Nybegynner fat og tap

Hei,

Jeg er ny i gamet med 5 brygg på nakken. Alle disse er tappet over på flaske, men nå begynner jeg å se framover å gå delvis over til fat. Og her er det mange spørsmål en stakkars nybegynner sliter med å få full kontroll over.

Når det gjelder tap av ølet så vil man jo helst ha riktig temperert øl :) For meg så ser det ut som jeg har 2 valg:
  1. Lindr pygmy
  2. fat i kjøleskap
Får man stilt temperaturen på Lindr egentlig? hvilket alternativ anbefales?

Så kommer det jo til type fat, her er det vel også 2 alternativer

  1. Corneliusfat
  2. Industri fat med G kobling
Corneliusfat er vel lettere å få plass til i kjøleskap, men hva er fordeler og ulemper med de to?
 
Fat i kjøleskap er vel å anbefale. Jeg betalte 600 kr for et kjøleskap som har plass til to fat, så prismessig er ingenting å tenke på. En annen fordel er at ølet står kjøling. Det gjør det ikke med en slik Lindr-kjøler. Øl er ikke veldig glad i å stå i romtemperatur, så det beste er å holde det kaldt. Med den Lindr-kjøleren så begrenser du deg til ett fat også. Det merker du fort er for lite.

Corneliusfat er vel å anbefale, uten at jeg har prøvd industrifat. Corneliusfat og deler til det finner du overalt. De er høye og smale, som passer bra i de fleste kjøleskap og frysebokser. De er lettere å vaske.
 
Takk :)

Da skal jeg hente meg kjøleskap etterpå. Når det gjelder kraner så synes jeg prisen varierer mye der ute. Samt man har med og uten skumkontroll. Er det stor kvalitetforskjell? Vil jeg merke noe forskjell på en ebay kran vs en merkekran?
 
Takk :)

Da skal jeg hente meg kjøleskap etterpå. Når det gjelder kraner så synes jeg prisen varierer mye der ute. Samt man har med og uten skumkontroll. Er det stor kvalitetforskjell? Vil jeg merke noe forskjell på en ebay kran vs en merkekran?
JA. Forskellene er enorme på billige ebay kraner i kromma messing og rustfrie Perlic eller andre kjente merker i rustfritt. Har selv kromma kraner og ølet ser ut til å angripe krommet, setter seg fast og er vanskelig å rengjøre
 
Må nevne at fryseboks også er et alternativ til kjøleskap. Det er potensielt mulig å få flere fat i en fryseboks enn et kjøleskap. Jeg har selv fryseboks og er meget fornøyd med det:

Vis din kegerator / øleskap!

Jeg vil også anbefale flow kontroll på kranene som vil gjøre systemet ditt mer fleksibelt. Du kan da kjøre forskjellig trykk på kranene uten å få for mye skum. Uten flow er det viktigere med tappelinjer som er så balanserte som mulig for å unngå skum. En tappelinje som er balansert for et øl som krever høy karbonering vil da renne veldig sakte om du tapper et øl med lav karbonering på samme linje, og motsatt vil et øl med høy karbonering på en kortere linje som er tilpasset øl med lavere karbonering gi mye skum. Velger man noe midt i mellom og flow kontroll kan man kjøre nesten hva som helst på samme linje.
 
Takk for svar. Da er det bare å styre unna krom og gå for rustfritt med flow kontroll:)

Ja har tenkt på fryser og men går for 1 skap nå og evt utvide med et skap til senere.

Jeg brygger pr nå sammen med en til og vi brygger 25l ish av gangen som vi deler. Dette utgjør jo at min del er ca 12,5l. Er det en ulempe og ikke fylle fata helt, og bør jeg derfor kjøpe 12l fat isteden for 19 som jeg har tenkt?
 
Takk for svar. Da er det bare å styre unna krom og gå for rustfritt med flow kontroll:)

Ja har tenkt på fryser og men går for 1 skap nå og evt utvide med et skap til senere.

Jeg brygger pr nå sammen med en til og vi brygger 25l ish av gangen som vi deler. Dette utgjør jo at min del er ca 12,5l. Er det en ulempe og ikke fylle fata helt, og bør jeg derfor kjøpe 12l fat isteden for 19 som jeg har tenkt?

Om du sitter igjen med 12,5 liter ville jeg helt klart gått for 12 liters fat. Jeg hadde nettopp problem med en IPA hvor jeg hadde 15 liter i et 19-liters fat. Her ble det for mye oksygen i head space (jeg var nok ikke flink nok til å "purge" godt nok) og denne ble oksidert. Jeg har nå begynt å brygge større batcher og purge mer for å unngå dette. Med 12 liter i et 19-liters fat blir det veldig mye head space... Med andre ord, gå for 12 liter.
 
Takk, Blir mye spørsmål fra en nybegynner her. Prøver å søke opp men føler jeg drukner mer en får svar.

Når det gjelder CO2 flaska så trenger vel ikke den å så kaldt? Har det noe betydning på størrelsen 2 eller 4 kg eller er det bare for mengden? Hvor mye trenger man ish for karbonering og tapping av 12l.
 
Jeg har min CO2-flaske inni kjøleskapet sammen med fatene. Det er mest fordi jeg har plass til det, og da slipper jeg å styre med slangene og gjennomføringer.
 
En flaske på 4kg har du i flere år. Den trenger ikke å stå kaldt. Alt fra 16g co2 patroner, sodastream eller 2-4 kg funker, men ville gått for en på 2 eller 4 kg. Sodastreem holder til 2-4 fat inkl. karbonering. Jeg starta med det men gikk fort over til større flasker.
Når det gjelder kraner har Vestbrygg Perlic kraner til omtrent like bra pris som du finner på nett. Oftest kommer de fra USA, noe som gir en voldsom frakt er min erfaring, samt toll og mva.
https://www.vestbrygg.no/produkt/fat-og-co2/kraner-og-tarn/perlick-kran-650-ss-mreduksjon/
 
Flow control (eller kompensator) er forsåvidt ikke en løsning for å unngå kompromiss, den er et kompromiss i seg selv. Kompensatorene skaper turbulens i ølstrømen, og det er ikke ideelt ved tapping.

Balansering av tappelinjer i en kegerator er svært enkelt. Start med litt lengre slange en du tror du trenger og test med en middels til høyt karbonert øl, med samme trykk på fatet som ved karbonering. Hvis det flyter dårlig, kapp av litt av slangen og test på nytt. Hvis du bruker Perlick kraner og 3/16" slange (ytre diameter), havner du trolig på ca 2 meter slange. Jeg bruker selv samme tappelinje for velkarbonert weissbier og lavt karbonert bitter (ikke samtidig altså) helt uten problemer. Det er selvfølgelig noe forskjell på tappehastighet, men det har aldri plaga meg.

Denne guiden fra @msevland gir gode tips for oppkobling: https://forum.norbrygg.no/threads/diy-john-guest-for-gass-og-tappelinje.34090/
 
Et alternativ er slik som jeg har gjort det, med seperat regulator for hvert fat. Det er dog ingen billig løsning.
 

Vedlegg

  • FB_IMG_1488616601048.jpg
    FB_IMG_1488616601048.jpg
    82,2 KB · Sett: 82
Tilbake
Topp