Nybegynner på Corneliusfat trenger tips

agedahl

Norbrygg-medlem
Har lest div om tapping og karbonisering på Corneliusfat men nå står jeg der å skal gjøre dette og klør meg litt i hodet.
Kan noen med en teskje gi en enkel oppskrift step by step?
Tappe rett i fatet eller via inn eller ut?
Gass i fatet før tapping?
Vil 1 bar trykk ved 4 GrC gi et greit Co2 inhold i en Imperial Brown Ale Clone på ca 7,5% Alc?
Etc Etc. :idea:
 
Jeg fyller via ut ventilen etter at jeg har kjør noe co2 igjennom den, da blir det mindre luft pisket inn i ølet, som er ødeleggende.
1 bar ved 4 grader gir deg nok kullsyre.
 
Men ølet er i dag på gjæring bøtta.
Er det da ikke vanlig å bare la det sildre ned i Corneliusfatet før man kjører på med Co2?
 
Hei, jeg er selv veldig ny på fat, tappet over mitt første brygg i helga. Jeg gjorde som følger:
Etter vask så satte jeg noe trykk på og slapp ut gjennom ventilen. For å fylle fatet med co2 som skal være tyngre enn luft.
Åpnet fatets hovedåpning og tappet ølen over raskt, men i rolig flow.
Stengte fatet og trykksatte.
Satte det i et tomt gjærkar og fylte med snø rundt.
I løpet av dagen sjekket jeg trykket og justerte litt samtidig som jeg ristet på fatet og fylte på snø.
På kvelden kunne jeg smake på herligheten. Den hadde bra med futt, men skal få litt mer siden det er en wit.

Det finnes tabeller for trykk, temperatur og CO2 innhold på forumet som du kan søke på for å finne rett innhold i din øl.
 
Jeg rister fatet godt med Starsanblanding. Når jeg tapper tar jeg av lokket som jeg legger i Starsanblanding. Så tømmer jeg fatet, inkludert inn/utventil (bare press ned ventilen så tømmes røret).
Deretter setter jeg fatet på en vekt. Gjæringsbøtten står nå på en benk. Jeg kobler en desinfisert slange på gjæringsbøttekranen og slipper denne helt i bunn på fatet. Deretter er det bare å tappe. Vekten bruker jeg hvis det er så mye skum i fatet at jeg ikke ser når det er fullt.
Når fatet er fullt, setter jeg på lokket og kjører litt trykk Co2 som jeg deretter slipper ut gjennom sikkerhetsventilen for å bytte ut luftrommet over ølet.
Deretter setter jeg på 3,5 bars trykk for å presse ut O-ringen på lokket og får sjekket at fatet er tett.
Deretter er det bare å sette kaldt med Co2 til ønsket karbonering.
Pass på at du ikke fyller fatet for fullt, det er kjedelig å få retur av øl gjennom Co2 slanger/regulator.
Har aldri hatt noen problemer med denne metoden.
 
Rune Alm skrev:
Jeg rister fatet godt med Starsanblanding. Når jeg tapper tar jeg av lokket som jeg legger i Starsanblanding. Så tømmer jeg fatet, inkludert inn/utventil (bare press ned ventilen så tømmes røret).
Deretter setter jeg fatet på en vekt. Gjæringsbøtten står nå på en benk. Jeg kobler en desinfisert slange på gjæringsbøttekranen og slipper denne helt i bunn på fatet. Deretter er det bare å tappe. Vekten bruker jeg hvis det er så mye skum i fatet at jeg ikke ser når det er fullt.
Når fatet er fullt, setter jeg på lokket og kjører litt trykk CO₂ som jeg deretter slipper ut gjennom sikkerhetsventilen for å bytte ut luftrommet over ølet.
Deretter setter jeg på 3,5 bars trykk for å presse ut O-ringen på lokket og får sjekket at fatet er tett.
Deretter er det bare å sette kaldt med CO₂ til ønsket karbonering.
Pass på at du ikke fyller fatet for fullt, det er kjedelig å få retur av øl gjennom CO₂ slanger/regulator.
Har aldri hatt noen problemer med denne metoden.

+1

litt trykk = 0,5-1 bar hos meg. - når jeg lufter gjennom sikkerhetsventilen. Fyller det nesten opp til "INN" tuten. (1cm fra)
 
Tilbake
Topp