Noen flasker har blitt lilla??

Så et merkelig fenomen i den ene kassa med hefeweisen nede i kjelleren idag. Noen av flaskene har blitt lilla? Noen som har vært borti det før, og vet hva det kan være? Har lest og lest, men virker ikke som noen har noe godt svar på det. Skal prøve å sammenligne to flasker etter jobb. Man kan også se et tydelig skille i kassa.
 

Vedlegg

  • 20170505_121116.jpg
    20170505_121116.jpg
    117,4 KB · Sett: 160
  • 20170505_121044.jpg
    20170505_121044.jpg
    145,8 KB · Sett: 163
Oksidering kan gjøre ølet mørkere. Hvor lenge har disse stått, og var du nøye med å ikke få for mye oksygen inn ved tapping?
 
Vet det er klare flasker, men har stått mørkt i 2mnd siden jeg flasket det. Alle er tappet direkte fra kranene på bøtta med vanlig tappestav.

Hvis det er lyset så er det litt rart også, siden ølet som står i skyggen av taklyset er det som har blitt lilla
 
Jeg vasket en gjær en gang, og var særs uforsiktig med hygienen. Etter noen uker i kjøleskapet ble den rosaaktig. Kanskje det er det samme som har skjedd her? Jeg gøgglet litt rundt, og fant noen skremmende kommentarer om direkte helsefare (!). Tviler litt på det, men tok ingen sjanser. Doen fikk den gjæren i stedet for meg.
 
Lilla øl kjem av oxydering trur eg. Me har opplevt det på nokre øl. Det på fat har vore fint Flaskene har fått lilla farge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om det er oksidering er kankje de som er bra er korket på¨skum, mens de som er lilla er korket med en del luft?
 
Har smakt på de nå, og de lilla er oksidert. Veldig rart at bare noen flasker har blitt så ille, alle har vært tappet på samme måte
 
Tilbake
Topp