Ny medlem her, skal teste en billig-oppskrift!

Erlendso

Dommer
Hei;

Jeg har brygget en stund (ikke fra malt, kun fra ekstrakt), og fant endelig fram til dette forumet! Mye bra info her, og virker som det er trivelige folk her og! :skaal2:

Jeg er langt fra supererfaren, men har et par vellykkede forsøk bak meg med spraymalt og flytende malt tilsatt humle.

Jeg ønsker å sprenge grenser ift. kostnader. Lurte på om jeg skulle prøve å lage et overgjært ale/bitter med Sirup(!) som hovedbestandsdel.
Nå kunne jeg tenkt meg å prøve følgende for produksjon av 23 liter:

- 3 kilo mørk sirup
- 0.45 kilo maltekstrakt (billigtypen fra Rimi)
- 0.2 kilo Crystal malt ( i pose før koking)
- 0.1 kilo Chocolade malt (i pose før koking)
- 100 g Saaz humle 4 - 5,5 % (80 gram kokt inn i en time, 20 gram i 15 min)
-  Danstar, Nottingham overgjær til 25 liter

Virker dette som en god ide, eller kommer jeg til å få juling på nachspielet?? Kommentar til blandingsforhold??

Mvh.
Erlend
 
Hei Erlend, og velkommen til forumet!

Ja, der nevner du noe, øl av sirup... Dette minner meg på et av mine tidlige forsøk på å gjære noe, mens jeg ventet på ølsett i posten ;).

Mørk sirup er stortsett flytende sukker med karameliserte trekk. Dvs at det gjærer nærmest 100% ut og det som blir igjen er alkohol, kullsyre og denne karamel-/brente smaken. Dette er i motsetning til bruk av maltekstrakt. Selv om maltekstrakt og sirup ligner hverandre veldig mye så med det første, så blir det jo en del mer igjen av maltekstrakten. 10-20% av maltekstrakt blir nemlig aldri til alkohol / kullsyre men forblir sødme/fylde/ølsmak siden den delen utgjør uforgjærbare sukkertyper. Og det trenger man jo også i ølet.  :brygging:

Uansett, du kan godt prøve å lage dette brygget, og det blir sikkert noe som på en måte ligner øl, men jeg vil mene at resultatet ikke blir tilfredsstillende.  :-\

Og når du tenkter deg litt om og bruker maltekstrakt istedenfor sirup, så har du fortsatt øl som bare koster:

3,5 kg maltekstrakt: kr 250
0,3 kg spesialmalt:  kr    8
0,1 kg humle:          kr  50
gjær:                      kr  30
                              -------  +
                              kr 338

Delt på 23 liter blir det 15 kroner per liter (7,5 kr per 1/2-liter eller 5 kr per flaske).

Bruker du sirup så sparer du kanskje 150 kr, slik at du havner på litt over halvparten av prisen, men om det er verdt det gjenstår å se...
 
Takk for det Eduard,

Tror jeg skrinlegger planene med sirup og heller bruker sirupen på pannekakene på søndag...

Hvor får du 3.5 kilo maltekstrakt til 250 kroner? På de nettbutikkene jeg har sett på koster både flytende og spraymalt rundt 45 kroner for en halv kilo??

Mvh.
Erlend S
 
Ops, det stemmer at jeg har regnet feil  ::). Jeg betaler 50 kr for 1 kg flytende maltekstrakt hos Per Inge her på forumet. Send ham en PM. Da blir det faktisk billigere ;D
 
I går kveld, fram til tolv om kvelden fikk jeg laget en batch. Desverre hadde jeg ingen speciality-grains for hånden. Her er oppskriften jeg brukte til 22 liter:

- 2.2 kilo maltekstrakt (Den billige typen fra Rema 1000)
- 0.5 kilo Muntons Amber spraymalt
- Adjunct: ca. 100 gram Lyles golden sirup
- Humle: ca. 150 g Hallertau Hersbruck 3,5% (Hadde desverre kun denne, men de sier den passer til både bitter og aroma)
- Noe standard overgjær til Øl fra en jalla vinråstoffbutikk (igjen, man tager hva man haver)

Fremgangsmåte: Kokte opp brygget (ca. 10 liter) , og tilsatte humle rett etter "hot break". Tilsatte mer humle etter 45 min, og mer igjen etter 59 min. Total koketid: 60 min.
Deretter ble brygget kjølt ned i isvann med litt rennende vann. (Sterilt arbeid herifra!)
Brygget ble tømt oppi gjæringskaret, tilsatt oksygen vha. visping, og deretter tilsatt mer vann fram til 22 liter. SG = 1.048 Mål for final gravity er 1.010 = ca. 4.7 - 5% Alcohol/Vol.

Duften var faktisk veldig god, og sammen med humlen luktet og smakte det som en relativt sterk vørterøl. Om et par uker får vi se hvordan det blir.

Mvh.
Erlend 
 
Å dømme fra det du skriver så regner jeg med at dette kommer til å bli en akseptabel til godt øl ;D.

Men, den der billige maltekstrakten fra Rema, er det Moss Maltekstrakt eller noe annet jeg muligens aldri har sett i butikken?
 
Eduard skrev:
Å dømme fra det du skriver så regner jeg med at dette kommer til å bli en akseptabel til godt øl ;D.

Men, den der billige maltekstrakten fra Rema, er det Moss Maltekstrakt eller noe annet jeg muligens aldri har sett i butikken?

Krysser fingrer! Håper jeg sitter med en god skummende øl i slutten av juni!

Stemmer, det er Moss Maltekstrakt. Billig er vel et relativt begrep, kjøpte det vel helst fordi jeg ikke hadde noe annet for hånden når jeg fikk brygge-ånden over meg i går.
Har hørt Moss Malteskstrakt har ganske mye uønskede proteiner, men tror dette går bra da jeg fikk en veldig tydelig "hot break" og "cold break". Det jeg er mest nervøs for er om gjæret holder mål.... Det har begynt å ploppe ihvertfall.

-Erlend
 
Hehe - i dette tilfellet betyr ikke "break" pause, men noe sånt som brudd e.l.  En beskrivelse av det som skjer når proteiner "bryter ut" av løsningen og former fnokker eller klumper.  Omtrent som når du koker i stykker et egg, og får hvite tråder i kokevannet.  Dette skjer noen minutter etter at du har fått vørteren på kok, og så vil ytterligere en proteinfraksjon felle ut når du bråkjøler.

Men pauser under bryggingen - det skal man ha!  Særlig under mesking, og der snakker man om en "rest" - som betyr akkurat det - fred og ro!
 
Tilbake
Topp