Nybegynner (Beer Brew 30 og Lervig Lucky Jack)

Hei!

Jeg har nettopp kommet i gang med denne spennende hobbyen. Brygget mitt første sett med Lucky Jack på lørdag.)
Nå gjorde jeg nok et par små tabber og skal prøve igjen snart.

Håper noen av dere som har litt mer erfaring med Beer Brew 30 og mulig Lucky jack kan forklare hvordan ting skal gjøres.

1. Hvor mye vann starter dere med? Jeg helte opp 27 liter.

2. Hva gjør dere i meske periodene. Skyller mann konstant? Jeg hadde litt problemer med dette da brygge skjeen jeg hadde kjøpt var alt for liten. Vann rant ikke gjennom silen da malten la seg på bunn.

3. Hvor mye vann etterfyller dere når meskingen er ferdig? Jeg glemte å gjøre dette , noe som ga meg
lite ØL, regner med at at det er ca 16-18 liter? Er det mulig nå i etterkant å etterfylle vann? (Brygget på Lørdag)

Målingen lå på ca OG: 1.051 Blir det noe brukerbart ØL ut av dette tro? :)

//Alexander

Vi bruker å meske inn med 3liter vann pr kilo malt. Malten stjeler med seg ca 0.8liter pr kilo malt når man fjerner malten. Regn deg ut i fra hvor mye du må legge til da for skyllingen, for å nå kokepunktet på 28l? Har ikke notatene foran meg akkurat nå.

Om du går på vestbrygg.no under ølsettene, så har de noen grådig fine generelle forklaringer der. Pdf format.

Når det gjelder mesk så er jeg ikke helt dreven på det enda, men vi sirkulerer konstant om kornet trenger stegmesk, om det kun er ett steg så sirkulerer og rører vi ca 20min.
Manualen som følger med BB30 er litt forvirrende for å si det mildt.

Hei Alexander! I bruksanvisningen står det at du skal fylle karet 3/4 fullt. Kommer selvsagt an på hvor mye du skal brygge. Bare pass på at det ikke renner over når du har i maltet, så har det ikke noe å si. Pass på at det er godt med vann slik at det ikke blir for tykt. Da kan det fort bli tørre klumper og dårligere mesking.

Når du har hatt i maltet rører du forsiktig i gryta og du kan godt resirkulere ca 10 minutter. Etter dette slår du av apparatet og lar det stå i ro i 60 min. Gjerne isoler med et gammelt sitteunderlag eller noe lignende.

Prøv å tenk hvor mye det skal være i kjelen nær du skal begynne å koke. Skal du ha et ferdig produkt på 25 l så må du sikkert ha ca 28-29 L til kok pga fordampning. Det fordamper mye!! Her må du bare lære deg utstyret ditt. Skal skal minst fordampe 8% for å få ut dms. I mitt system fordamper det ca 20%.
Husk at det bindes 1l vann til 1 kg malt. Så det forsvinner mye væske når du tar ut maltet av kjelen. Så kan du også regne med 1l væske binder seg til grums som legger seg nederst i gryta. Sett deg ned å regne litt på vannmengde før du starter å brygge ;) du mesket med 27 L og når du tar ut maltet som er 5 kg er det ca 22 L igjen. For å komme opp i 29 L må du da skylle med 7 liter. Dette var et eksempel.

Tror det blir et bra øl! Mer alkoholsterkt men trenger ikke å være negativt :) i teorien burde det gå ann å etterfylle men ville ikke gjort det. Da må du koke vannet og vente med å tilsette til det er ca 20 grader. Du kan bruke appen brewers friend for å regne ut hvor mye vann du skaø tilsette for å oppnå korrekt OG. Ta mitt råd og la vær ;) blir sikkert godt øl og så lærer man fra gang til gang!

Takk for hjelpen begge to :)

Når du har hatt i maltet rører du forsiktig i gryta og du kan godt resirkulere ca 10 minutter. Etter dette slår du av apparatet og lar det stå i ro i 60 min. Gjerne isoler med et gammelt sitteunderlag eller noe lignende.

Dette gjør meg litt usikker.
I meskeskjema til Lucky Jack så skal man ha 52 C 15 min, 67 C 20 min osv.
Du mener da at jeg skal slå av apparatet når jeg har rett temperatur og ikke sirkulere?

Takk for hjelpen begge to :)

Dette gjør meg litt usikker.
I meskeskjema til Lucky Jack så skal man ha 52 C 15 min, 67 C 20 min osv.
Du mener da at jeg skal slå av apparatet når jeg har rett temperatur og ikke sirkulere?

Samme som gjør meg usikker ;) Det vi har gjordt er å sirkulere konstant når oppskriften krever flere temperatursteg, og skrur ikke av varmen før vi har truffet alle punktene på tid og temperatur før mashrest. Noe som vil forlenge bryggedagen betraktelig.

Du måå ikke stegmeske.. man stegmesker for å få maks ut av beta og alfa amylase. strengt tatt ikke så viktig. Ville heller meska på 66-67 grader i 60 min. Da vil det skje både beta og alfa amylase. Husk også at temperaturen du ser i displayet i bb30 ikke viser riktig temp når du har maltet i. Er kun brukende i oppvarming og nedkjøling. For å måle riktig mesketemp MÅ du bruke et termometer. Ville bare resirkulert de første 10 min og så latt det stå å meske i fred. Lokket må være på og du bør isolere bb3 med feks sitteunderlag da bb30 ikke er godt isolert. Dette for å få en jevn og stabil mesk temp.

Tilbake
Topp