Norgesmesterskapet 2021

Er det slik at begge flaskene blir åpnet under innledende runder? Dersom den andre flasken fortsatt er tilgjenglig er det mulig å be om en dommervurdering av denne? Jeg vet det ikke utgjør en forskjell på NM. Men men vurdering av den andre flaska kan avsløre om samme feil ligger i denne. Slik at jeg kan få en indikasjon på om jeg har et flaskeproblem eller om årsaken til usmakene ligger ett annet sted.

Nei, vi åpnet kun en flaske. Jeg vet ikke hva som skjedde med de resterende flaskene. Kanskje @arne_mo vet?
 
I dag har jeg scannet de siste finaleresultatene (som skal offentliggjøres i morgen). Scanneprogrammet mitt gjør tekstgjenkjenning (OCR) og her er en av kommentarene på vinnerølet: " L'P- (5)"

Klart som blekk, med andre ord :)
 
Her er noe statistikk fra årets NM:

Antall deltagende øl: 386
Antall deltagende bryggere: 107
Kvinneandel blant deltagerne: 0,00% (med forbehold om jeg overså noen da jeg skummet listene)

Og det siste der er kanskje det mest skremmende jeg har sette denne halloween.
*phew* Jeg hadde heldigvis oversett noen.
 
Jeg leverte 2 øl, den ene en NEIPA hvor oksidering viste seg etterhvert. Bedømmingen her bekreftet også dette, den fikk lav skår som forventet.

Jeg hadde i tillegg en Saison, som jeg hadde høyere forventinger til over 30p tenkte jeg burde være mulig. Men snittet her var nesten like lavt som på NEIPA. Det var overraskende. Jeg klager ikke på bedømmingen, kommentarene kan tyde på at dette også er i ferd med å bli oksidert eller var infisert. Nå kunne dette være en enkeltstående flaske, men jeg konkluderer med at jeg har hatt for mange slike eller tilsvarende kommentarer fra erfarne bryggere slik at jeg har konkludert med at jeg må lete etter årsaken, men det er en annen diskusjonsjon som jeg sikkert kommer til å opprette en egen tråd for :) .

Er det slik at begge flaskene blir åpnet under innledende runder? Dersom den andre flasken fortsatt er tilgjenglig er det mulig å be om en dommervurdering av denne? Jeg vet det ikke utgjør en forskjell på NM. Men men vurdering av den andre flaska kan avsløre om samme feil ligger i denne. Slik at jeg kan få en indikasjon på om jeg har et flaskeproblem eller om årsaken til usmakene ligger ett annet sted.
Det enkleste er å benytte muligheten som Norbrygg medlem å få ditt øl testet av Norbryggdommer. Du finner mer info om dette på smaking@ Flaske nr 2 etter innledende bedømming i NM for bidrag som ikke går videre blir etter hvert kastet. Ikke lett å finne blant 100 andre som blir tømt og kastet i ryddejobben etter NM.
 
Det enkleste er å benytte muligheten som Norbrygg medlem å få ditt øl testet av Norbryggdommer. Du finner mer info om dette på smaking@ Flaske nr 2 etter innledende bedømming i NM for bidrag som ikke går videre blir etter hvert kastet. Ikke lett å finne blant 100 andre som blir tømt og kastet i ryddejobben etter NM.

Null stress, skjønner at det er vanskelig sånn. Får vurdere om jeg skal gjøre som jeg nevnte i tidligere post (se nedenfor). Lar NM støvet få falle, slik at dommere får litt ro :) .

Har meldt med @gustavf han skulle sjekke om det var lett å finne flaska. Jeg skjønner at mitt ønske er lavt prioritert i med NM. Hyggelig om det er mulig å løse, dersom ikke får jeg ganske enkelt benytte dommerevaluering.
 
Null stress, skjønner at det er vanskelig sånn. Får vurdere om jeg skal gjøre som jeg nevnte i tidligere post (se nedenfor). Lar NM støvet få falle, slik at dommere får litt ro :) .
Men du skal jo selv ha to flasker til av brygget. Man sender to flasker til innledende runder, og hvis man går videre til finalen, så skal man sende to flasker til finalebedømningen. Så, du kan vel finne disse to flaskene hos deg selv?
 
Men du skal jo selv ha to flasker til av brygget. Man sender to flasker til innledende runder, og hvis man går videre til finalen, så skal man sende to flasker til finalebedømningen. Så, du kan vel finne disse to flaskene hos deg selv?
Jaja null stress, var bare er spørsmål dersom siste flaska var tilgjengelig så kunne den blitt gitt til en dommer uten at jeg slipper å sende. Men fikser nok nå dommerevaluering på ordinær måte.
 
Som NM debutant synes jeg dette har vært en artig konkurranse å være med på. Første gang jeg har fått "ordentlige" og ærlige tilbakemeldinger fra skolerte dommere. Stor kudos til dere som organiserer og holder i trådene!
Det er dog en ting jeg stusser/undres over. I finalen "Lys lager" (6. plass) ser jeg at min øl har fått scoren 29, 41 og 40 poeng. Er det vanlig at det spriker så voldsomt dommerne mellom? (Registrerer at ølen som kom på 2. plass i samme flight som min øl (35,00 vs. 39,25 poeng) i den innledende runden havnet på pallen i finalen. Er det lov å føle seg en smule rævkjørt :) ?)
 
Veldig interessant å lese tilbakemeldinger, hadde tydeligvis en oksidert flaske i finalen uten at jeg helt skjønner hvorfor men får skrive det på uflaks-kontoen. Generelt syns jeg det virker som vi har høyt nivå på dommere.

Stusset litt på DMS-tilbakemeldingene jeg fikk for innledende runder for Lys Lager. Jeg leste litt i et gammelt slideset ang. usmaker fra Norbrygg som jeg hadde lliggende på harddisken (usikker på hvor jeg hadde den fra). Der stod det en ting som jeg ikke hadde tenkt på - og det var slik jeg forstod - at dersom man bruker mais i bryggingen kan det oppfattes som DMS.

Jeg hadde jo faktisk gjort det i bidraget. Kan det være det som er årsaken? Glemte å nevne dette i en diskusjon med @gustavf i helgen :p Forstår jo også da at det er en taktisk bommert å gjøre det i tilfelle :rolleyes:
 
Og da kan vi gratulere Lars Helge Blokhus Hanssen som årets hjemmebrygger!
 
Og for de som måtte lure: Håndskrifta som har plassert 3. plass på feil linje i flightskjemaet i finalen er min. Det er 3-tallet som er plassert feil, ikke poengene.
 
Tilbake
Topp