Noen spm rundt det å flytte på gjæringspannet før flasking.

Hei :)

Brygg nr 2 nærmer seg flasking, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål jeg trenger hjelp til:

Gjæringspannet har stått 10 dager i kjelleren pga. mulighet til å holde stabil temp på 19 °C, og må flyttes opp til kjøkkenbenken før omstikking til kar med sukkerlake og påfølgende flasking.

Hvor lang tid bør jeg beregne før bunnfallet har "satt" seg igjen etter å ha flyttet på karet? Jeg regner med at gjærlåsen vil suge inn luft når jeg flytter spannet og etter å ha brukt noen dager til å lese på forumet har dere smittet meg med infeksjonsangst ;D Jeg kunne da tenkt med å stikke om så fort som mulig sånn for sikkerhets skyld.

Har også lest noen tips her om å suge igang heverten ved å bruke gjærlås som munnstykke og/eller legge en desinfiserende våtserviett over tuten. Er dette godt nok?
Krana jeg monterte i "tappe-spannet" var selvfølgelig lekk, så da må det bli hevert med påmontert flaskefyller.

Og heeeelt tilslutt: Det er snakk om et Saaz-humlet sommerbrygg som skal være "forfriskende karbonert". Vil 6 gr sukker pr liter gi en karbonering som tilsvarer det butikkølet som selges med "sommer" merkelapp? :)  (For ordens skyld OG 1046-FG 1010)
 
Det er ikke noe problem at gjærlåsen suger inn litt luft. Bakteriene kommer gjerne med støv og pollen i luften, og skal altså skal fly gjennom en krokete gjærlås og en del vann.

Hvor lang tid gjæren bruker på å bunnfelle igjen kommer an på typen, og på hvor mye du har virvlet den opp. Jeg ville båret gjæringskaret opp dagen i forveien, så det ikke er nødvendig å flytte så mye på det før tapping. Å suge heverten i gang med en desinfisert gjærlås høres lurt ut; skal definitivt prøve det selv. Om det går, er det helt sikkert godt nok.

6 gram sukker per liter vil ikke gi samme sprudlevann som du får i butikken. Men jeg vil mene at du heller ikke ønsker det, siden hard karbonering vil trekke med seg bunnfallet når du åpner flaskene.
 
Hvor mer dunken blir ristet på hvor mer gjær vil blande seg. Hadde samme problemet og løste det med litt isinglass og en natt i kjøleskapet.

Har i det siste prøvd å stikke om i kjelleren med en hevert. Trenger kun en krakk for å få litt høyde forskjeller. Dette har fungert mye bedre enn å bære opp til kjøkkenet for omstikking.

Petit selger en autohevert. Den fungerer slik at du slipper å infisere heverten slik som man gjør med en vanlig hevert. Heverten trenger fortsatt vask og sanitering ;)
 
Som "Lønn" sier er det en god ide å stikke om i kjelleren før du bærer opp, for å få minst mulig gjær virvlet opp.
Antar du skal tappe på flaske, i såfall bør jo også sukkerlake has i spannet du stikker om til.
Da bør du nok stikke om samme dag som du tapper for at ikke gjæren skal spise opp for mye av sukkeret før du får ølen på flaske.

Dersom du har problemer med å stikke om i kjelleren eller absolutt vil bære opp en dag eller to før tapping er det ingenting i veien for å ta ut gjærlåsen når du bærer det opp slik at ikke vann og luft suges ned ånr du løfter på bøtta.

Og forøvrig, som det ble nevnt: Autohevert (eller Jumbo-varianten om du vil ha mer fart) er helt genial!
 
Greitt - du vil hvirvle opp noe gjær ved å flyttte spannet fra kjelleren til kjøkkenet, men dersom du ikke snubler så altfor mange ganger så vet jeg sannelig ikke om jeg ville ha brydd meg.  Etter bare 10 dager i varme omgivelser er brygget uansett ikke krystallklart - og det skal det da heller ikke være om du skal få ettergjæring på flaske. Det verste som kan skje er at du får marginalt mer bunnfall i flaskene enn du ellers ville fått.

Du vil ikke klare å få til omstikking og flasking uten kontakt med luft.  Punktum.  Så det som kommer gjennom gjærlåsen er ikke mer å bekymre seg for enn det som kommer når du åpner lokket for å stikke ned heverten - eller den luften som befinner seg i mottakerspannet eller i flaskene.  MEN dersom du bruker klorin eller annen skummel gugge i gjærlåsen så bør du vel helst unngå at det dras inn i ølet, noe som kan skje når du løfter etter hanken.

Autohevert fungerer glimrende - så lenge den fungerer.  Når den ikke fungerer lenger (egentlig etter overraskende kort tid) så fungerer en spritbasert vårserviett fortsatt veldig bra.  Gjærlås var en kreativ vri - den vil nok også funke helt greitt.

6 gram pr liter vil normalt gi bra med futt.  Er selv begynt å redusere noe, og gjerne ned til 3-4 gram, alt etter øltype.  Har aldri opplevd flatt øl - geysirer derimot......

Ferdiggjæret øl er langt mindre utsatt for infeksjon enn det kald og søt vørter er.  Så om du har gode nok rutiner/rene omgivelser til at vørteren for det meste blir gjæret ned med den gjæren du selv tilsetter,  vil jeg anbefale at du på dette stadiet følger hjemmebryggerens viktigste mantra: Slapp av, ikke  bekymre deg - og ta deg en øl. 
 
