Nybegynner i all grain

Heisann! Jeg har tatt et steg videre med bryggingen, fra ekstrakt til all grain, kjøpt meg en BB30 automatic og har noen spørsmål om dette feltet. Kan noen med erfaring svare meg på om jeg burde bruke silbunn og meskepose eller bruke maltbøtte? Jeg er alene med det greiene her og er ikke typen som klarer en 40kg tung bøtte alene, men er jo mulighet for å montere ei type kran i garasjen. Ellers leser jeg at brygging med silbunn er fint å bruke alene som i mitt tilfelle, men at det tar lengere tid. Er det pga at det tar mye lengere tid å blande og røre inn all malten og vannet en det vil ta med maltbøtta?
 
Hei Sondre! Hvis du bruker både silbunn og maltbøtte, sparer du mye tid på skyllingen. Etter mash-out, heiser du opp maltbøtten og setter den på et stativ på toppen av kokern (min BB60A har i ett hvert fall et slikt stativ). Hvis du ikke har stativ, bruk noen planker e.l. Tiden du sparer er ved at du både skyller og varmer opp til kok samtidig. Lykke til!
 
Jeg bruker silbunn og maltrør i brewzilla35l.
Men maltrør til 30l brygger veier ikke så mye når det er ferdig mesket, kanskje 20kg hvis det er brukt mye malt før all vørter rent av.. Bruker du ikke silbunn bør du skaffe en sil du kan sile vørteren igjennom på vei til gjæringskar.
Jeg skal kjøpe en silbunn til bryggeren. Ser de selger en som også passer BB bryggere. Takker for svar
 
Hei Sondre! Hvis du bruker både silbunn og maltbøtte, sparer du mye tid på skyllingen. Etter mash-out, heiser du opp maltbøtten og setter den på et stativ på toppen av kokern (min BB60A har i ett hvert fall et slikt stativ). Hvis du ikke har stativ, bruk noen planker e.l. Tiden du sparer er ved at du både skyller og varmer opp til kok samtidig. Lykke til!
Takk for svar!
 
Hvordan gjør man det med måling av tettheten av vørteren mens man siler og skyller malten fra maltbøtta? Leste at tettheten skal være lavere en 10,008 før man stopper og sile og at det er viktig å stoppe i tide. Et hydrometer vil vel vise i overkant feil ved såpass høy temperatur? Hvis det er et vanlig hydrometer man skal bruke, skal jeg da helle dryppende vørter fra maltrøret i et testrør underveis og måle meg frem sånn at jeg vet at sukkerinnholdet som er igjen i restene av maltrøret nettop når en verdi under 10,008?
 
Hvordan gjør man det med måling av tettheten av vørteren mens man siler og skyller malten fra maltbøtta? Leste at tettheten skal være lavere en 10,008 før man stopper og sile og at det er viktig å stoppe i tide. Et hydrometer vil vel vise i overkant feil ved såpass høy temperatur? Hvis det er et vanlig hydrometer man skal bruke, skal jeg da helle dryppende vørter fra maltrøret i et testrør underveis og måle meg frem sånn at jeg vet at sukkerinnholdet som er igjen i restene av maltrøret nettop når en verdi under 10,008?
Det smaker ikke søtt lenger. Enkelt og greit. :) Ha ei spiseskei under og smak på det som renner av. Men holder du deg til maks.. si 2.5-3 liter skyllevann pr kilo malt så vil det ikke være noe problem.
 
Hvordan gjør man det med måling av tettheten av vørteren mens man siler og skyller malten fra maltbøtta? Leste at tettheten skal være lavere en 10,008 før man stopper og sile og at det er viktig å stoppe i tide. Et hydrometer vil vel vise i overkant feil ved såpass høy temperatur? Hvis det er et vanlig hydrometer man skal bruke, skal jeg da helle dryppende vørter fra maltrøret i et testrør underveis og måle meg frem sånn at jeg vet at sukkerinnholdet som er igjen i restene av maltrøret nettop når en verdi under 10,008?
Du kan bruke denne kalkulatoren for å korrigere for temperaturen når du måler med hydrometer: https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Det er ikke sånn at tettheten skal være under 1.008. Den skal ikke være lavere enn det. (Jeg har sett ulike tall, men ikke lavere enn 1.008). Poenget er å unngå tanninekstraksjon, og den er ikke avhengig av bare sukkerkonsentrasjonen, men også av pH, så det er vanskelig å si noe absolutt. Får du astringens i ølet ditt, er dette den mest sannsynlige årsaken. Det er ikke så dumt å justere ned pH i skyllevannet med et par milliliter fosforsyre eller mjølkesyre.
 
Jeg har aldri tenkt på dette. Jeg setter et mål for volum som skal til kok og baserer total mengde vann (meskevann + skyllevann) helt oppskriftsmessig etter det.

Jeg har av og til likevel tenkt at det kunne være artig å forsøke å lage litt lettere øl, slik munkene i Belgia visstnok gjorde, ved å skylle ut mer fra en mesk som har vært brukt til veldig kraftig øl. Vi får se om det eksperimentet blir utført en dag, og da vil de reglene om når man skal stoppe komme inn i fullt monn.
 
Det smaker ikke søtt lenger. Enkelt og greit. :) Ha ei spiseskei under og smak på det som renner av. Men holder du deg til maks.. si 2.5-3 liter skyllevann pr kilo malt så vil det ikke være noe problem.
2.5-3 liter pr kg malt ja, høres ut som det kan være en fordel å skaffe seg en vannkoker på noen liter kapasitet da :) Ser de selger en hendi vannkoker på 30l, men den er vel for større bryggere? Jeg kommer vel langt nok med en 10-15l vannkoker?
 
2.5-3 liter pr kg malt ja, høres ut som det kan være en fordel å skaffe seg en vannkoker på noen liter kapasitet da :) Ser de selger en hendi vannkoker på 30l, men den er vel for større bryggere? Jeg kommer vel langt nok med en 10-15l vannkoker?
Dette kommer jo også an på hvor sterkt øl man brygger. Man har også en del frihet til å bestemme hvor mye skyllevann man trenger ved å gå for mer meskevann og dermed litt tynnere mesk.
 
2.5-3 liter pr kg malt ja, høres ut som det kan være en fordel å skaffe seg en vannkoker på noen liter kapasitet da :) Ser de selger en hendi vannkoker på 30l, men den er vel for større bryggere? Jeg kommer vel langt nok med en 10-15l vannkoker?
Du kan også helt fint skylle med kaldtvann fra springen. Tar bare litt lenger tid å koke opp.
 
Takker for nyttige svar så langt. Nå har jeg fått sett litt på bryggeren jeg kjøpte og vet nesten 100% hvordan jeg skal bruke den, men jeg er litt forvirra over spiralkjøleren. På youtube så ser jeg en vannslange koblet på begge sider av kjøleren. Skal vannet fra krana kobles på den ene siden og deretter en slange på andre siden for å unngå at vannet treffer selve bryggeren? At den andre slangen er for å få vannet som kommer ut fra kjøleren bort fra bryggemaskinen? Har jeg skjønt det riktig?
 
Takker for nyttige svar så langt. Nå har jeg fått sett litt på bryggeren jeg kjøpte og vet nesten 100% hvordan jeg skal bruke den, men jeg er litt forvirra over spiralkjøleren. På youtube så ser jeg en vannslange koblet på begge sider av kjøleren. Skal vannet fra krana kobles på den ene siden og deretter en slange på andre siden for å unngå at vannet treffer selve bryggeren? At den andre slangen er for å få vannet som kommer ut fra kjøleren bort fra bryggemaskinen? Har jeg skjønt det riktig?
Ja:). Vann inn fra krana, og ut til ett eller annet egnet avløp. Vannet du sender gjennom spiralen som er nedsenket i vørteren tar opp varme, og er brennhett når det kommer ut, så vær obs!. Etter hvert blir det selvfølgelig gradvis mindre varmt, men i starten er det altså farlig varmt.

Nedkjølinga går fort i begynnelsen, men etter hvert går det saktere. Regn med 20-30 minutter på å komme ned til 15-20 grader, selvfølgelig avhengig av hvor kaldt vannet fra krana er.
 
Vann inn fra krana, og ut til ett eller annet egnet avløp. Vannet du sender gjennom sprialen som er nedsenket i vørteren tar opp varme, og er brennhett når det kommer ut, så vær obs!. Etter hvert blir det selvfølgelig gradvis mindre varmt, men i starten er det altså farlig varmt.

Nedkjølinga går fort i begynnelsen, men etter hvert går det saktere. Regn med 20-30 minutter på å komme ned til 15-20 grader, selvfølgelig avhengig av hvor kaldt vannet fra krana er.
 
Får du skylt ut sukkeret fra mesken like effektivt med kaldt vann som varmt?
Brulosofene testa det for noen år siden, og fikk 0.002 SG mindre før kok med vann på 24C. Men der var ikke helt likt volum, og hvor nøye klarer man å få det på "amatør" nivå med testing? Tror hvertfall ikke at man smaker en forskjell. Største forskjell er at man kan varme skyllevann mens meskinga pågår, og skylle med varmt vann og unngå at temperaturen senker seg, således sparer man fort en halvtime (kommer an på power i bryggeren da).
 
Brulosofene testa det for noen år siden, og fikk 0.002 SG mindre før kok med vann på 24C. Men der var ikke helt likt volum, og hvor nøye klarer man å få det på "amatør" nivå med testing? Tror hvertfall ikke at man smaker en forskjell. Største forskjell er at man kan varme skyllevann mens meskinga pågår, og skylle med varmt vann og unngå at temperaturen senker seg, således sparer man fort en halvtime (kommer an på power i bryggeren da).
Jeg parti-skyller biab meskepose i plastbøtte med kaldt vann (rundt 5C på denne årstiden), og fikk 78% meskeeffektivitet sist brygg (pre-boil SG 1.049). Er veldig fornøyd med det siden jeg heller ikke bruker "optimal" mengde skyllevann, men så lite som mulig - da tar det heller ikke så veldig mye lengre tid til kok.
 
Takker for nyttige svar så langt. Nå har jeg fått sett litt på bryggeren jeg kjøpte og vet nesten 100% hvordan jeg skal bruke den, men jeg er litt forvirra over spiralkjøleren. På youtube så ser jeg en vannslange koblet på begge sider av kjøleren. Skal vannet fra krana kobles på den ene siden og deretter en slange på andre siden for å unngå at vannet treffer selve bryggeren? At den andre slangen er for å få vannet som kommer ut fra kjøleren bort fra bryggemaskinen? Har jeg skjønt det riktig?
Det varme vannet kan du ta vare på til vasking.
 
Tilbake
Topp