Nybegynner, kjøpte mitt første ølsett i dag!

Hei, jeg meldte meg inn her for et par dager siden og har allerede rukket å bruke timevis på å lese og prøve å skjønne ting her. Ble positivt overrasket over at det var så mye info her og at miljøet er så aktivt! 2 dager etterpå (i dag) kjøpte jeg meg mitt første ølsett :)

Jeg kjøpte coopers starterkit, 100gram cascadepellets, 11,5gram us-05 gjær og 1,5kg flytende lys maltekstrakt (coopers)

Jeg tenkte prøve meg på denne oppskrifta her: http://www.coopers.com.au/the-brewers-guild/how-to-brew/strong/authentic-ipa Og i tillegg tørrhumle litt, 30gram med pellets ble annbefalt, i 4l vann oppkok for desinfisering.

Noen formeninger om denne oppskrifta?
Har sikkert flere spørsmål når jeg får tenkt mere gjennom prossessen. Tenker det er en avveining mellom å gjøre det enklest mulig i begynnelsen men samtidig bra nok til at det gir mersmak, og håper litt tørrhumling gir meg litt mere smak og kanskje litt mere amerikansk IPA.

Generelt er jeg glad i amerikansk type IPA, gjerne av den kraftigere og 2xIPA sorten, Hardcore IPA, 2 Captains, #500. Også glad i Lervig Lucky Jack og Sunturnbrew. Regner vel ikke med denne blir like kraftig eller like humlet som de der da, men et sted må man vel begynne.

Mvh
Svein

Velkommen skal du være. Hvis jeg ikke misforsto i teksten ang tørrhumle, så kan du bare kaste de rett i bøtta, da alkoholen i ølen minker risikoen for infeksjon stort, men vent til aktiviteten i gjærlåsen har avtatt mye, ca 4-5 dager etter starten på gjæring. koker du pelletene i vann går de  oppløsning,.og aromastoffene begynner å forsvinne, noe som er stikk i strid med hva tørrhumlingen skal bidra med. lykke til!

Heisann, takk for svar!
Jeg trodde man la til humle for å få mer aroma (mens man må koke de lenge skal man ha mer bitterhet i brygget)?

Jeg trodde opprinnelig at man bare hev pellets med i bøtta til den ferdige vørteren, men han i butikken annbefalte å gi de et kort oppkok for å desinfisere. Vil ikke pellets gi noen smaks/aromagevinst tilsatt til øl-kit?

pellets eller blomst spiller ikke noen rolle. Er humlen oppbevart rent og pent fra kokedagen til du skal tørrhumle er det ingenting å bekymre seg for. Foretrekker pellets til tørrhumling da de går i oppløsning og synker til bunns etter en stund, noe blomsten ikke gjør. Desinfiserer du den i kokende vann vil du også øke volumet i gjæringsbøtta. Aromaoljene i humlen er veldig flyktige, og forsvinner veldig fort i varme miljøer.

Det du sier er også rett. Lang koking gir bitterhet og fint lite smak og antakeligvis null aroma. Derfor lager man et skjema for tilsetninger. Sene tilsetninger vil bidra med lite bitterhet, men mer smak og aroma. Jo senere jo mer aroma.

Det dere sier stemmer jo godt med det jeg trodde, altså ha de i som de er. Etter stormgjæring har gitt seg, eller rett i den ferske vørteren?

Kanskje han i butikken tenkte mer på aromahumling (eller er det det som er tørrhumling) som man har i på slutten av koketiden? Men det har kanskje ikke noe for seg siden jeg ikke skal koke ekstraktet?

Etter gjæringen har gitt seg, ellers vil det lukte styggodt på rommet, men det blir ikke så mye igjen i ølen. Du burde absolutt fått med litt smakshumle rundt 15min kok og noe aromahumle på 5-0min kok, eller er det et ferdigumlet sett kanskje klar for bøtta... Neste brygg kan du jo kjøpe uhumlet ekstrakt så du kan komponere mer selv.

Ja, er egentlig ferdighumlet sett dette, tenkte starte så enkelt/safe som mulig. Men ser flere som annbefaler å tørrhumle litt i tillegg på de settene, og trodde kanskje det var en god ide?

Supert, da gjør jeg det! Så litt av greia er at en del av aromaen forsvinner under gjæring, og derfor er det umulig for settene å ha denne delen ferdigtilsatt?

I oppskriften står det at siden dette blir et sterkere bygg, lønner det seg å enten bruke to poser gjær eller lage en starter. Han i butikken mente jeg ikke trengte det siden gjæren jeg kjøpte var 11,5gram (mot settets 7gram pakker), høres det greit ut?

Noen formeninger om hvordan oppskriften ser ut/blir?
1,5 kg Coopers IPA ferdighumlet
1,5 kg Coppers flytende lys maltekstrakt
500gram dextrose
11,5gram us-05 gjær

30-40gram tørrhumling, pellets

Og fylle vann opp til 20liters merke, skulle bli ca 17 liter vann da totalt

co2en vil ta med seg aromaen ut av gjærkaret. Regner med det også står litt om pris, da humle er ganske dyrt.

Med beercalc (haandbryg.dk) så vil du få 20L OG1055 med 3kg flytende ekstrakt og 500gr dextrose.

