Nøgene ø #500.

Vær hilset bryggefolk, for her kommer en med gode nyheter. Var på NØ i dag. Hadde sendt oppskriften over til NØ på mail med en oppfordring om å justere hvis det ikke så riktig ut i forhold til deres #500. Og de justerte ikke. De ga meg faktisk oppskriften på #500  :yes: Fikk være med ut på lageret og finne fram malten min selv og male denne. Hadde en god prat med han som jobbet der. Utrolig inspirerende å prate med follk som driver med dette  :skitbra:

Anyway, jeg spurte pent om det var greit å poste oppskrifta her........og.......det.......var......det.....




Har ikke fått pøncha det inn i beersmith enda, så her er NØ sitt bryggeskjema. Ser at havre er tatt bort, dette var pga de har justert litt på den opprinnelige oppskrifta. Dette er sånn de brygger #500 i dag. Vet ikke om de har prøvet å brygge denne i småskala enda. Han ville faktisk ha tilbakemelding om resultat :) Synes 13,5kg malt høres mye ut, ville tro man fikk mer en 20liter.... Men det gjenstår og se:)  Blir brygging i morra.

:skitbra: for NØ som viser en fabelaktig service.
 

Vedlegg

  • NØ #500.jpg
    NØ #500.jpg
    1,9 MB · Sett: 1.891
Legg forøvrig merke til meskeskjema: 62 grader i 90min og null utmesk. Kan faktisk se ut som at man ikke skal skylle her....
 
Helt enig  :yes:

Angående gjæring så skulle den holdes på 20 grader. Synest det høres litt mye ut, men det var det jeg fikk beskjed om. Ikke under 19 grader.
 
Bra jobba!

Ser at humleskjemaet var litt annerledes fra jeg opprinnelig satt opp, og at havren er tatt ut.

Utrolig gøy at NØ bidrar til og "oppmuntrer" bryggemiljøet!
 
Rune81 skrev:
Legg forøvrig merke til meskeskjema: 62 grader i 90min og null utmesk. Kan faktisk se ut som at man ikke skal skylle her....
Ser rett ut ja, med tanke på at det er 33liter vann inn og 13,5kg malt.
Men da får du neppe 20 liter i gjæringskaret i og med at du skal fordampe noe under 90 minutter kok også.
Om du ønsker 20liter i gjæringskaret ville jeg nok lagt på noen liter ekstra for å kompensere for fordamping og tap i "trub" i kokekaret.
 
Har lagt dette inn i Beersmith nå. Har tenkt å brygge denne i morra. Ser at ved en effektivitet på 75% så får en en estimert OG på 1.156  :eek: med en batch størrelse på 20l   . Dette er jo langt over 1,094 som er ifølge NØ.  Trøkker jeg inn 30L batch size så havner jeg på 1.104....noe som er nærmere.

Beersmith opererer med sparge, vet ikke hvordan man tar dette bort, men regner med at jeg kommer til å skylle....Greit å bruke skyllevannet til å justere OG før kok.....

Veldig i tvil her, kødder jeg med vannmengden så blir vel humle profilen feil i forhold til IBU og aroma...... men jeg kan jo ikke sette øl med OG 1,156 til gjæring.... noen gode tips???
 
FunEye skrev:
Utrolig gøy at NØ bidrar til og "oppmuntrer" bryggemiljøet!
Om du hører på Can You Brew It podcastene så er de veldig åpne med hva og vhordan der også.
Så der er det oppskrifter på både #100 og Porter. Og i tillegg er vel IPA oppskriften som ligger her også "original"
 
Rune81 skrev:
Har lagt dette inn i Beersmith nå. Har tenkt å brygge denne i morra. Ser at ved en effektivitet på 75% så får en en estimert OG på 1.156  :eek: med en batch størrelse på 20l  . Dette er jo langt over 1,094 som er ifølge NØ.  Trøkker jeg inn 30L batch size så havner jeg på 1.104....noe som er nærmere.

Beersmith opererer med sparge, vet ikke hvordan man tar dette bort, men regner med at jeg kommer til å skylle....Greit å bruke skyllevannet til å justere OG før kok.....

Veldig i tvil her, kødder jeg med vannmengden så blir vel humle profilen feil i forhold til IBU og aroma...... men jeg kan jo ikke sette øl med OG 1,156 til gjæring.... noen gode tips???

Jeg får aldri i nærheten av 75% effektivitet på så sterke øl, tror ikke det er mulig med normale midler. Jeg ville satt ned effektiviteten til 60% ca så får du nok en beregnet OG som ligger nærmere der nøgnes er.
 
Ok, takk skal du ha. HAr ikke så veldig mye erfaring i utregning av effektivitet.

