Noen spørsmål fra en nybegynner!

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Marius heter jeg, og jeg er i gang med å lese meg opp på hjemmebrygging, og merker iveren er stor etter å komme i gang! Jeg har enda ikke fått kjøpt meg utstyr, men det er nært forestående. Jeg bor i Bergen og vet vestbrygg har noen startpakker inne som jeg tenker teste ut.

I første omgang lurer jeg på:

- Vestbrygg har et kjelesett med en kjele på 36L. Hvordan fungerer det på en komfyr med en vanlig induksjonstopp? Går det greit å varme opp, eller blir den overdimensjonert i forhold til en vanlig komfyr? Hva med en 30L? Jeg tenkte å starte med små batcher til jeg får litt sving på sakene, men tenkte det kunne være greit med en litt større kjele sånn at jeg kan kjøre større batcher etterhvert uten å måtte investere i nytt ustyr.

- Videre lurer jeg på hva som er forskjellen på ekstraktbrygging og ekstraktbrygging hvor man også tilsetter spesialmalt, og hvilke fordeler gir sistnevnte metode i forhold til kun ekstrakt? Bør jeg starte kun med ekstraktbrygging og gå gradene, eller kan jeg gå rett på ekstrakt med spesialmalt, eller allgrain?

- Når øllet står til gjæring, lukter det mye? Jeg har en liten leilighet og har ikke mulighet til å sette øllet til gjæring andre steder enn i leiligheten. Kunne hatt det på loftet, men mistenker at det blir for kalt. Vil det lukte mye, eller er det til å leve med i de ukene det skal stå?

Det kommer sikkert til å dukke opp mange spørsmål underveis, men tenkte jeg skulle fyre av disse i første omgang!

Takk for svar!

Mvh,

Marius
 
Ekstrakrbrygging har jeg aldri vært borti, så de spørsmålene kan ikke jeg svare på.
Men.
Da jeg begynte, tok jeg et kurs hos Birger på vestbrygg. Det hele foregikk en søndag.
Og etter å ha gjennomgått kurset hos ham, satte jeg igang med Brew-In-A-Bag (BIAB) allgrain. Jeg "har et forbedringspotensiale" når det kommer til bryggelogg, så jeg vet ikke nøyaktig hvor mange ganger jeg har brygget, men det må vel være +/- 30 ganger. Har enda tilgode at et brygg har blitt mislykket.
Så min anbefaling er å spandere en søndag (eller evt en annen dag) på et hyggelig og særdeles lærerikt kurs hos Birger på Vestbrygg. Så hopper du rett på Allgrain med det samme. Jeg har i alle fall vanskelig for å se noen god grunn til å gå via ekstrakt. Du kommer helt sikkert sil å ende opp med allgrain alikevel. Og merkostnaden på utstyret dreier seg vel bare om et par hundrelapper for meskeposen.
 
MagneFV skrev:
Ekstrakrbrygging har jeg aldri vært borti, så de spørsmålene kan ikke jeg svare på.
Men.
Da jeg begynte, tok jeg et kurs hos Birger på vestbrygg. Det hele foregikk en søndag.
Og etter å ha gjennomgått kurset hos ham, satte jeg igang med Brew-In-A-Bag (BIAB) allgrain. Jeg "har et forbedringspotensiale" når det kommer til bryggelogg, så jeg vet ikke nøyaktig hvor mange ganger jeg har brygget, men det må vel være ± 30 ganger. Har enda tilgode at et brygg har blitt mislykket.
Så min anbefaling er å spandere en søndag (eller evt en annen dag) på et hyggelig og særdeles lærerikt kurs hos Birger på Vestbrygg. Så hopper du rett på Allgrain med det samme. Jeg har i alle fall vanskelig for å se noen god grunn til å gå via ekstrakt. Du kommer helt sikkert sil å ende opp med allgrain alikevel. Og merkostnaden på utstyret dreier seg vel bare om et par hundrelapper for meskeposen.

Helt enig med MagneFV her  :biersmile:  gå for BIAB med en gang.
Sats på 36liter kjele,da er den perfekt til 25liter om gangen, jeg ville satset på en kjele uten krane på.(lett å holde rent,brukes til andreting også)
:hadet:
 
Hei.

Jeg er ikke så veldig erfaren brygger, men jeg har brygget litt med ekstrakt før jeg gikk over til all grain.