Så finnes det en kalkulator for gjærmengde, mr.malty, og han sier at 20L OG1055 trenger 12g gjær, så 11.5g pakke skal holde fint. Men husk å rehydrer gjæra, ellers kan den få en for tøff start og mange celler vil falle fra. Instruks står vel på pakken, om ikke, 10x gjæras vekt i kokt og nedkjølt vann, så ca 1dl vann og rehydrer i 10minutter.

Der var det satt til gjæring!
Spent på åssn dette utarter seg og resultatet selvfølgelig. For å få rett temperatur brukte jeg kokt varmtvann og kaldt springvann, noen mente man kunne bruke både kald og varmt fra springen for å få rett temperatur men tok ikke sjansen på varmtvann derfra. Jeg var nok også noe voldsom da jeg rørte ut gjæren i rehydrerings vannet.

Gjæringsspannet er den cooperstypen som ikke har vannlås men en krausen collar, litt overrasket over det ikke er lufttett mellom lokket og collaren men det dannes kanskje nok co2 til at det ikke er nødvendig?

Takk for hjelpen!

Svein

Det vil danne seg en pute av CO2 over øla di, så den coopers-bøtta er nok helt super. Krausen collaren kan du sikkert ta av samtidig som du skal hive oppi humle. Så lenge du klarer å motstå fristelsen av å åpne opp lokket alt for mye, så behøver du ikke være redd for at du skal få infeksjon pga lokket. Men så var det å klare å ligge unna da!!! Man vil jo åpne HVER dag og se! :D

Jeg brygger selv en del Coopers øl-sett og ble veldig frista på tanken om å tørrhumle coopers-settene. Må helt ærlig innrømme at det hadde jeg ikke tenkt tanken på en gang! Så takk for den ideen! Lykke til med ølet, så håper jeg vi får høre hvordan det ble til slutt... OG husk: Tålmodighet har sin gevinst... Jo lengre, jo bedre!

Jeg synes det er mistenkelig lite som skjer i gjæringsspannet, tenkte det skulle bli litt action etter 12-24 timer.

Etter 22-24 timer dannet det seg et lag med tynt skum på toppen, mellom 0,5 og 1cm tykt, men ganske tynt og fluffy skum lignende det man får når man tar oppvask. Ikke sånn tykt, kraftig, slimete skum jeg har sett på bilder. Men tenkte det tok vel bare litt tid, men i løpet av morgenen (nå 36 timer på gjæring) har dette synket sammen. Trodde det skulle bli ganske tykt og boble litt etc før det detter sammen? Jeg har ikke vannlås så kan ikke høre etter bobling for å konstatere om det skjer ting, bør jeg være bekymret?

Rommet bøtta står holder 19grader, er dette for kaldt? Termometeret på gjæringsspannet viste i går ca 21grader, nå ca 20grader.

19 grader er ikke for kaldt. US-05 kan være litt agressiv, så dette høres ikke unormalt ut. ingen gjæringsforløp er helt like. Hydrometer har du antakeligvis, så ta gjerne en prøvemåling, antar den har gjort seg ferdig med største delen av spisinga.

Ok, forventet vel kanskje bare mere skum.

Prøvde å ta hydrometermåling nå, men et eller annet jeg gjør er veldig feil. Hydrometeret viser 0.984! Så prøvde jeg måle temperatur på stikkprøven og temperaturmåleren viste 41grader c! Så prøver jeg å måle kaltvann fra springen, og temperaturmåleren mener det er 25 grader varmt, og hydrometeret plopper til bunn. Er både hydrometeret og termometeret tatt kvelden samtidig?

Jeg har ikke prøvd å kalibrere hydrometeret, men den viste i forrigår at OG var 1.055, noe som er nøyaktig det beer calculator spådde. Hvis man korrigerer for temperatur var OG 1.057.

Smakte bittelitt på tunga av "ølet," mye gjærsmak og humlebitterhet, og bittelitt sødme. Ikke noen gastronomisk opplevelse, men ikke noenting som slo meg som "feil" så tidlig i prossessen.

Hydrometeret var visst defekt, fikk meg nytt i dag, og har målt til ca 1.028 (ikke temperaturkorrigert, men skal være rundt 20grader så bør vel stemme).
Det burde tilsi 3,5% alkohol foreløpig, og en liten smakstest tilsa at det smaker litt mere som øl i dag enn i går, selv om det ikke akkurat smaker godt enda.

Jeg satte brygget natt til Onsdag, dvs det har stått til gjæring i ca 63timer, den 1cm skumtoppen som var har gått ned, betyr det at det er på tide å tørrhumle nå?

Mandag vil være en fin dag å hive i tørrhumla. 4-5 dager etter gjæren ble pitchet er vanlig.

Hei, mye dumme spørsmål fra min side sikkert men.....lurer litt på om/hvordan dere rengjør/desinfiserer tappekrana til gjæringsspannet? Jeg har jo brukt den et par ganger nå for å kunne ta OG målinger, og bør kanskje derfor rengjøre den før jeg tapper til flaske? Men kan jo selvfølgelig ikke demontere den så lenge spannet er fullt av øl, ikke har jeg starsan enda heller, bør jeg kjøpe det og gå over utsiden av krana med det før tapping?

Tilbake
Topp