Jeg la inn 60% eff og 24 liters batch. Da landet jeg på est. OG 1.104. Får ha dette som utgangspunkt i morra. Så kanskje det blir ca 20L ferdig flasket  :yes: 
 
Måtte nok bite i det sure eplet ja..... Gjorde et tappert forsøk på og brygge denne galskapen i dag...  Mesket inn med 35liter vann... Fant ut etter en time at jeg ville slite med å nå pre-boil OG. Etter to timer hadde jeg OG 1,075, og overførte til kokekaret.  Silte av meeeeget seint, brukte sikkert 45min på og sile av og fikk ut ca 22L.  Tilsatte humlene etter skjema. Kokte i 90min og startet kjøling/whirpool. Fikk presset ut 15L til gjæringskaret og da brukte jeg sil og nærmest spadde vekk humletrub for det var det vannvittig mye av :eek:

Fikk OG på 1,095, så det blei jo bra. Tror grunnen til det elendige utbyttet må være den lave mesketempen og null utmesk. Tror ikke Beersmith tar dette med i sine kalkulasjoner...?? Vørteren smakte forøvrig himmelsk. Denne gleder jeg meg til  :godtoel: :godtoel:

Ellers så mesket jeg et "restebrygg" på all malten som var igjen. Her kjørte jeg et normalt meskesjema og kjørte dette til eget kokekar. Ut av dette så fikk jeg 15L med OG 1,050
 

Vedlegg

  • bilde 1.JPG
    bilde 1.JPG
    303,8 KB · Sett: 1.441
  • bilde 4.JPG
    bilde 4.JPG
    333,6 KB · Sett: 1.410
Dei tilset Simcoe og Pacific Gem under whirlpool. Er dette nokolunde det same som engelskmennene kallar post-boil? Ved post-boil tilset dei humla når vørteren har kome ned i 80 grader.
 
Tørrhumlet i dag, og tok samtidig en SG. #500 var allerede nede i 1.030. Det er 8,5% allerede. Får håpe at den ihvertfall gjærer ned til 1018. Veldig søt i smaken enda...

"Restebrygget" er nede i 1.010 SG . Og det er vel egentlig så langt ned som jeg vil ha det. Fortsatt god aktivitet i gjærlåsen. Synes WLP007 gjæra alvorlig fort....Har kun stått 3 dager...

Har et spørsmål som jeg VET det er tråd opp og tråd ned her inne. Han på NØ syntes 14dager var veldig lenge på gjærkaka. Er klar over at de fleste her inne mener 14dager er fasitsvaret, men er det egentlig det??  Argumentet var at når alt det gjærbare sukkeret var oppspist, så var det overhengende fare for at gjærcellene kunne begynne å spise på hverandre. Dette kan medføre at celleveggene sprekker og uønskede smaker frigjøres i ølet. Er dette noe som er kan skje?? .  Han mente at ca 1min mellom hvert plopp var tegn på at øllet kunne flaskes.... Ja, jeg VET også at å telle plopp er et meget vag indikasjon....Utette bøtter etc..

MEN når det ene ølet mitt allerede er gått fra OG 1.050 til 1.010 på tre dager, så kan det vel umulig være noe poeng i å vente så lenge som 14 dager???..  :attevar: Jeg tenker som så at å måle lik FG noen dager på rad må være en god indikasjon?? Kanskje feil tråd og bringe opp dette "neverendingstory" emnet men .... :)
 
Etter at ølet har spist opp tilgjengelig sukker, bryter det ned en del andre stoffer som f.eks. acetaldehyd og diacetyl. Derfor er det et poeng, særlig med sterkøl, å gi gjæren nok tid til å jobbe i fred. 14 dager er bare en tommelfingerregel, men det er lurt å være litt tålmodig.
 
Jeg hørte på de mer bevandrede i faget og lot #500`en stå til i dag. Flasket og karbonerte med 6g/l.

Den gjæra ned til 1,020 FG. Det vil med min regnemetode gi 9,9% ABV pluss karboneringssukkeret så kan vi sette 10% på flaska :skitbra:

Må bare si det igjen: Dette greiene her er en smaksopplevelse av de sjeldne. En utrolig bitterhet og en fantastisk fruktighet hvor en kjenner at det er flere humletyper som konkurerer. Alt dette ville ha vært for mye i et mildere øl, men med 10% alkohol som gir en god varm smak så er det ganske enkelt perfekt!! "Testvørteren" som jeg tappet av i dag ble nok drukket opp ja... Bare synd det kun ble 13 liter på flasker  :cheeky: Var ca 4-5 cm med grums i bånn av gjæringsbøtta.  Om et par uker så skal jeg kjøpe en på polet og sammenligne.....

I dag prøver jeg noe annet sprekt også, jeg satte flaskene inn i et kjøleskap med frostvakt og STC-1000. Denne vrengte jeg opp i 29 °C!!! På NØ så brukte de å karbonere på 30 °C, da var det ferdig på tre dager..... Så får får vi se åssen det går... Tilsatte en dæsj Nottingham tørrgjær..
 
Rune81 skrev:
Jeg hørte på de mer bevandrede i faget og lot #500`en stå til i dag. Flasket og karbonerte med 6g/l.

