Ny på forum, meskutbytte, hop tea og primingspørsmål.

Hei!

Jeg har drevet og lest på forumene i over en måned, så jeg bestemte meg endelig for å registrere meg og melde meg inn i norbrygg!
Veldig imponert over hvor mange forskjellige ting som blir diskutert her og søkemotoren på forumet er jo en lifesaver for en såpass fersk brygger som meg :p

Jeg flaska faktisk mitt aller første brygg tidligere i kveld, en litt underhumlet ipa. Jeg bommet litt på humlingen, og laget derfor en slags hop tea som jeg blandet ut i det gjærede ølet for å prøve å få litt mer bitterhet, noe som hjalp litt. Problemet med dette, som jeg fikk forklart av Erik på bryggselv.no, er at man med såpass lite vann (1 liter til 20 liter øl) ikke kan øke bitterheten så voldsomt fordi vannet når en grense for hvor bittert det kan bli. Kanskje noen på forumet her har noen erfaringer med dette?

Et annet problem som dukket opp under bryggingen var effektiviteten på meskingen. Mesken holdt relativt bra på temperaturen og sank med rundt 1 °C i løpet av en time (Det er ok eller hva?) . Så skylte jeg ut med vann som holdt 78 °C i rundt en halvtime/tre kvarter. Når jeg målte OG så var den en del under forventet uten at jeg helt vet hvorfor. (Jeg har vært altfor dårlig til å loggføre bryggingen, noe jeg skal være strengere på neste gang :roedme:)  Jeg mistenker hvertfall at temperaturen på skyllevannet falt under selve skyllingen (denne målte jeg kun en gang) og at det kanskje kan være grunnen til det dårlige utbyttet.

Til slutt så har jeg et par spørsmål ang. priming/karbonering. Flaskene står på kjøkkenet og er stablet (i esker) oppå hverandre på en stol. På toppen av esken holder temperaturen seg på rundt 24,5 °C og på bunnen er det 22,5 °C. Burde jeg prøve å få mer lik temperatur? Hvor lenge burde de stå før jeg prøveåpner en? Hvor lenge og hvor kaldt skal de stå etter de har karbonert?
 
Velkommen skal du være! :)

For å forsøke å svare på spørsmålene hopper jeg rett på det andre først. Det at temperaturen på mesken falt med kun en grad anses som akseptabelt og en skylletemperatur på 78 grader er og ok. Hvis det faller betraktelig under skylling kan dette være en medvirkende årsak, men så lenge du ligger på over 70 grader skal det ikke ha så mye å si.. Det som kan ha en forklaring er at du har brukt for kort tid på skyllinga. Jeg pleier å bruke rundt en time og av og til enda mer på 27 liter og ender alltid opp med et bra utbytte. En annen årsak kan være at malingsgraden på malten er for grov. Dette vil påvirke resultatet betraktelig.

24,5 og 22,5 fra topp til bunn har ingenting å si. Du bør vente en uke før du prøveåpner en flaske men det kan ta lengre tid og hvis temperaturen er lav under karbonering. Dette ser dog ikke ut til å være tilfelle her. Legg den først i kjøleskapet slik at den er kald før du åpner den.
Etter karbonering pleier jeg sette de inn i det store øleskapet mitt, men det er helt greit å plassere de i en kjølig kjeller/bod. Ved kort tid fra karbonering til konsum kan de fint stå i romtemperatur. (Dette er noe jeg kun baserer på egne erfaringer og har hatt hjemmebrygga APA og stout stående i over tre mnd i romtemperatur(20grader) uten å kjenne noen merkbar forandring.)

Det første spørsmålet har jeg ingen kommentar til..
 
Tusen takk for svar!

Malten ble ikke knust av meg, så jeg tror det har blitt riktig gjort. Basismalten fikk jeg sammen med utstyret, ferdigmalt.
Har en uke i posten noe særlig å si på utbytte av meskingen? Jeg vet at man bør bruke så ferskkvernet malt som mulig.

Jeg vet rett og slett ikke hvor mye skyllevannet sank i temperatur under utskyllingen, men den stod i gjæringskaret slik at jeg kunne skylle rett ut i kokekaret. (Denne er fryktelig dårlig isolert).

Dette med tid var interessant. Kanskje jeg skal ta tiden i begynnelsen av skyllingen for å måle hvor fort det går neste gang.

Jeg er jo veldig spent på å få åpna en flaske da:p Men det er altså ikke noen vits i å åpne noe før det har gått en uke? (Jeg er vanligvis en tålmodig fyr, men denne brygginga er altfor spenende:p )
 
Ferdigmalt malt kan ligge opp til et halvt år under riktig lagring uten å tape seg så det er nok ikke problemet og tydeligvis ikke malingsgraden heller. Hvis du har brukt bare basismalt er heller ikke det årsaken. Man kan oppleve et dårlig utbytte ved bruk av mye spesialmalt.

