Norsk humle og malt fra Bioforsk deles ut

Brygget en "Norsk IPA", 60% pale, 25% pils, litt crystal, havre, og hvete. Bitterhumle ekg og saaz på 60 min (hadde ikke nok nr 37), ellers nr 37 inkl tørrhumling, tilsammen 150 gr nr 37. Wlp 051, Abv 6,9%.
06.06.2016 ; Ok karbonering. godt øl, tydelig men ikke for mye bitterhet, fint skum, god aroma; blomster-urter-lakris, hint av citrus, god munnfølelse og fin ettersmak. Likheter med andre europeiske humler.
 
Sist redigert:
Brygger med NIBIO #7 i dag.

Maltbasen er 87,5% pils, 6,5% Munich II og 6,5% torrified hvete.

Bitterhumles med Magnum, deretter større humletilsettinger med NIBIO #7 på 15, 5 og 0 minutter.

Deretter splittes batchen, og halvparten får vandrekveik fra Voss og gjæres i romtemperatur. Denne blir også tørrhumlet med NIBIO #7 til en slags lys, norsk ale.

Den andre halvparten gjæres med WLP940 Mexican lager, og blir en norsk-meksikansk pilsner.

Humlen lukter deilig av sitrus og litt pepperaktige krydder.

20160716_144641.jpg
 
Sist redigert:
Brygger med NIBIO #7 i dag.

Maltbasen er 87,5% hvete, 6,5% Munich II og 6,5% torrified hvete.

Bitterhumles med Magnum, deretter større humletilsettinger med NIBIO #7 på 15, 5 og 0 minutter.

Deretter splittes batchen, og halvparten får vandrekveik fra Voss og gjæres i romtemperatur. Denne blir også tørrhumlet med NIBIO #7 til en slags lys, norsk ale.

Den andre halvparten gjæres med WLP940 Mexican lager, og blir en norsk-meksikansk pilsner.

Humlen lukter deilig av sitrus og litt pepperaktige krydder.

Vis vedlegget 25873

93,5% hvete, er det mulig å meske noe slikt?
 
Brygget en enkel pale ale med Nibio#40. Valgte å ikke tørrhumle da jeg syntes humlen et anstrøk med cheesdoodles aroma. Øllet fikk også et preg av cheedoodles smak, så det ble forært dodraugen :-(
 
Sitter fremdeles med en pakke #40 som jeg ikke har brygget. Vet ikke hvor mye poeng det er etter å ha lest @Terje J sin tilbakemelding. Som bitterhumle blir nok ostepreget borte, men med så lav alfa blir det mye trub. Når humlet du Terje?
 
For ikke å skremme andre, skal den få ligge på flaske i noen uker til før jeg gjør en test. Melder tilbake :)
 
Jeg har laget tre øl med # 27. Pakken jeg fikk så litt rar ut. Det så litt ut som "oppsop", ingen hele blomster, nesten ingen hele blader.

En Weissbier, den ble veldig bra. Men her er jo ikke humlen noe særlig dominerende.
en bitter, den manglet en god del på humlen i forhold til engelske humler, men den ble da drukket opp.
en SMASH med tørrhumling. Den siste ble infisert, kan det være fra tørrhumlingen ? Jeg vet at humle i seg selv skal være antiseptisk, men det kan ha kommet noe oppi sammen med humlen. De siste 7 - 8 litrene (av 10) gikk ihvertfall i vasken, bokstavelig talt.

Duften av humlen klarer jeg ikke helt å bestemme, men den er ikke veldig tiltalende. Derfor har jeg lagt ut mine resterende 100 gr til å gis bort under Stavanger byggerlaug - laugdeling.
 
Tilbake
Topp