noen som har prøvd seg på automatisk rører?

Hei.
Noen som har prøvd seg på automatisk rører? Ala
Ser elkjøp har tilbud på Stirio 2 og vurderte om jeg skulle prøve det ved å forlenge stangen. Skal ikke være så vanskelig å lage en løsning lignende den i videoen, men er redd Stirio 2 ikke er sterk nok
 
Vi har laget av en liten 24V gear motor (25 RPM)vi fant på ebay..
Røren er fra en melketank..

Er tenkt brukt under kjøling...
Alt for svak til å røre i mask..
 
Skjønner at det kan være moro å konstruere saker, men har hjemmebryggeren egentlig behov for noe slikt?
Hvilke ulemper og fordeler har en slik løsning under mesking?
image.jpeg
 
Her er forresten en tysk side som selger ferdige meskerørere. Kan jo være til inspirasjon.

http://www.brauhardware.de/shop/

Edit: Det er verdt å merke seg at tyskerne bruker tynn mesk for å kunne røre - og fordi mange overfører mesken til en egen kjele for skylling.
 
ja disse tyskerne er jo så opphengt i at pilsen skal smake godt og effektiviteten skal være på topp.
Ingeniører og ordnung must sein, reinheitsgebot. Lager kvalitet da...
 
Skjønner at det kan være moro å konstruere saker, men har hjemmebryggeren egentlig behov for noe slikt?
Hvilke ulemper og fordeler har en slik løsning under mesking?
Slik jeg har forstått det, så gir det bedre effektivitet ved omrøring. Er flere her inne som anbefaler det. Spesielt for BIAB.
Tenkte jeg skulle teste ut automatisk omrøring og pumpe
 
Slik jeg har forstått det, så gir det bedre effektivitet ved omrøring. Er flere her inne som anbefaler det. Spesielt for BIAB.
Tenkte jeg skulle teste ut automatisk omrøring og pumpe
ja, det kommer an på hva du mesker og hvordan. Jeg rører alltid noen ganger med et knekt kosteskaft underveis.
Har lurt litt på HSA men har ikke sett noe til dette problemet sålangt, er nok sterkt overdrevet bekymring (håper jeg)
 
Tyskerne sier at den skal rotere mot klokka for å unngå elektrolyse i karet :)

Er ikke så stø i tysk, men det var vel et tenkt "worst case scenario" ved bruk av denne motor/løsning.
https://forum.norbrygg.no/threads/kjoling.2371/page-2#post-17306

Synes vel N.U.'s løsning med forkortet kosteskaft burde være nok for å heve effektiviteten, men liker du både å bygge og brygge så skjønner jeg lysten på prosjekt.

På den engelske siden av kanalen har denne løsningen ikke vært mye brukt, så den kan ikke være så viktig for alle meskedunker/meskemetode og maltslag.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp