Nokon som veit doseringa med PBW "vaskemiddel"?

Fekk med PBW vaskepulver i startpakken frå Bryggselv, men har aldri brukt det, sidan eg har vore usikker på doseringa.
Nokon som veit, som bruker dette?

Hvis du fikk den lille boksen står det vel dosering på den? (alt etter hva du skal rengjøre)

1 ounce = 28 gram, har du en måleskje (type slike man bruker på kjøkken osv) så var min erfaring at 1 ml ~1 gram av dette, så jeg har en 25ml måleskje jeg runder av til 1 ounce. Stort sett går det i trekvart ounce til 2 ounces per gallon (3,79 liter), hvilket jeg runder opp til 5ish liter grunnet latskap, og det har funket fint så langt for min del.

[edit] fyi så er litt av årsaken til at jeg runder av til nærmeste (i min favør) at PBW ikke er billig, og fungerer veldig bra også i mindre mengder enn angitt på boksen. Sist jeg rengjorde gjæringskaret så fylte jeg vann til oppunder 30 liter og brukte 3 måleskjeer, hvilket vel er å "underpitche" en del, men det ble gullende rent - bare bruk varmt vann og ta tiden til hjelp så gjør resten omtrent seg selv.

Sist redigert:
Jeg kaster bare oppi en spiseskje eller to i en 10-litersbøtte. Det går helt fint. Stikk hånda nedi. Kjenn på vannet. Er det "bløtt" så er det greit å bruke.

Hvor skummelt effektivt er egentlig PBW? Er det så effektivt at det ved vask av gjæringskar vil fungere å fylle dette helt opp med lunket vann, hive opp i en 3-5 spiseskjeer med PBW, og la stå over natta? Og vips så er det godt nok? Hadde vært digg å slippet den manuelle vasken, om man kan. Gitt at det er godt nok da..

Det skal lite møkk til for å nøytralisere pbw. Er karet nogenlunde rent så funker det bra for å ta smårestene. Er det mer så tar jeg det mer mekanisk (rister, lar stå et par dager, rister bytter vann).

Jeg spyler karene mine "rene" med dusjen på maks trykk og varmest vann. Når det ikke er mer synlig dritt igjen fyller jeg det med varmt vann og "en dæsj" PBW, lar det stå til dagen etterpå. Funker for meg.

Jeg spyler karene mine "rene" med dusjen på maks trykk og varmest vann. Når det ikke er mer synlig dritt igjen fyller jeg det med varmt vann og "en dæsj" PBW, lar det stå til dagen etterpå. Funker for meg.

Hva vil du si en "dæsj" er i dette tilfellet? Antall spisesjeer.. :)

Gjør akkurat som deg og det blir veldig rent. Varmt vann og en dag holder som regel.

Tilbake
Topp