Hovedforskjellen mellom kun ekstrakt og ekstrakt med spesialmalt ligger i variasjonsmulighetene. Den sistnevnte gir større mulighed for å hente fram mere spesiell/spesifikke maltsmaker på øllet. Det enkleste hvis du skal teste ut ølbrygging for første gang er nok å kun bruke ekstrakt (mindre variabler/ingredienser) som gjør at det er lettere å komme gradvis inn i bryggeprosessen.

Øllet vil nok lukte litt, men det har ikke vært noe problem å ha gjæringsfatet stående på stuen for min del.
 
Jærbrygg skrev:
MagneFV skrev:
Ekstrakrbrygging har jeg aldri vært borti, så de spørsmålene kan ikke jeg svare på.
Men.
Da jeg begynte, tok jeg et kurs hos Birger på vestbrygg. Det hele foregikk en søndag.
Og etter å ha gjennomgått kurset hos ham, satte jeg igang med Brew-In-A-Bag (BIAB) allgrain. Jeg "har et forbedringspotensiale" når det kommer til bryggelogg, så jeg vet ikke nøyaktig hvor mange ganger jeg har brygget, men det må vel være ± 30 ganger. Har enda tilgode at et brygg har blitt mislykket.
Så min anbefaling er å spandere en søndag (eller evt en annen dag) på et hyggelig og særdeles lærerikt kurs hos Birger på Vestbrygg. Så hopper du rett på Allgrain med det samme. Jeg har i alle fall vanskelig for å se noen god grunn til å gå via ekstrakt. Du kommer helt sikkert sil å ende opp med allgrain alikevel. Og merkostnaden på utstyret dreier seg vel bare om et par hundrelapper for meskeposen.

Helt enig med MagneFV her  :biersmile:  gå for BIAB med en gang.
Sats på 36liter kjele,da er den perfekt til 25liter om gangen, jeg ville satset på en kjele uten krane på.(lett å holde rent,brukes til andreting også)
:hadet:

Takker for svar folkens!

Men kan en 36 liters kjele brukes på en vanlig komfyr med induksjonstopp, eller må jeg kjøpe en ekstern duppedings til å varme den opp med?
 
Vi bruker gass ute i garasjen og har ikke brukt elektrisk oppvarming,men varmer opp vann på kjøkkenet til skyllig då med 10 liter.
 
Jærbrygg skrev:
Vi bruker gass ute i garasjen og har ikke brukt elektrisk oppvarming,men varmer opp vann på kjøkkenet til skyllig då med 10 liter.

Jeg må gjøre dette på kjøkkenet, så da blir 36L kanskje litt for stort..
 
Jeg gjør det på kjøkkenet med en vanlig 36 l gryte, men jeg har ikke induksjonsovn. Aner ikke om gryten er magnetisk nok til at det vil fungere.
 
Jeg har kokt på vanlig induksjonstopp, over 2 "plater". Men det tok sin tid... Kjøpte etterhvert en 3.5 kW kokeplate, som er en helt ypperlig kombinasjon med 36-literen. Du TRENGER jo ikke å koke full kjele.... Men med en 30-liter KAN du jo IKKE koke like mye som i en 36-liter. Jeg hadde gått for 36-literen. Hvis du kjøper et liggeunderlag på Clas Ohlson/Biltema/Andre, og isolerer kokekjelen med, så tror jeg du klarer det med en vanlig induksjonstopp.
 
MagneFV skrev:
Jeg har kokt på vanlig induksjonstopp, over 2 "plater". Men det tok sin tid... Kjøpte etterhvert en 3.5 kW kokeplate, som er en helt ypperlig kombinasjon med 36-literen. Du TRENGER jo ikke å koke full kjele.... Men med en 30-liter KAN du jo IKKE koke like mye som i en 36-liter. Jeg hadde gått for 36-literen. Hvis du kjøper et liggeunderlag på Clas Ohlson/Biltema/Andre, og isolerer kokekjelen med, så tror jeg du klarer det med en vanlig induksjonstopp.

Supert. Hvis ikke går jeg for en sånn kokeplate.
 
