Norsk basemalt VS utenlansk basemalt.

Eholsta

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg lurer på om dere legger merke til noe forkjell mellom Bonsak Fairytale pils malt vs Vanlig base pils malt?

Noen som har noe erfaring med bonsak sitt malt?

Liker tanken å bruke norskmalt i eget øl.

 
Brukte en sekk Fairytale i en cream ale. Ølet blei godt, men kan ikke påstå jeg kjente stor forskjell fra Avangard/Best. Hvis du vil teste norsk malt, kjøp fra Norsk Malt. Du får ca 10% lavere utbytte, men her er det forskjeller på smak ja.
 
Har prøvd litt forskjellig bonsakmalt i det siste. Ølet har blitt godt det, men sliter med å få ned ph i mesk. Selv med ruse mengder lactol.
 
Leste denne tråden her om dagen. Jeg bor ikke langt fra Norsk malt, så det blir naturlig å handle fra Arne fremover. I dag brygger jeg en lager med kun münich malt fra Norsk malt. Før kok havnet jeg på 1.054 mens beregnet i følge Brewfather skulle være 1.044. Blir spennende å se fremover om utbyttet holder seg slik.
 
Leste denne tråden her om dagen. Jeg bor ikke langt fra Norsk malt, så det blir naturlig å handle fra Arne fremover. I dag brygger jeg en lager med kun münich malt fra Norsk malt. Før kok havnet jeg på 1.054 mens beregnet i følge Brewfather skulle være 1.044. Blir spennende å se fremover om utbyttet holder seg slik.
Hvis det der skulle bety at münchenermalt fra Norsk malt gir 10 poeng høyere utbytte enn tilsvarende fra f.eks. Weyermann, så er noe galt et eller annet sted.
 
Dette er et interessant tema! Har lenge hatt planer om å prøve ut litt av hva norske malterier tilbyr. Foreløpig er kun norsk malt blitt prøvd. Brygget en helles med pilsnermalten til norsk malt som basemalt, 95% av maltbillen. De siste 5 prosentene var caragold tror jeg. Gjæret ut med s-189. Etter karbonering på fat hadde ølet et kraftig preg av honning (!). Både i smak og aroma. Ikke direkte udrikkelig, men veldig forstyrrende. Noen måneder senere har det preget blitt dempet og bare et ørlite hint er igjen. En god helles har det blitt, selv om kanskje gjærvalget burde vært annerledes for akkurat dette ølet. Men det er en annen diskusjon.

Det er spennende at vi får flere norske malterier som leverer kvalitetsmalt, og at valget av malt kan ha mye større innvirkning på smak enn jeg tidligere trodde. Bonsakmalt blir trolig nestemann på bryggelisten!

Edit: kan ikke huske utbyttet her, men er temmelig sikker på at det var som forventet. Ikke lavere enn hva vi er vant til iallefall.
 
Før kok havnet jeg på 1.054 mens beregnet i følge Brewfather skulle være 1.044.

Jeg opplevde også å få høyere OG enn estimert med norsk malt (Bonsak) sist gang jeg brygget.
1.053 mot estimert 1.049, men det kan skyldes at Brewfather er feil innstilt i forhold til Bonsak malt.
Hvis jeg bytter til Castle i oppskriften får jeg estimert 1.052.

Så norsk malt gir omtrent det samme som andre produsenter, men de kan være lagt inn i Brewfather med for lavt potensial.
 
Hvis det der skulle bety at münchenermalt fra Norsk malt gir 10 poeng høyere utbytte enn tilsvarende fra f.eks. Weyermann, så er noe galt et eller annet sted.
Neida, ikke sammenlignet med annet malt. Men Brewfather estimerte lavere OG enn det jeg endte opp med. Så det kan nok være som Amarillo skriver feiljustert.
 
Hvis det der skulle bety at münchenermalt fra Norsk malt gir 10 poeng høyere utbytte enn tilsvarende fra f.eks. Weyermann, så er noe galt et eller annet sted.
Norsk Malt sin Pale ligger som default inne i Brewfather med 1.032 SG potential og 69,3% yield. Det er jo mulig at de har forbedra prosessen slik at talla nå er høyere. Munich har jeg ikke talla på i min Brewfather.
 
Norsk Malt sin Pale ligger som default inne i Brewfather med 1.032 SG potential og 69,3% yield. Det er jo mulig at de har forbedra prosessen slik at talla nå er høyere. Munich har jeg ikke talla på i min Brewfather.
Min ligger på 1.035. Lagde en pale ale med 90% av denne, 6% Castle cara blonde og 4% bestmalz biscuit. Forventet OG var 1.050 og jeg endte på 1.049.

Men så finnes det jo mange faktorer for om man treffer/ikke treffer tallene. Jeg er langt ifra en bryggeekspert.
 
Bonsak oppgir 83,4-83,7 for ekstraktutbyttet. Det er temmelig høyt. Stemmer det med de erfaringene folk har gjort?

Jeg tenker å brygge en streit pils med 100% av den (og Spalt), og lurer litt på hvordan jeg skal beregne mengden. Men det er jo alltids ei rå' med den pølsa som er for lang, så om jeg får litt ekstra utbytte, er ikke det så farlig.
 
Bonsak oppgir 83,4-83,7 for ekstraktutbyttet. Det er temmelig høyt. Stemmer det med de erfaringene folk har gjort?

Jeg tenker å brygge en streit pils med 100% av den (og Spalt), og lurer litt på hvordan jeg skal beregne mengden. Men det er jo alltids ei rå' med den pølsa som er for lang, så om jeg får litt ekstra utbytte, er ikke det så farlig.
Jeg tok i litt, og la inn 85% effektivitet med Weyermanns gulvmalta bøhmiske - og det klaffa akkurat. Så det er grunn til å stole på at Bonsak Fairytale gir godt utbytte, ja:).
 
Tilbake
Topp