Noenlunde røstet middagsøl (kommentarer ønskes)

Hei

Jeg ønsker innspill på følgende oppskrift for øl.

Jeg tenker å lage en litt røstet middagsøl med veldig lett røykpreg, og har kommet til følgende utkast til oppskrift.


Noenlunde røstet middagsøl


52 liters brygg

Malt:
6.5 kg pale (75%)
0.5 kg krystall (6%)
0.2 kg sjokolade (2%)
0.2 kg ristet bygg (2%)
0.8 kg Weyermann røykmalt (9%)
0.5 kg Brown malt (6%)


Humle:
55 g Centennial, 45 min
100 g Willamette, 5 min

Gjær: 1 kar Wyeast 1762 Belgian Abbey II, 2 kar WLP001 California Ale

Meskeskjema:
66 grader i 80 min
70 grader i 20 min

Beregnet OG: 1.039
Beregnet IBU: 31


Jeg ønsker kommentarer i forhold til utgjæring. Jeg lurer også på hva slags røykpreg en kan få med små mengder røykmalt i lette brygg.
 
Enig med Logaren.  100 gram røykmalt vil ikke gi deg et "veldig lett røykpreg" engang, særlig ikke med 44 IBU, noe mørk malt og belgisk gjær.  Det er ikke mer en 1,2 % røykmalt i din oppskrift.  Øker du til 1 kilo (og reduserer pilsmalten tilsvarende) kommer du opp i nesten 12%, og da vil du nok merke at du har hatt i røykmalt.  Ekte tysk røykøl lages av nesten 100% røykmalt, og er i praksis flytende bacon.  Har laget noe tilsvarende din engang, med ca 8 % røykmalt, og den var skarp til å begynne med men ble snaskens god etter en stund. I fjor laget jeg en barleywine på 11 % med 14 % røykmalt, og den smaker knapt røyk i det hele tatt.

Og så spørs det hva slags røykmalt det er snakk om.  Er det "Whiskymalt" dvs røykt på torv bør du bruke ganske lite, mens Weyermann sin er vel røykt på oreved(?) og er langt mildere. Kanskje noe midt i mellom - 7-800 gram, eller 8-9 %.

Nåja, nå ser jeg at du bare skal opp i OG på 1036.  Da bør du iallefall ned i IBU. Kanskje helt ned under 30.  La ut en tabell en gang med balansering av IBU ift vørterstyrke, men husker ikke helt hvor og når. Skal prøve å legge den ved en gang til....
 

Vedlegg

  • BU vs GU Smaksprofil.jpg
    BU vs GU Smaksprofil.jpg
    387,4 KB · Sett: 364
Hvis jeg skulle brygget et øl med markert røykpreg ville jeg antakelig vurdert å droppe belgisk gjær. Etter min mening kræsjer fenolene fra røykmaltet med fenolene fra gjæren.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Takk for tips. Jeg har redusert mengden humle, byttet ut pilsnermalt med pale og justert mengdene med røykmalt. Det er Weyerman sin røykmalt det er snakk om.

Ifølge Wyeast hjemmesider skal 1762 være "ren" med lett fruktighet og lite estere. Jeg er i utgangspunktet interessert i en gjær med lav esterprofil med høy attenuation som kan tåle høy alkoholprosent, da jeg skal brygge noe sterkere øl etter dette. Et alternativ kunne være WLP001? Kommer disse relativt ferske fra USA?

Jeg er fremdeles usikker på hvor utgjæret jeg kan håpe på at denne blir.
 
Jeg har forandret en del på oppskriften nå og håper den har blitt litt mer balansert. Jeg skal brygge den neste lørdag (28. mai). Jeg kommer også til å brygge både med WLP001 og Wyeast 1762, så får vi se hvordan de ulike gjærtypene affekterer smaken.
 
Det er stor forskjell mellom 001/1056 og 1762. Hvis målet er et rent øl med lav esterprofil, ville jeg styrt unna belgisk gjær og gått for 001, 011 eller 029 fra White Labs, eller 1007, 1056, 1338 eller 2565 (kölschgjær, husker ikke helt nummeret i farten...) fra Wyeast. Selv en "ren" belgisk gjær gir relativ mye estere og fenoler.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
ErlendA skrev:
Jeg har forandret en del på oppskriften nå og håper den har blitt litt mer balansert. Jeg skal brygge den neste lørdag (28. mai). Jeg kommer også til å brygge både med WLP001 og Wyeast 1762, så får vi se hvordan de ulike gjærtypene affekterer smaken.

Du får holde oss underrettet om hvordan det går. Her blir det ikke noe brygging før i juli, følgelig går det meste av tiden med til lesning på forum og i bøker.
 
Jeg brygget denne oppskriften i går. Brukte Amber malt i stedet for Brown malt, siden det var det som var tilgjenengelig. Endte opp med OG på 1.045, så jeg hadde litt høyere utbytte på meskingen enn forventet. 0.7 kg Weyermann røykmalt ga lite preg på vørteren, men får se om det forandrer seg når sukkerinnholdet har minsket. Det blir spennende å se hvordan den blir til slutt.

Skal brygge en røykøl til uka med 70% Weyermann røykmalt. Det blir spennende å se hvordan det går.
 
Tilbake
Topp