Takker for innspill :skitbra:

Da blir til at jeg bærer opp dagen i forveien, så satser jeg på at det funker bra. Gjærlåsen er det bare kokt og avkjølt vann i.
Får prøve meg med 6 gr pr liter denne gangen, så får jeg ihvertfall en referanse til neste brygg. Den ladningen som drikkes opp nå er tilsatt Coopers Carbonation drops, og jeg vet ikke helt hva de tilsvarer i forhold til gram pr liter med farin, men det er da mer enn nok kullsyre.

/stålsetter seg til å balansere 25 liter øl opp trappa :biersmile:
 
Det går an å få i gang en hevert uten å suge/blåse. Her funker der å ta ene enden ned i en beholder med vann, kjøre vann gjennom slangen fra kran, løfte beholderen for å få den til å renne andre veien, og da er den full av vann og kan brukes. Bare å holde for slangen med tommelen og huske hvillen ende  som skal vere høyest.

Kjører litt vann, så litt starsan og så øl.
 
Trygve skrev:
Autohevert fungerer glimrende - så lenge den fungerer.  Når den ikke fungerer lenger (egentlig etter overraskende kort tid) så fungerer en spritbasert vårserviett fortsatt veldig bra.  Gjærlås var en kreativ vri - den vil nok også funke helt greitt.

Første gang jeg brukte gjærlås for å suge igang hevertfunksjonen funka det veldig bra. Dessverre har jeg de siste gangene hatt problemer med å få godt nok vakum så det har blitt litt søl. Greitt nok, ikke mye trøbbel, men nok til at jeg har måtta vaske en del av flaskene etter endt oppfylling. Synes det kan være greitt å unngå dette. Har derfor tenkt på denne autoheverten, men ser da at heller ikke den er uproblematisk.

Trygve. Hvor lenge har det gått før den ikke fungerer lenger, og hva er da problemet? (Ser at Johnohod har ei grei løysing som vil spare meg for penger, men kan også være greitt å ha din erfaring med autoheverten.)
 
FrodeSy skrev:
Trygve. Hvor lenge har det gått før den ikke fungerer lenger, og hva er da problemet? (Ser at Johnohod har ei grei løysing som vil spare meg for penger, men kan også være greitt å ha din erfaring med autoheverten.)

Såvidt jeg kan huske gikk det mindre enn et år, og problemet var at pakningen ikke holdt tett slik at en ikke fikk laget vakuum lengre.
 
Jeg pleier bare å bære opp gjerings karet så forsiktig som jeg kan, før jeg vasker utstyr/flasker og koker sukker laken, jeg har også ofte løs humle i karet. klart det blir litt bunnfald i ølet men det er kunn et problem vis jeg bruker formye sukker og får formye kullsyre i ølet.  Og på flaske fyllern min er det en overgang mellom den og heverten, suger igang ølet med den og setter på flaske fylleren uten noe vask. har ennå ikke oplevd problemer.
 
Trygve skrev:
FrodeSy skrev:
Trygve. Hvor lenge har det gått før den ikke fungerer lenger, og hva er da problemet? (Ser at Johnohod har ei grei løysing som vil spare meg for penger, men kan også være greitt å ha din erfaring med autoheverten.)

Såvidt jeg kan huske gikk det mindre enn et år, og problemet var at pakningen ikke holdt tett slik at en ikke fikk laget vakuum lengre.

Jeg og har hatt en litt løs pakning et par ganger. Løser seg ved å holde tuppen på stempelet i varmt vann en stund, også bøye ut igjen pakningslippen, og deretter kjøle den ned i kaldevann. Da er den god som ny.
Ingenting som står her er ment i noe slags overført betydning.  :neinei:
 
Angående sukker til karbonering. Jeg bruker alltid denne kalkulatoren: kotmf.com/tools/prime.php. Da blir det mer nøyaktig og repeterbart enn del å si 4-6 gram pr liter. Jeg beregnet 2.5 volum co2 på mitt første øl(engelsk ipa), det synes jeg var veldig overkill. Har 1.8 volum i en annen EIPA, noe som er mer passe. Jeg gjetter på at 2 volum co2 er et greit utgangspunkt, men bruk retningslinjene for øltypen som brygges(har ikke linken for hånd). PS. Jeg er ingen ekspert på området.
 
Er du glag i whisky, er det jo en glimrende anledning til å skylle munnen og gurgle i seg litt av det, evt vodka eller anne sprit, før du suger på slangen :) Vet ikke om alle synes det er godt nok, men det er i allefall en god unnskyldning til å ta seg en god klunk :)
 
espen_aa skrev:
Angående sukker til karbonering. Jeg bruker alltid denne kalkulatoren: kotmf.com/tools/prime.php. (....) Jeg gjetter på at 2 volum CO₂ er et greit utgangspunkt, men bruk retningslinjene for øltypen som brygges(har ikke linken for hånd). 

Det er en dropdownmeny med oversikt over ulike øltyper i linken du oppga til kalkulatoren. Aner ikke hvor god den er, da.
 
Hehe. Stemmer det. :p Jeg bruker iallefall ikke de retningslinjene som sier at engelsk ipa kan ha 2.5 volum co2 lenger ;) Ellers så kan det være lurt å søke på forumtråder ute på nettet, som direkte omhandler co2-mengden i typen øl man brygger. 

@Martin J.: Jeg er rimelig sikker på at å gurgle sprit ikke holder til å desinfisere munnen helt. Er så mange steder hvor bakterier kan gjemme seg. Leppene kan man vel få det til med muligens. Men det hørtes veldig godt ut uansett (med whiskey). :)
 
Tilbake
Topp