MagneFV skrev:
Ta en tur og snakk med Birger. Han svarer villig vekk, og har helt glimrende råd og tips :)
Yes, skal ned på torsdag etter jobb, tenkte jeg! Da ser jeg at de har åpent til 20.00, så tenkte jeg skulle sjekke litt med de hva slags utstyr / oppsett de vil anbefale :)
 
Husk å sjekke om du har plass i høyden til en så stor gryte på komfyren. Tenk på arbeidsprosessen hvordan du skal gjøre de forskjellige elementene. Blir det mye tunge løft, øsing, osv? Kanskje du trenger å stå på en trapp eller kasse?
Ølet blir bra uansett!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg  bruker BIAB og mesker og koker med en 36L kjele på vanlig induksjonskoketopp. Får fin rullende kok med kjelen delvis over to plater (2200W + ca 1700W). Den ene plata kutter av og til ut når den har stått på maks over lang tid. Kanskje pga varmebeskyttelse for koketoppen? Det er det eneste problemet jeg har hatt med å gjøre det på den måten. Lykke til!
 
AKA skrev:
Jeg  bruker BIAB og mesker og koker med en 36L kjele på vanlig induksjonskoketopp. Får fin rullende kok med kjelen delvis over to plater (2200W + ca 1700W). Den ene plata kutter av og til ut når den har stått på maks over lang tid. Kanskje pga varmebeskyttelse for koketoppen? Det er det eneste problemet jeg har hatt med å gjøre det på den måten. Lykke til!

Etter hva jeg har lest her i kveld, og etter å sett flere youtube videoer som demonstrer BIAB, så tror jeg at jeg knuser rett på med BIAB. Har jeg forstått det riktig at utfordringen med denne metoden fremfor å brygge med ekstrakt er meskingen, og det å holde riktig temperatur? Etter dette vanskelig på induksjonstoppen, eller går det greit?
 
Jeg lurer også på dette med vannkvalitet når man brygger allgrain, BIAB. Jeg bor i Bergen, og vannet smaker godt. Trenger man gjøre noen vannjusteringer, eller vil øllet bli bra uansett med godt norsk springvann? Leste nemlig at vannkvaliteten er viktigere for resultatet ved allgrain enn ved ekstraktbrygging.
 
Bergensvannet som annet vann i Norges land kan drikkes to ganger. Først som rent vann, deretter som øl.
Du trenger ikke bekymre deg for vannkvalitet før du skal inn i de dype irrganger i bryggekjemien.
Det viktigste nå er å brygge øl!  :namnam:
Husk at vann som smaker som øl er bedre enn øl som smaker som vann  :gammern:
 
Marius K. skrev:
Kunne hatt det på loftet, men mistenker at det blir for kalt. Vil det lukte mye, eller er det til å leve med i de ukene det skal stå?
Jeg synes ikke det lukter mye under gjæringen. Mest lukter det under kokingen, så godt avtrekk er en stor fordel.
Ellers så vil jeg anbefale at du setter gjæringskaret på loftet med varmekabel, isolasjon (liggeunderlag) og PID: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12963.msg130348.html#msg130348 Det vil gi en meget god temperaturkontroll på gjæringen noe som er en av de viktigste faktorene når det gjelder å få til godt øl.
 
Jens Kristian skrev:
Marius K. skrev:
Kunne hatt det på loftet, men mistenker at det blir for kalt. Vil det lukte mye, eller er det til å leve med i de ukene det skal stå?
Jeg synes ikke det lukter mye under gjæringen. Mest lukter det under kokingen, så godt avtrekk er en stor fordel.
Ellers så vil jeg anbefale at du setter gjæringskaret på loftet med varmekabel, isolasjon (liggeunderlag) og PID: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12963.msg130348.html#msg130348 Det vil gi en meget god temperaturkontroll på gjæringen noe som er en av de viktigste faktorene når det gjelder å få til godt øl.

Takk for tips!

Jeg har ikke strømuttak i boden min dessverre, så vet ikke om jeg kan kjøre på med denne løsningen.
 
Hvis du "vokter" kjelen og passer på å skru opp varmen når tempen detter litt er det ingen problem å holde det innenfor +- 1 grad fra måltemperatur. Ellers mister vel kjelen 2-3 grader på ca en time. Jeg pleier å røre i mesken minst en gang hvert 20. min, og kan da varme opp litt ved behov. Kombinert med plata på det laveste holder jeg da tempen bra stabil gjennom meskinga.
 
Tilbake
Topp