Noen tanker rundt denne oppskriften? (IPA)

Hei. Jeg hadde litt humle til overs etter høstens bryggerier, og tenkte jeg skulle bruke det i en øl. Men ettersom at jeg ikke er så bevandret innen brygging så regner jeg med at det er noen kloke hoder på dette forumet som har tanker/ideer. Målet er en bruktig IPA, uten alt for sterk bitterettersmak.

Batch størrelse 25 liter
Estimert OG 1,068-70


Malt:
5,7 kg Maris Otter pale
0,25 kg Pale crystal
0,25 kg crystal

Humling
15 gram, East Kent Goldings 30 min 6,4%
15 gram, Columbus            30 min 15,9%
15 gram, Cascade              30 min 7,4 %
15 gram Chinook                30 min 12,4%

15 gram, East Kent Goldings 15 min
15 gram, Columbus            15 min
15 gram, Cascade              15 min
15 gram Chinook                15 min

15 gram, East Kent Goldings  0 min
15 gram, Columbus              0 min
15 gram, Cascade                0 min
15 gram Chinook                  0 min

Tørrhumling
15 gram, East Kent Goldings
15 gram, Columbus           
15 gram, Cascade             
15 gram Chinook               


Gjær
safale US-05


Ellers så har jeg da igjen
25 gram cascade
10 gram chinook
15 gram East Kent Goldings

Lurer på om jeg bare skal hive disse oppi sammen med tørrhumlingen, eller om det vil bli for mye?
Ellers så har jeg 30 gram Hallertau Perle som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med, har liten erfaring med denne, da jeg kun har brukt den til ferdige oppskrifter. Vil den passe inn i smakene?
 
Chinook, cascade og Columbus er en knal kombo som jeg liker veldig godt. Er litt usikker på om ekg vil passe inn her.
Jeg personlig ville spart ekg og lage en engelsk bitter med den.
 
Den blir kanskje litt lite bitter til å være IPA hvis den fjernes? Evt kan jeg legge til Perle 15 gram ved 30 min, og 15 gram tørrhumling. Samt øke mengden Chinook og cascade jevnt over?
 
hei
jeg er ikke noe proff men har tørrhumlet en del og kommet fram til at det er bedre og hive det i 5-3 min før kjøling for aroma og litt smak.
vet ikke om dette stemmer. men noen av proffene får sett meg på plass.  er nå uansett noe jeg like å gjøre. blir litt hygeligere og vaske gjær ol også.
 
Slik jeg lager ipa oppskrifter så tar jeg først å ligge til humletilsetningene ved 15, 5 og 0 min. Deretter justerer jeg bitterhet ved 60 min etterpå. Pleier vanligvis bare å bruke humlen med mest alpha. Har blitt veldig gla i frist wort hopping i det siste så 60 min tilsetning ryker ut.

Vist du skulle gjøre det slik så har du plutselig ekstra humle ved de sene tilsetningene.

Dette fungere bra for meg og jeg får en ipa etter min gane ;D
 
Hei. Da tror jeg at jeg har en god plan. Jeg har kuttet ut goldings humlen, og lagt 30 min kokehumlen til 60 min. Ender da opp med en IBU noen og 80 hvis jeg tenkt rett.

Ellers så lurer jeg på om jeg skal legge til 1 kg med hvetemalt, for en litt syrligere IPA, men har ikke bestemt meg enda.


Batch størrelse 25 liter
Estimert OG 1,068-70

Malt:
5,7 kg Maris Otter pale
0,25 kg Pale crystal
0,25 kg crystal

Humling
15 gram, Columbus            60 min 15,9%
15 gram, Cascade              60 min 7,4 %
15 gram Chinook                60 min 12,4%

15 gram, Columbus            15 min
15 gram, Cascade              15 min
15 gram Chinook                15 min

15 gram, Columbus              0 min
15 gram, Cascade                0 min
15 gram Chinook                  0 min

Tørrhumling
15 gram, Columbus           
40 gram, Cascade             
25 gram Chinook               

Gjær
Safale US-05


Takk for hjelpen  :)
 
Endte opp med å bruke den første oppskriftsforslaget mitt, uten East Kent Goldings. Den får heller bli med i en bitter ale.
Har aldri prøvd å lage en IPA uten bitterhumle, men jeg såg ja vestkyst sin er humlet på en lignende måte (tidsmessig), så da måtte jeg prøve.

Jeg oppdaget dog, at jeg hadde notert meg feil humlerest av Columbushumlen (oppdaget det etter at jeg hadde startet). Så da blir det ingen tørrhumling med den....

Det lukter iallefall godt av den, så jeg gleder med til å smake "resteipaen".

Jeg kommer nok til å befinne meg mye mer på norbrygg sitt forum i årene fremover :)

Malt:
5,7 kg Maris Otter pale
0,25 kg Pale crystal
0,25 kg crystal

Humling
20 gram, Columbus            30 min 15,9%
20 gram, Cascade              30 min 7,4 %
20 gram Chinook                30 min 12,4%

15 gram, Columbus            15 min
15 gram, Cascade              15 min
15 gram Chinook                15 min

15 gram, Columbus              0 min
15 gram, Cascade                0 min
15 gram Chinook                  0 min

Tørrhumling           
35 gram, Cascade             
20 gram Chinook               

Gjær
Safale US-05
 
Litt sent, men......

Jeg vill kjørt på med EKG som bitterhumle. 60 min eller deromkring og så brukt de resterende omtrent som du har beskrevet. Muligens med en liten økning i mengden mot slutten (10g / 15g / 20g).
Men jeg tviler heller ikke på at den valgte varainten fungerer bra.
 
Tilbake
Topp