Norsk juleøl. En egen ølstil?

Jeg skrev en sak om det norske juleølet her om dagen, og det viser seg at det er ganske delte oppfatninger om hva som egentlig er et norsk juleøl: http://godtiglasset.wordpress.com/2013/12/17/juleolet-en-norsk-spesialitet/
Er det en egen ølstil? Kan man putte Nøgne Øs God Jul i samme bås som Aas sin Juleøl Premium? Er det nok fellesnevnere ved de norske juleølene til at man kan definere det som en særnorsk øltype? Eller er det snakk om flere stiler? Eller er det norske særegne juleølet egentlig en stil som tilhører lagervariantene fra industribryggeriene? What? Kjør debatt!

Jeg synes dette er en spennende diskusjon, og den hører vel virkelig hjemme på forumet til Norbrygg.

Ifølge Norbrygg er "Klassisk norsk juleøl" en egen ølstil.

13F. KLASSISK NORSK JULEØL
OG FG vol% IBU EBC
1060-1070 1014-1022 6,0-7,0 20-30 20-50
Det sterke juleølet norske bryggerier begynte å brygge en stund etter 2. verdenskrig. På mange måter likt mørkt bokkøl.
Aroma: Svak til middels humleduft, og et svakt preg av fruktighet. Maltrik aroma.
Farge/utseende: Juleøl kan variere i farge fra kobber til mørk brun.
Smak: Det tradisjonelle juleølet er undergjæret med en utpreget maltsmak og middels bitterhet, liten humlesmak.
Kropp: Middels til stor fylde.
Eksempler: Borg Juleøl, CB Juleøl, Hansa Juleøl, Mack Juleøl, Ringnes Juleøl (polutgaven av alle).
http://norbrygg.no/index.php/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper
I tillegg dukker Ringnes Julebokk opp som eksempel i klassen Doppelbock og Aas Juleøl premium i klassen Old Ale. Klasse 13F dekker såvidt jeg kan forstå de klassiske, mellommørke, undergjærede lagervariantene, mens de moderne mikrojulealene ikke har noen egen klasse - og jeg er usikker på om det er hensiktsmessig. De er riktignok som oftest varianter av kraftige porter og stout med krydder, men spriker ellers i alle retninger...

Jeg kjenner til Norbryggs definisjon, og den er dekkende nok i forhold til de klassiske juleølene.
De siste årene har det uansett kommet en rekke nye øl på markedet, øl som i hvert fall kommersielt klassifiseres som juleøl. Jeg er enig i at disse ølene spriker stilmessig, men jeg tror at mange av dem har en norsk "bevissthet", at de er brygget med tanke på at de for eksempel skal passe godt til den norske julematen. Ja, kanskje det blir et vel abstrakt utgangspunkt i forhold til en definisjon, men jeg mener at det er en kime til en spennende diskusjon her. Som hjemmebryggere stiller mange av oss i juleølkonkurranser med helt andre typer øl enn den som er definert hos Norbrygg, og dette kan vel være på grunn av at denne sjangeren er i ferd med å endre seg. Spørsmålet blir da: Hva er det norske ved disse juleølene?

Hugo Ivan skrev:
Som hjemmebryggere stiller mange av oss i juleølkonkurranser med helt andre typer øl enn den som er definert hos Norbrygg, og dette kan vel være på grunn av at denne sjangeren er i ferd med å endre seg.

Norbrygg har lenge hatt et skille mellom tradisjonelt norsk juleøl, ut fra definisjonen over, og spesialjuleøl. I år ble det delt ytterligere opp, men definisjonen på tradisjonelt norsk juleøl ble ikke endret. Deltok du med et annet «juleøl» og sendte det inn som tradisjonelt norsk juleøl, bør du ikke ha gjort det spesielt bra, men for eksempel en bra old ale kan godt gjøre det helt greit mot dårlige eksempler på tradisjonelt juleøl.

Jeg har ikke fått med meg at noen mener definisjonen på tradisjonelt norsk juleøl bør endres vekk fra å beskrive tradisjonsbryggerrienes normale juleøl av polstyrke. Derimot har det vært vurdert å lage en typedefinisjon for butikkstyrkeølene, uten at det er konkludert noe.

Snakker man litt videre om en «øltradisjon» så kan man kanskje ta med en del mer, og si at det er typisk norsk å lage et spesielt øl til jul og julematen. Men noen øltype blir det, etter min forståelse av begrepet ikke. Da ligner det mer på «real ale», «surøl» og andre sekkebetegnelser som ikke passer som typedefinisjoner.

For min del holder en pragmatisk tilnærming til den umulige kategorien "juleøl": juleøl er mørkt øl man drikker i jula.

Men spennende tema, for all del. Skal bli interessant å høre flere tanker rundt dette.

Gode tanker her. Og jeg mer enn aner at det er vanskelig å unngå at spesialjuleølet blir noe annet enn et sekkebegrep. En av grunnene til at jeg ønsker en mer bevisst holdning rundt dette, er tendensen som går i retning av at absolutt alt kan være juleøl. Når en IPA eller en hveteøl selges på polet som juleøl, blir det som med keiserens nye klær. Det er kanskje vel så interessant å diskutere hva en juleøl ikke er?

