige aktiviteter). Har derfor fundert på å meske og koke/tilsette humle i et mindre volum, bære ned den og så tynne den ned til riktig OG sammen med vann som er kokt opp og evt kjølt ned på forhånd. Er det noen grunn til at dette ikke skulle funke? Risikoen for basselusker i en kjele som har vært kokt f.eks 15 liter rent vann i og som står med lokket på en time eller tre for å kjøle seg ned er vel omtrent lik null? Om jeg vet OG på vørteren er det jo en smal sak å beregne hvoe mye vann det må tynnes med for å treffe riktig OG på batchen / riktig antall liter til gjæring.