Noen som har erfaring med malt med Whisky-smak

Treig

Norbrygg-medlem
spontan-kjøpte et par kg med Whisky-malt uten helt å vite hva å bruke det til.. (er vel kronisk whisky-tilhenger så det falt liksom naturlig å kjøpe det når jeg så det..) :bank2:
-tenkte å kanskje lage en variasjon av Belgisk Blonde, og erstatte Belgisk Aromatisk malt (0.2kg) med whisky-malt..

Har dere noen gode forslag/anbefalinger til bruksområder?

Whiskymalt er vel røykt med torv (peated malt), i motsetning til f.eks Weyermann sin Smoked Malt som er røykt med bøkeved.  Har ikke prøvd Whiskymalt selv, men den skal visstnok ha en svært kraftig røyksmak og passer nok heller dårlig i en typeriktig blonde ale.  Men hvorfor ikke prøve - om du liker øl med røyksmak så kjør i vei.

En mer tradisjonell bruk av røykmalt er i porter, og Alaskan Brewery sin smoked porter er vel en "benchmark" for mørke røykøl. http://www.alaskanbeer.com/smoked-porter.html
Vinnerølet i NM 2011 het Holy Smoke, og oppskriften ligger her: http://www.foseid.priv.no/gustav/2011/norbrygg/oppskrifter/oppskrift-203.html
Lykke til!

Jeg lagde en klone av Holy Smoke, med Smoked i stedet for Whiskey (eller røkt pilsmalt som i oppskriften). Ble ganske god, anbefales! Ellers bruker vel Haandbryggeriet noe røkt malt i Hesjeøl, som jeg er veldig fan av...

Ellers tror jeg det passer veldig godt i portere, og stort sett lønner deg seg nok å bruke litt for lite enn litt for mye :)

Jeg skal være helt ærlig å si at jeg mener whiskymalt ikke hører hjemme i øl, men i whisky.
Røykpreget blir for meg for syrlig, litt for intenst i selv små doser.
Ikke fordi jeg ikke liker røykøl, jeg digger det, men ikke det røykpreget man får fra peated malt.
Selvfølgelig min mening, men om man skal ha røykmalt er tysk bøkerøkt det som gjelder.
Hesjeøl har lenge vært en av mine få standardøl, men etter at de skiftet til peated malt syns jeg røykpreget har blitt "uappetitelig".

Men nå har du jo litt malt som du må bruke, og Trygve gir deg noen gode tips.
Ellers har Ægir Lindisfarne et lett røykpreg fra peated malt, og er i mine øyne et av de bedre eksemplene på bruk av peated malt.

Nøgne Ø Sunturnbrew inneholder også litt peated malt. Hvis jeg ikke husker helt feil mener jeg det var omtrent 5 %. Synes også det veldig fort kan bli for mye. Smakte et hjemmebrygg med 50 % peated malt i vår. Det var "interessant"! :)

Petter F skrev:
Jeg lagde en klone av Holy Smoke, med Smoked i stedet for Whiskey (eller røkt pilsmalt som i oppskriften).

Smoked malt (bambergsk røykmalt) er røkt med bøk og ligner mer på den bjerkerøkte pilsnermalten enn det whiskeymalt gjør. Brygger du en klassisk rauchbier med whiskeymalt, får du helt feil røykaroma.

Har brygget med 6% og et brygg med 15% peat

delte begge brygggene og lagret noen liter på eike spon, og det med spon ble best, vil vel anbefale å ha litt styke i øle

neste prosjekt bliir med ingefær, tror dette kan gå sammen med peat og eike spon

istedet for å ødelegge et godt brygg tror jeg heller jeg lagrer Whisky-malt'en godt øverst på øverste/bakerste hylle og har den mer som en kuriositet..
jaja. kanskje jeg kan bruke det når jeg røyker fisk el.l.. .. eller rett og slett sparer meg for nok en blemme og dumper det i søppelete ved første og beste anledning

Gahr skrev:
Nøgne Ø Sunturnbrew inneholder også litt peated malt. Hvis jeg ikke husker helt feil mener jeg det var omtrent 5 %. Synes også det veldig fort kan bli for mye.

Bare 5 %? Synes Sunturnbrew har et alt for stort "sur røyk"-preg. Hvis det bare er 5 % i, må peated være sterke saker. Man må drikke en del Sunturnbrew før man blir vant til smaken og klarer å sette pris på den.

Treig skrev:
istedet for å ødelegge et godt brygg tror jeg heller jeg lagrer Whisky-malt'en godt øverst på øverste/bakerste hylle og har den mer som en kuriositet..
jaja. kanskje jeg kan bruke det når jeg røyker fisk el.l.. .. eller rett og slett sparer meg for nok en blemme og dumper det i søppelete ved første og beste anledning

e du galen, må ikke kastes, dette er jo gull

har du mye?

Petter F skrev:
Bare 5 %? Synes Sunturnbrew har et alt for stort "sur røyk"-preg. Hvis det bare er 5 % i, må peated være sterke saker. Man må drikke en del Sunturnbrew før man blir vant til smaken og klarer å sette pris på den.

Peated malt kan i hvert fall være sterke saker. Lagres den, så mister den en del av røyksmaken og jeg er også ganske sikker på at ulike fabrikanter har ulikt røykpreg. Den jeg har prøvd, kom via omveger fra Nøgne Ø og var ganske sterk.

Treig skrev:

Om du tar det med på Gladmat kan du kaste halvparte i min bag og den andre halvparten i Freddy sin, i stedet for i søppelet  :yes: :yes:

Bård skrev:
Enig. Smakte den selv i går. Ingen favoritt for min del i hvertfall..

Jøss. Jeg digga det ved første slurk og har kjøpt flere flasker i ettertid, også et som er fatlagret! Smaker fantastisk! :)

Men så er jeg en stor fan av røyka whiskey (fra Islay)

Tilbake
Topp