Noen (hobby) elektrikere her? Solid State Relay spørsmål...

Hei,

jeg har lenge tenkt at eneste måten å automatisere strøm "av/på" er via et relé som styres via svakstrøm (f.eks. 12VDC), og sender beskjed videre til en kontaktor. Men dette er jo (litt) kostbart. Så lurer jeg veldig på det de på godt norsk kaller "Solid State Relay". Her er et alternativ fra elektronikkbukta:

Hm, må være noe jeg ikke forstår her? Kan jeg sende 240V @ 40A gjennom denne (altså, ca. 9600 watt)? :eek: jeg trenger ikke styre mer enn 3000 watt, men allikevel da, høres ikke trygt ut å sende så mye energi gjennom en dings fra Kina til 36 kroner...
 
Jau du har nok sjønt rett. Det er igrunn ganske velkjendt og vi er mange her som nyttar desse til å styre varmeelement. Den aktive komponenten i releet er ein triac som har veldig lav indre resistans i på-tilstand slik at den kan lede sterk straum utan å bli særleg varm. Verd å merke seg er at den oppgitte straumen er med skikkeleg kjøling og luftsirkulasjon så det kan vere greit å overdrive specen litt.
 
Var jo en vanvittig rimelig variant det der, inkl. frakt og greier. Noen som har erfaring med akkurat denne?
 
Ikke akkurat denne, men de er stort sett kliss like. Sikkert laga på samme fabrikk, med forskjellig badge. Funker som smør, år ut og år inn...
 
Wow! Takk for raske svar folkens :)

Artig at det faktisk finnes en og annen ting som faktisk er økonomisk forsvarlig å kjøpe til denne hobbyen :)
 
Tilbake
Topp