Hva var planlagt OG og hva ble resultatet?

Du bør holde en relativt høy stabil temperatur på skyllevannet for å få ned viskositeten på mesken. Det gjør at sukkerstoffene skylles lettere ut.

Hahaha! Ja ikke sant! :-D Det er en av grunnene til at jeg legger det hele på fat, tilsetter CO2 og kan nyte herligheten etter et døgn på kjøla! ;)  Holder på å gå opp i liminga når jeg går å venter! :namnam:
 
Nydal skrev:
Ferdigmalt malt kan ligge opp til et halvt år under riktig lagring uten å tape seg så det er nok ikke problemet og tydeligvis ikke malingsgraden heller.

Heisann

Har du noen kilde på at det kan ligge opp til et halvt år ferdigmalt. Har lest helt ned til 2 uker etter maling, og spriket opp til 6mnd er jo relativt stort.
 
Ja, det er på ønskelisten:)

Som sagt så har jeg vært dårlig på å loggføre. Før jeg kokte vørteren surret jeg det til slik at jeg ikke fikk noen måling. Men jeg mener den skulle være på 1.060 og ble på 1.054. Jeg skrev dette inn i beersmith, men den har tydligvis ikke husket det, så det blir penn og papir fremover. Ja, jeg har egentlig antatt at det er skylletemperaturen som har skylden (no pun intended), jeg tror det var det svakeste leddet.
 
Odland skrev:
Nydal skrev:
Ferdigmalt malt kan ligge opp til et halvt år under riktig lagring uten å tape seg så det er nok ikke problemet og tydeligvis ikke malingsgraden heller.

Heisann

Har du noen kilde på at det kan ligge opp til et halvt år ferdigmalt. Har lest helt ned til 2 uker etter maling, og spriket opp til 6mnd er jo relativt stort.

Malten vil jo bli dårligere helt gradvis, så det hadde vært rart om ikke spriket var stort. Hva er for gammelt? At du kan smake forskjellen, eller at det ikke lenger er godt? To uker høres uansett ut som noe for folket som legger ut mer penger på høyttalerkabler enn på høyttalere. Mulig det finnes en forskjell, men nesten alt annet er mer relevant.
 
Odland skrev:
Nydal skrev:
Ferdigmalt malt kan ligge opp til et halvt år under riktig lagring uten å tape seg så det er nok ikke problemet og tydeligvis ikke malingsgraden heller.

Heisann

Har du noen kilde på at det kan ligge opp til et halvt år ferdigmalt. Har lest helt ned til 2 uker etter maling, og spriket opp til 6mnd er jo relativt stort.

Som det ble sagt over av Kjetil S så er dette ganske relativt. Mitt utsagn baserer seg kun på det jeg har lest på nettet(og prøvd selv), noe som du presiserer er alt i fra 2 uker og, hvis lagret kjølig og lufttett(helst vakumpakket) opp til et halvt år. Nå skal det være sagt at jeg har kun brukt spesialmalt som har vært malt, vakumpakket og lagret i fryseren og ikke basismalt. Mulig det vil merkes bedre hvis man bruker "gammel" knust basismalt i store mengder og ikke noen hundre gram med spesialmalt som er 4 mnd gammel.
Noen konkret data utover dette har jeg dessverre ikke..
 
Snildre skrev:
Så nå at den var estimert til 1.064 og ble på rundt 1.054.
Det var ikke så veldig ille og kan lett skyldes for kort skylletid/lav temp på vannet. Sluttresultatet kommer nok ikke til å bli nevneverdig påvirket av et avvik på OG som er så lite.
 
Nydal skrev:
Snildre skrev:
Så nå at den var estimert til 1.064 og ble på rundt 1.054.
Det var ikke så veldig ille og kan lett skyldes for kort skylletid/lav temp på vannet. Sluttresultatet kommer nok ikke til å bli nevneverdig påvirket av et avvik på OG som er så lite.

Det var godt å vite:)
 
Så er det jo også dette med utbytte da, kanskje du trenger å justere den. Det hjelper ikke å gjøre alt rett hvis du har forlite korn..
 
Da kan jeg si at jeg har prøvesmakt en flaske! Den har stått og ettergjæret på flaske i ca 3 døgn og det er en god mengde kullsyre. Et par dager til så tipper jeg det er enda litt mer, og litt mindre restsødme. Jeg er utrolig godt fornøyd med brygget. Selv om det ikke ble slik jeg planla, ble det et veldig godt øl! Det er en mild pale ale med en del humlesmak og aroma og sitruslignende smak. Da er det bare å notere seg feilene mine og prøve å følge oppskriften enda bedre neste gang:)
 
Tilbake
Topp