Den gjæra ned til 1,020 FG. Det vil med min regnemetode gi 9,9% ABV pluss karboneringssukkeret så kan vi sette 10% på flaska :skitbra:

Må bare si det igjen: Dette greiene her er en smaksopplevelse av de sjeldne. En utrolig bitterhet og en fantastisk fruktighet hvor en kjenner at det er flere humletyper som konkurerer. Alt dette ville ha vært for mye i et mildere øl, men med 10% alkohol som gir en god varm smak så er det ganske enkelt perfekt!! "Testvørteren" som jeg tappet av i dag ble nok drukket opp ja... Bare synd det kun ble 13 liter på flasker  :cheeky: Var ca 4-5 cm med grums i bånn av gjæringsbøtta.  Om et par uker så skal jeg kjøpe en på polet og sammenligne.....

I dag prøver jeg noe annet sprekt også, jeg satte flaskene inn i et kjøleskap med frostvakt og STC-1000. Denne vrengte jeg opp i 29 °C!!! På NØ så brukte de å karbonere på 30 °C, da var det ferdig på tre dager..... Så får får vi se åssen det går... Tilsatte en dæsj Nottingham tørrgjær..

Smakte dette fantastiskte ølet på Cardinal forleden. Tror det må prøves, selv om jeg er for fersk til slik utfordring. Om du har tid en gang er det mulig å poste oppskrifra slik den endelig ble i beersmith etter korreksjon osv. Slik at jeg får lagt den riktig inn og kan begynne å tilpasse den til BB30. Regner meg jeg må redusere den litt.
 
Rune81 skrev:
Så får får vi se åssen det går... Tilsatte en dæsj Nottingham tørrgjær..

Jeg prøver etter beste evne å forstå og lage denne øllen. Tror jeg har funnet ut av det meste men dette med Nottingham tørrgjær ble jeg usikker på. Hva menes her. Røres den inn i vørter sammen med sukkerlaken rett før flasking for å få karbonering? En dæsj er det kanskje en halv pakke på ca 20l :roedme:

Noe humle skal etter det jeg forstå i under kjøling når den passerer 80 grader. Den skal kjøles med whirlpool, det vil si at denne humla er med i vørteren kun fra 80 grader til 20 og ikke med over i  gjæringskar? Har jeg forstått det riktig tro?

Har BB30 den takler sånn ca 7kg. Her er over 13 kg malt. Hvordan bør jeg gjøre det. Bør jeg legge inn halv batch i Beersmith og kjøre mesk i to omganger med det vannet som er foreslått? Samle, koke og følge humleskjema?

Dette er det  jeg er kommet frem til etter å ha lest tråden og korrigert etter beste evne:

Nøgne Ø #500 klone
Imperial IPA
Type: All Grain Date: 18.02.2013
Batch Size (fermenter): 24,00 l Brewer: Hans Einar
Boil Size: 34,83 l Asst Brewer: 
Boil Time: 90 min Equipment: BeerBrew30
End of Boil Volume 28,08 l Brewhouse Efficiency: 60,00 %
Final Bottling Volume: 22,00 l Est Mash Efficiency 67,5 %
Fermentation: Ale, Single Stage Taste Rating(out of 50): 30,0

Taste Notes: Humling av PreBoil skal tilsettes på 80 grader under kjøling.
Angående gjæring så skulle den holdes på 20 grader. Ikke under 19 grader.
62 grader i 90min og null utmesk. Ikke skylling...

Karboner med 6g/l. 29 °C 29 °C, i 5 dager


Ingredients


Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
9,04 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 67,0 %
1,48 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 11,0 %
1,48 kg Rye Malt (9,3 EBC) Grain 3 11,0 %
1,48 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 4 11,0 %
50,00 g Pacific Gem [15,00 %] - First Wort 0,0 min Hop 5 0,0 IBUs
50,00 g Simcoe [13,00 %] - First Wort 0,0 min Hop 6 0,0 IBUs
60,00 g Simcoe [13,00 %] - Boil 90,0 min Hop 7 59,4 IBUs
37,50 g Chinook [13,00 %] - Boil 90,0 min Hop 8 37,1 IBUs
35,00 g Centennial [10,00 %] - Boil 5,0 min Hop 9 5,0 IBUs
35,00 g Simcoe [13,00 %] - Boil 5,0 min Hop 10 6,5 IBUs
50,00 g Chinook [13,00 %] - Dry Hop 4,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
50,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 4,0 Days Hop 12 0,0 IBUs

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,104 SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,026 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 10,4 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 107,9 IBUs Calories: 427,1 kcal/l
Est Color: 19,3 EBC 
Mash Profile

Mash Name: Single Infusion, Light Body, No Mash Out Total Grain Weight: 13,50 kg
Sparge Water: 14,60 l Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C Tun Temperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash PH: 5,20

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time

Mesk Add 33,75 l of water and heat to 62,0 C over 2 min 62,0 C 90 min

Sparge Step: Fly sparge with 14,60 l water at 75,6 C
Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Bottle Volumes of CO2: 2,3
Pressure/Weight: 129,40 g Carbonation Used: Bottle with 129,40 g Corn Sugar
Keg/Bottling Temperature: 21,1 C Age for: 30,00 days
Fermentation: Ale, Single Stage Storage Temperature: 18,3 C
 
Tilbake
Topp