Null aktivitet i gjæringa

For en uke satte jeg 20 liter Brown Ale og 20 liter Amber til gjæring. Det var ingen tegn til "plopping" fra gjærlåsen, men jeg ble fortalt at dette var normalt / kunne skje. Etter en uke er det fortsatt null aktivitet å spore, og det har ikke blitt dannet noe bunnfall (skal det ikke det?). Jeg har flere pakker gjær til hver av typene, går det an å tilsette det nå? Vil nødig at 40 liter brygg med bra potensiale skal gå ned porselenet  :noway:

Takker for alle svar

En uke er veldig lenge uten aktivitet. Ja, tilsett gjerne ny gjær - for denne batchen har egentlig allerede passert terskelen der det er rom for å begynne å bli litt desperat. Ellers, det er relevant å vite litt mer:

* Hvilken gjær brukte du og hvilken temperatur står/stod vørteren på?
* Du er sikker på at du ikke har hatt i gjær før ølet var skikkelig avkjølt (i hvert fall under 30C)?
* har du luftet ølet godt nok og fått inn oksygen i det? Dog skulle nå det ha kommet litt i gang innen nå selv uten lufting.
* Jeg formoder at du ikke bare har et utett lokk, siden det høres ut som du har visuelt sjekket og konstatert at det ikke ser ut som det gjærer heller.

Om du pitcher enda en pakke gjær, velg gjerne en som du har fatt via en annen kanal, slik at du minimaliserer å pitche enda en pakke gjær som kan ha vært ødelagt under transport eller lagring eller noe slikt.

Merk at om ikke gjæringen kommer igang, så vil du etterhvert se villgjær-aktivitet i vørter. Det trenger ikke nødvendigvis å gi seg utslag i gjærlåsen. Det er i så fall ikke noe godt tegn.

Har du, eller har du hatt, et skumlag oppå vørteren? I så fall har du nok hatt gjæring. Du kan eventuelt ta en SG-prøve for å se om den har gått ned fra OG.

Hvor mye gjær tilsatte du?

Jeg tilsatte en pakke fra Wyeast til hvert av bryggene. Merkene på disse pakkene må jeg komme tilbake til ikveld.
Når jeg tappet over på gjæringsdunken kjørte jeg brygget gjennom en "sil", slik at det ble turbulens og oksygenet kunne blandes inn. I tillegg ristet jeg på dunken etter tapping.
Gjæringsdunken er helt ny, så jeg går utifra at den er helt tett ja.
Dunkene står i stua, der det er rundt 20 grader.

Vil gjæren "ødelegges" dersom du tilsetter den før brygget under 30 grader C? Utifra det dere har listet opp, er det dette som er den mest sannsynlige feilårsaken.

Takk!

Dumt spørsmål : du fikk ordentlig hull på smackpacken fra wyeast? Det må brukes litt makt. Jeg husker ikke i farta om det er gjæra eller gjærnæringen som ligger i den indre posen.

Gjæra overlever nok 30c, men kanskje ikke 40c og garantert ikke 50c. Uansett vil store temperatursvingninger gjøre den vondt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Nei, det er ikke starter.

Svulmet den opp var det liv i den. Da høres det helst ut som du kan ha drept gjæren med høy temperatur. Hvor varmt tror du gjæren hadde det og hvor lenge?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Kan ikke tro at det var mye mer enn 30 grader der. Vet ikke hvor lenge. 20 liter brygg hadde 30 grader og stod i et rom med 20 grader. Man kan jo regne på det om man gidder ;)

Utrolig nok har sukkerinnholdet gått ned!

OG på 24 etter 8 dager. SG var på 60 (Amber)
Brown Ale OG 17, SG glemte jeg utrolig nok å måle.... men 17 er jo ganske lavt.

Dette hadde jeg ikke trodd! Vil OG synke enda mer iløpet av de siste delen av gjæringsperioden? Hva bør jeg havne på før jeg flasker?

OG - Original Gravity (det du starter med)
SG - Specific Gravity (det du til enhver tid måler, også OG og FG)
FG - Finishing Gravity (det du ender opp med til slutt)

Det kan synke mer, men det kan også stoppe opp der. Dersom du måler igjen om et par dager og det er samme SG kan du flaske, men en grei regel er å la det stå minst to uker totalt for å la gjæren gjøre seg ferdig (lengre for lager). Noen øl med høyere OG kan også ha godt av å stå mer enn to uker, men det kan du lese mer om i andre tråder her på forumet.

Det blir sikkert bra, og det blir sikkert bedre neste gang du brygger. Les deg litt opp på diverse litteratur så får du bedre oversikt.

RasKa skrev:
OG - Original Gravity (det du starter med)
SG - Specific Gravity (det du til enhver tid måler, også OG og FG)
FG - Finishing Gravity (det du ender opp med til slutt)

Takker, har lurt litt på det.
Høres bra ut! Da sjekker jeg igjen om noen dager.

Men du skrev også at det ikke var synlig gjæring eller bunnfall. Er det skum på toppen av ølet? Har det kommet bunnfall nå. Er det 'grums' rundt kanten av fatet i høyde med overflaten?

Om du ikke har noen synlige tegn på nåværende eller tidligere gjæring, ville jeg vært skeptisk til innholdet dersom SG har synket så mye. Men det er vanskelig å se hva annet som kan ha spist så mye så fort om det ikke er gjæren. Har du smakt på ølet?

Bjarte H skrev:
Da har du et utett gjæringskar eller en tørr vannlås :)

Skal ikke se bort ifra at det er en tørr gjærlås, ettersom det var nytt for meg at den måtte være fuktig ;)

Det er noe skum i toppen av ølet ja, og langs kantene er det svært mye grums ved overflaten. Ser ennå ikke betydelige mengder med bunnfall, men dette kommer vel etterhvert som skummet på toppen synker ned?

Når det gjelder smaken på ølen kan du kjenne at det nærmer seg en Amber og Brown Ale :) . Noe bittert, men det har jeg hørt forsvinner litt når det dannes alkohol, og når det får lagra seg litt?

olebjomo skrev:
Bjarte H skrev:
Da har du et utett gjæringskar eller en tørr vannlås :)

Skal ikke se bort ifra at det er en tørr gjærlås, ettersom det var nytt for meg at den måtte være fuktig ;)
Den skal fylles med væske. (litt usikker på om du var ironisk her) jeg bruker akkevitt eller starsanoppløsning i gjærlåsen.

Tilbake
Topp