Nybegynner med et par spørsmål

Hei, jeg og en kompis skal brygge for første gang og har et par spørsmål ang. mesking og modning:
Ølet vi skal brygge (Wienerøl) krever to forskjellige meske temperaturer, 55 og 68 grader. Cirka hvor mye varmere enn disse tempraturene må vannet vi tilsetter mesken være for å oppnå riktige temperaturer??

Og det siste spørsmålet går på lagring/modning. Vi har tenkt å lagre på corneliusfat etter gjæring, men bør vi vente med å tilsette co2 for karbonisering til etter modning er ferdig eller kan vi modne ølet ferdig karbonisert?? Har dette noe å si?

Mvh
Frode

Hei!

Det er vanleg å berekne ca 8 grader varmetap. Men du lyt også rekne med nokre graders varmetap mellom kokekaret ditt og mesketanken. Hos meg er dette nesten 10 grader. Men det finn du ut når du måler tempen i mesketanken din.
Men korleis skal du heve temperaturen frå 55 til 68 grader?

Du tilsett sukkerlaka i det du stikk om (overfører til ny) gjeringsdunk. Deretter sett du ølet til modning, anten på fat eller flaske.

Me  har ikkje tenkt å bruke sukker til karbonisering men tilsette co2 frå tank. Derfor lurer eg på om dette er lurast å vente med til ølet er ferdig modna, dette ølet skal jo stå ca 1 mnd etter gjæring.

Trykksett ølet med en gang. Sørg også for å (i mangel av et bedre norsk ord) "purge" fatet med litt co2 før du tapper i ølet..

Berre slik at eg forstår det rett:
-gi en liten dash co2 i fatet
-fyll opp fatet med øl via hevert slik at ølet presser ut co2`en, la det være igjen litt plass i toppen til co2
-fyll innpå co2, med trykk i forhold til temperatur for å karbonisere ølet, koble av co2 etter ca 2 dager
-sett fatet kjøligt til lagring

Er dette riktig framgangsmåte?

Fatet bør strengt tatt være fullest mulig. For å være sikker på at du får all luften ut av fatet etter tapping, bør du fylle på CO2 og slippe ut trykket et par ganger før den endelige trykksettingen. To dager med trykk kan nok være litt i minste laget. Ta noen prøver etterhvert for å sjekke kullsyreinnholdet. Men du kan uansett justere dette etter lagring.

Dog er det lettere å justere ved for lavt co2 innhold, enn i motsatt tilfelle. Det tar i hvertfall lengre tid å få co2en ut igjen..

og med purge mente jeg en dæsj i fatet før ølet fylles som vi ser ut til å ha kommet frem til. :)

Et lite tillegsspørmål her. Vi har allerede hatt sukker i ølet og det har blitt lagret i et par uker. Planen er og fylle det på fat i morgen. Hva med co2 da?

Da tilsetter du sukker, eller trykksetter fatet med CO2.

Du skriver at du har allerede tilsatt sukker, lagret det, men ikke hatt det på fat ennå. Da tolker jeg det som at du har tilsatt sukker i gjæringsdunken og latt den stå, noe som betyr at du ikke har noe fermenterbart sukker igjen, som du trenger for å få CO2. Husk at så lenge øllen ikke er trykksatt løser det seg minimalt med CO2 i den.

Tilbake
Topp