Hvis man tenker på "juleøl" i betydningen "øl til jul", så er det vel ganske innlysende at anything goes. Hvis man derimot ønsker å se på "juleøl" som et begrep som skal dekke en eller flere bestemte øltyper, så må man selvsagt ganske klart trekke opp noen grenser. Når det er snakk om Matmerk som skal lage en definisjon, vil det forsåvidt kunne gjøres på mange måter, men det er jo ganske naturlig å ta utgangspunkt i der relativt godt definerte juleølet i polstyrke fra Vinmonopolet. Det er veletablert som en egen stil, og selv om det har klare røtter i tysk bryggetradisjon (ev. østerriksk tradisjon, hvis man som Michael Jackson anser det for å være i slekt med wienerølet) er det en øltype som i bunn og grunn er unik for Norge. Å skulle trekke inn de moderne håndverksbryggeriene i samme definisjon vil bli vanskelig hvis man vil ha klare grenser.

Hugo Ivan skrev:
Det er kanskje vel så interessant å diskutere hva en juleøl ikke er?

Det er, slik jeg ser det, to mulige definisjoner av juleøl:
  • Noe i nærheten av Norbryggs definisjon. Definisjonen er ikke perfekt, kan utvides til 4,7%-øl eller 10%-øl, men det er varianter over et tema.
  • Et hvert øl som lages eller selges til jul.

Jeg er enig i at noe mer oppmerksomhet rundt at førstnevnte er en øltype som er norsk og litt spesiell. Noe mer oppmerksomhet rundt det, fokus i avisenes juleøltester på at de skilles ut osv, er jeg helt for. Ikke helt ulikt det som har skjedd med akevitt, der fokusert har blitt større på at det er et unikt, norsk brennevin med sin egen historie og gode smak.

Du kommer uansett ikke til å kunne hindre noen å kalle et øl for «juleøl», uansett hva Matmerk eller andre kommer fram til. Det er en etikett som selger bra, og kommer til å bli brukt for markedsføring av mye ulikt øl også i framtida.

(Norbryggs definisjon er forøvrig bare et eksempel. Den er skrevet for å være en konkurranseklasse og kunne brukes for å døme hjemmebrygg etter. Norbryggs typedefinisjoner sier ikke noe om hva som er godt, vondt, riktig, feil eller norsk. Akkurat i dette tilfellet tror jeg allikevel den fungerer litt bredere, for å definere hva vi mener med "norsk juleøl" i denne sammenhengen.)

Gahr skrev:
Hvis man derimot ønsker å se på "juleøl" som et begrep som skal dekke en eller flere bestemte øltyper, så må man selvsagt ganske klart trekke opp noen grenser. Når det er snakk om Matmerk som skal lage en definisjon, vil det forsåvidt kunne gjøres på mange måter, men det er jo ganske naturlig å ta utgangspunkt i der relativt godt definerte juleølet i polstyrke fra Vinmonopolet. Det er veletablert som en egen stil

+1

Det er en tradisjon som bør beskyttes mener jeg.
Selvfølgelig greit med mangfold til jul, men da bør det kalles jule-ipa, jule-bock etc.
I min verden er alt dette andre ikke juleøl.
Uansett om det er veldig mye bra.

Juleøl klasse D er jo også bare trist, men det er jo politikk..

Såg ein plass at det som gjer at at øl er eit jule øl er at det står Jul / christmas på flaska.
Er nok ikkje så langt frå sannheten der

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Personlig er jeg stor fan av tradisjonelt juleøl til julemat. Men hva må til for at et øl er en egen kategori? For meg er svaret at det må være noe særegent. Om dette er tilfelle med norsk juleøl er jeg usikker på. For meg er tradisjonelt juleøl en mellomting mellom munchener dunkel og bokkøl.

13F. KLASSISK NORSK JULEØL
OG FG vol% IBU EBC
1060-1070 1014-1022 6,0-7,0 20-30 20-50
Det sterke juleølet norske bryggerier begynte å brygge en stund etter 2. verdenskrig. På mange måter likt mørkt bokkøl.
Aroma: Svak til middels humleduft, og et svakt preg av fruktighet. Maltrik aroma.
Farge/utseende: Juleøl kan variere i farge fra kobber til mørk brun.
Smak: Det tradisjonelle juleølet er undergjæret med en utpreget maltsmak og middels bitterhet, liten humlesmak.
Kropp: Middels til stor fylde.

3B. BOCK
OG FG vol% IBU EBC
1066-1074 1018-1024 6,3-7,0 20-30 30-60
Bock er et søtt og fyldig øl, som er helt dominert av malt.
Aroma: Middels til meget kraftig maltaroma, med karakter av brødskorpe og kjeks. Stort sett fraværende humlearoma. Fra fraværende til svakt nivå av fruktester og alkohol, som kan gi karakter av tørket frukt. DMS og diacetyl skal ikke forekomme.
Farge/Utseende: Kobberfarget til rødbrun. Klar.
Smak: Middels til kraftig, søt og maltet smak, med tydelige innslag av alkohol. Sødmen balanseres av humlebitterhet, men uten humlesmak. Svakt nivå av fruktestere.
Kropp: Medium til fyldig kropp.

Vil ikke en tradisjonell norsk juleøl like gjerne kunne klassifiseres som en middels bokkøl? misforstå meg rett jeg skulle gjerne sett dette som et særnorsk øl og håper jeg tar feil.

mvh

bårdd

Tilbake
Topp