Noen tips ang. Wlp300

I boken "Brewing Classic styles - Jamil Zainasheff and John J. Plamer" hevdes det at wissbier gjærer best ved 17 °C.

Har forsket litt på dette i det siste. Tappet en weissbier på fat i går som hadde gjæret på ca 20 °C, og satte en ny en som gjæres på 17 °C i mitt nye gjæringsskap. Er meget spent på å kjenne forskjellen. Etter 1 dags gjæring er i alle fall lukten fra gjæringsspannet mye mer behagelig enn forrige gang.

Se utdrag fra boken i bildene under.
 

Vedlegg

  • weissbier 1.jpg
    371 KB · Sett: 545
  • weissbier.jpg
    332,4 KB · Sett: 541
"the rule of 30" er en kjent regel som Jamil Z forkynner når det brygges hefeweizen. Den går kort og greit ut på at pitching- og primærgjæringstemp skal i sum bli 30 grader. Ja, du leste riktig, tretti grader.

Eksempelvis pitching på 14 og gjæring på 16. Etter stormgjæring er det greit å øke til rundt 20 grader for å sikre utgjøring og fjerne litt diacetyl.

Dette høres lavt ut, men funker.
 
Da er starteren igang. Blir brygging på torsdag. Blir gjæring på 17 grader. Bør jeg øke litt mot slutten av gjæringen?

5a959c3f-121a-a2db.jpg
 
Rutof skrev:
Har noen temperatur råd ang. Denne gjæren?

Eg brukte den på 20 grader og det vart litt vel mykje banan.  Alle eg har snakka med har rådd meg til 17 grader. 

Og om du ikkje har brukt denne gjæren før:  den er heller eksplosiv og ein bør kanskje ikkje ha for fullt gjæringsspann eller lokket på under den kraftigste gjæringa. 
 
Jeg har akkuratt gjæra ferdig en enkel weiss som har stått på 20 grader. Den skal på fat i dag, så jeg er spennt på å smake i kveld på om det blir banana-splitt eller om den er grei. Jeg gjæra på 17 grader sist, etter å ha lest det i "Brewing classic styles". Denne gang tenkte å prøve litt varmere siden Whitelabs sier 20-22...
 
EinarM skrev:
Jeg har akkuratt gjæra ferdig en enkel weiss som har stått på 20 grader. Den skal på fat i dag, så jeg er spennt på å smake i kveld på om det blir banana-splitt eller om den er grei. Jeg gjæra på 17 grader sist, etter å ha lest det i "Brewing classic styles". Denne gang tenkte å prøve litt varmere siden Whitelabs sier 20-22...

Skulle ha stolt på Jamil og ikke white labs... samme øl gjæra på 20 grader ble ikke god. På grensen til at den går i vasken, men mulig jeg beholder den og drar den frem mot slutten av kvelden på neste fest.
 
EinarM skrev:
EinarM skrev:
Jeg har akkuratt gjæra ferdig en enkel weiss som har stått på 20 grader. Den skal på fat i dag, så jeg er spennt på å smake i kveld på om det blir banana-splitt eller om den er grei. Jeg gjæra på 17 grader sist, etter å ha lest det i "Brewing classic styles". Denne gang tenkte å prøve litt varmere siden Whitelabs sier 20-22...

Skulle ha stolt på Jamil og ikke White Labs... samme øl gjæra på 20 grader ble ikke god. På grensen til at den går i vasken, men mulig jeg beholder den og drar den frem mot slutten av kvelden på neste fest.

Min står på 17 grader. Håper den blir bra  :)
 
Rutof skrev:
EinarM skrev:
EinarM skrev:
Jeg har akkuratt gjæra ferdig en enkel weiss som har stått på 20 grader. Den skal på fat i dag, så jeg er spennt på å smake i kveld på om det blir banana-splitt eller om den er grei. Jeg gjæra på 17 grader sist, etter å ha lest det i "Brewing classic styles". Denne gang tenkte å prøve litt varmere siden Whitelabs sier 20-22...

Skulle ha stolt på Jamil og ikke White Labs... samme øl gjæra på 20 grader ble ikke god. På grensen til at den går i vasken, men mulig jeg beholder den og drar den frem mot slutten av kvelden på neste fest.

Da har den stått i 13 dager. FG 1.011. Smakte veldig bra. For stå et par dager til. Stått på 17 grader hele tiden.

Min står på 17 grader. Håper den blir bra  :)
 
Rutof skrev:
EinarM skrev:
EinarM skrev:
Jeg har akkuratt gjæra ferdig en enkel weiss som har stått på 20 grader. Den skal på fat i dag, så jeg er spennt på å smake i kveld på om det blir banana-splitt eller om den er grei. Jeg gjæra på 17 grader sist, etter å ha lest det i "Brewing classic styles". Denne gang tenkte å prøve litt varmere siden Whitelabs sier 20-22...

Skulle ha stolt på Jamil og ikke White Labs... samme øl gjæra på 20 grader ble ikke god. På grensen til at den går i vasken, men mulig jeg beholder den og drar den frem mot slutten av kvelden på neste fest.

Min står på 17 grader. Håper den blir bra  :)

Gammel tråd, men jeg skal til med en weiz med wlp300 til uka med 2 kg hvetemalt, 2 kg palemalt og 100g munich +mittelfrueh og hersbrucher. Jeg er veldig glad i paulaner og bananpreget som paulaner har. Lurte litt på om du fikk nok banan i denne ved gjæring på 17 grader? Elsker bananpreget i en weizen men ønsker selvsagt ikke å drikke banansmoothie.
 
Smakte på det etter 6 dager
Det lukter mest banan og litt søt honning
Smaker litt syrlig eple slik det skal

Det er mest ifra gjærlåsen det lukter sinsykt banan og hele rummet under stormgjæringa

OG: 1.056
SG dag 3: 1.020 dag 6: 1.014
 
loebrygg skrev:
Smakte på det etter 6 dager
Det lukter mest banan og litt søt honning
Smaker litt syrlig eple slik det skal

Det er mest ifra gjærlåsen det lukter sinsykt banan og hele rummet under stormgjæringa

OG: 1.056
SG dag 3: 1.020 dag 6: 1.014

Ok. Høres fantastisk ut  ;) Jeg elsker det bananpreget i tyske hveteøl. Tror jeg legger meg på 20 grader frem til stormgjæringen starter å avta for deretter å kjøre tempen opp til 22 grader frem til det er utgjæret.
 
Tilbake
Topp