Norwegian Wood

joques

Dommer
Prøvde nylig Norwegian Wood, som omsider har kommet til Polet. Får se om det varer lenger enn Schenkerla Rauchbier, som allerede er vekke fra hyllene  :mad:  (Det derre røyk-hveteølet de har tatt inn i stedet synes jeg er verken fisk eller fugl - tynt i smaken og ikke noe spesielt hveteølpreg.)

Dette er visst en litt annen sjanger enn det tradisjonelle tyske røykølet. For det første er det en ale, og ikke nok med det men den er mye mer fruktig enn de fleste andre ale jeg har smakt. Og en spicy-smak som jeg ikke helt klarer å definere. Det er med andre ord mye mer som foregår i smaken på dette ølet enn bare røykpreget. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det - når jeg drikker et røykøl, så er det den intense røyksmaken jeg er ute etter. Her blir den delvis kamuflert. Det blir ret og slett et litt mer pysete øl enn jeg så for meg.

Man kunne kanskje si at dette er et greit novise-røykøl, eller så kan man si at dette er en helt annen sjanger (type trad norsk gårdsbrygg eller lignende) og derfor ikke kan sammenlignes med tyske røykøl. Jeg må nok ta en eller to til før jeg klarer å bestemme meg. Helt klart er iallfall at jeg selv skal brygge røykøl snart (når _det_ suget kommer over en, er det like sterkt som lambik-suget ;) ). Dette ølet har fått meg til å innse at jeg ikke nødvendigvis trenger å bruke en lager-gjær for å lage røykøl, så lenge jeg sørger for å dempe esterproduksjonen og gjærer frem en så ren profil som mulig så røyksmaken slipper til.
 
Du kjenner vel blant annet eineren? Meningen fra Haandbryggeriets side er vel nettopp å lage en moderne versjon av et tradisjonelt norsk gårdsbrygg? Mener å huske at de bruker White Labs WLP351 til gjæringen. Jeg liker det godt.
 
Jeg må si at hvis det var einersmak i det ølet, så var det ikke noe som hoppet opp og bet meg i nesa :)  Den sterkeste smaken jeg fikk med meg, var en intens fruktighet.
 
Jeg synes Norwegian Wood var en spennende opplevelse, å navnet passer perfekt.
Med en gagn jeg kjente aromaen fra denne, fikk jeg sterke asosiasjoner til skogstur og bålkos.
Smaken hadde en meget behagelig mengde med røyk (etter min smak), å mye spennendsmak fra einer og noe humle.
 
Richard skrev:
Haandbryggeriet bruker denne gjæren:

WLP023 Burton Ale Yeast
Ja, til vanlige ales, men ikke til Norwegian Wood. Da bruker de 351, etter det jeg har hørt.
 
Ok, det viste jeg ikke. Jeg vet at de bruker den gjæren til hveteøl, men jeg viste ikke at den gikk i NW og DF.
 
De er ganske glade i hveteølgjæren, og det virker som om de kommer til å bruke den i flere av ølene sine i fremtiden da den. Det er helt klart en utradisjonell måte å bruke en slik type gjær på, noe som gir ølene deres en annerledes smaksprofil. Er lurt av dem å prøve å gjøre noe som skiller dem fra resten av mikrobryggeriene. Jeg synes det fungerer ganske bra.
 
Jeg har satt en flaske NW i kjøleskapet og får se når jeg får nyte den. Gleder meg! Så forresten Schlenkerla's Hveterøykøl på vinmonopolet på Briskeby for ca halvannen uke siden, hvis det skulle hjelpe noen. Bestemte meg for ikke å kjøpe en der og da.
 
Ja her går assosiasjonene i retning gammelt eldhus. Øllet har mye smak, fruktig og godt og jeg mener å kjenne et hint av ''brakje''/einer. Det er jo ganske interessant at de lager en moderne tilnærming til tradisjonelt vestlandsøl/gårds-øl. Vil ikke si at det på noen måter er en ''novice'' tilnærming til røyk-øl.
 
Etter et besøk på uglebo ved Blindern har jeg bestemt meg: dette ølet er på topp-ti-lista mi. Så herlig at jeg må prøve noe liknende.
 
Tror forøvrig Haandbryggeriet har gått over til å gjære Norwegian Wood utelukkende med en stamme Brettanomyces Anomalus (fra Wyeast), slik de gjør med Hesjeølet og Ardenne Blond også.
 
Jeg drar frem denne igjen. Hadde håpet å brygge denne neste helg. Men jeg finner ikke WLP351. Noen som har alternativer, som jeg kan få tak i i løpet av uken?
 
I BYO fra mai/juni 2011 foreslår de følgende til klonen de har snekret sammen:

Wyeast 3638 (Bavarian Wheat),
White Labs WLP315 (Bavaria Weizen
Yeast) or other wheat/wit yeast
(2 qt./2 L yeast starter)
 
Denne ble litt for spesiell for meg. Altfor karbonert, skarp og salt. Men kanskje det er noe som kan gro på meg omsider. Men får vente en stund til jeg kjøper denne igjen.
 
Gahr skrev:
Tror forøvrig Haandbryggeriet har gått over til å gjære Norwegian Wood utelukkende med en stamme Brettanomyces Anomalus (fra Wyeast), slik de gjør med Hesjeølet og Ardenne Blond også.
Hvordan vil det være med W001 Brett I: Brettanomyces fra Vestbrygg? Et alternativ?
 
Jeg synes også denne er veldig god. Dessuten er det interessant med ølsorter som lener seg mot særnorsk tradisjon og smaksunivers.

Kunne godt tenkt meg å prøve meg på noe liknende. Noen som tør å prøve seg på en oppskrift? Er litt for novise til å prøve selv.
 
Tilbake
Topp