Nottingham tørrgjær

Borgar skrev:
Takker for svar. Da kjører jeg inntil videre 2 pk når jeg bruker Nottingham. Når jeg etterhvert har klart å fikse et anstendig brygg på alle andre områder, så tar jeg heller sjansjen på å teste med én pk. Med Safale 05 har jeg imidlertid fått fin utgjæring med en pk, men der sier også instruksen 1 pk = 20-30 liter så derfor har ikke spørsmålet meldt seg før jeg kikket på Nottinghampakken.
Anntallet levende gjærceller i us-05 og nottingham er nok rimelig likt.
Begge er 11,5 gram tørrgjær, og celleantallet avhenger nok mer av dato og oppbevaring enn navnet.
Om produsenten skriver noe på pakka er det ikke sikkert det er sant...
Mange ølkit skriver også no boiling required :)

Mener panelet her at jeg får god juleale om jeg bruker en pk nottingham på 25 liter brygg med OG 1.060? Eller, bør jeg senke OG? Eller bør jeg fyre oppi litt mer gjær og så kose meg med et godt og sterkt juleøl?

Hei. Har bestilt et pale ale sett(all grain) som leveres med nottingham tørrgjær. Er det en bra gjær eller vil jeg få bedre resultat med en flytende gjær? Kan noen isåfall anbefale en dugende gjær til dette brygget? Ønsker en nøytral og lettdrikkelig ale.

Hei,

Har planer om å brygge en brown ale i dag, Nutcastle, tatt ifra Brewing Classic Styles. Men litt usikker på hvor mye tørrgjær jeg skal bruke.
Har gått til innkjøp av Danstar Nottingham gjær, og på 11g pakken deres, står det at man skal bruke 1g/L.
Men i boken, anbefaler de 10g på 21 liter.
Nå skal jeg bare lage en liten batch, 9 liter, men er redd for å overpitche hvis jeg bruker hele pakken.

Er det noen fare? Hvilke usmaker vil jeg eventuelt få? Og er det ikke bedre med for mye enn for lite?

Mvh Raymond

Litt sent svar, men regner med at det holder med en pakke tørrgjær så lenge du rehydrerer gjæren på forhånd og ikke brygger mer enn rundt 20 liter. Skal selv gjøre dette til helgen.

Jeg skal bruke Nottingham til helgen og har et spørsmål. Min kjeller holder 13 grader mens gjesterommet holder 22. Har ingen andre steder å lagre ølet. Hvor ville der ha lagret vørteren for gjæring?

Jeg har opplevd at den funker bra på 15-16 grader, men 13 er vel litt lavt.  Jeg sleit med at gjæringa ikke kom igang da jeg prøvde så kaldt.
Kanskje la gjæringa komme i gang i romtemperatur, og så sette den i kjelleren?  Gjæren utvikler jo varme.

hadde et øl i 2 uker på 13 grader og 1 uke i romtemp.
funket fint det.
men hadde i gjæren på 20 grader, og det gjæret bra.
blåste alt vannet ut av vannlåsen, men dat var safale s-04 mener jeg.
nottingham skal vel takle slike tempraturer den

Skal jo funke ned til 12 grader ifølge produsenten, jeg husket nok feil og jeg hadde nok kaldere enn det da jeg plundret.

The recommended fermentation temperature range of this strain is 14° to 21°C (57° to 70°F) with good tolerance to low fermentation temperatures (12°C/54°F) that allow this strain to be used in lager-style beer.

Ok da tar jeg sjangsen på 13 grader i kjelleren og får heller bare ta den med opp hvis alt stopper opp. Det jeg er redd for er å evt. stresse gjæren slik at den produserer bismak, men dette er sikkert vanskelig med slik robust gjær? Hatt utrolig dårlig erfaring med safale-04

tror det går bra.

Anders. skal du oppi torpa igjen snart, så har jeg en ny øl  jeg vil du skal prøve.
trenger litt meninger, evt kritikk.

Ja kommer opp en hel måned fra rundt slutten av juli til slutten av august, kommer an på når guttungen vil ut av mors mage  ;) Sender deg melding når tiden nærmer seg.

Hei.

Jeg er en glad nybegynner og første brygg står til gjæring. Det er en stout som jeg har benyttet en Nottingham gjær til. Jeg benyttet en tørrgjær som jeg rehydrerte i forkant. Det bobler og står i gjæringskaret og det er bra. På danstar sine nettsider står det at gjæren trives mellom 14 og 21 grader. Jeg har karet i kjelleren hvor det er mellom 17-18 grader. Jeg har isolert og tapet fast en temperaturmåler på utsiden av gjæringskaret, denne viser rundt 19 grader. Er dette ok temperatur? Kom gjerne med innspill:)

Har ett brygg med Nottingham nå. Startet på 13 grader, men ble nervøs etter to døgn og null reaksjon. Skrudde opp til 18 og da kom den igang. Prøver å holde tempen på 16 grader. Spent på hvor lang tid det tar. Produsenten sier fire dager på17 grader - litt optimistisk det... Skal visst gjære ned til 1.008, vi får se.

Tilbake
Topp