Nybegynner på fersk gjær. Noen gjærstarter spørsmål.

Hei!

Jeg er ny på dette med fersk gjær, dvs, jeg har brygget med det, men de gangen kjøpte jeg meg nok til å pitche uten starter.

Jeg har nå bestilt inn det som skal til for å sette starter, men lurer på noen ting da vettu.

1. Kan man sette så stor starter man vil, f.eks sette 5L starter på 1 rør, for så å måle opp rett mengde gjær til din batch, og ta vare på resten til senere brygging?

2. Hvordan måler man enklest opp riktig mengde fersk gjær, om jeg har en splitbatch i et gjæringskar på 30L og et på 11L?

3. For å oppbevare denne, kan man dekantere til det er 0 vørter igjen på toppen, og ha på passende små glass, eller må det være litt vørter igjen?

Håper ikke dette ble for mye spm på en gang. :)
 
Jeg bruker kalkulatoren på brewersfriend til å beregne hele greia.
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Pass på at om du skal lage 5L starter i f.eks en 5L beholder (la oss si erlenmeyerflaske), så vil det garantert skumme over, og miste litt gjær om ikke du følger nøye med. Mange bruker defoamer (anti-skum) og løser det problemet fint.

Du kan fint spare noe gjær. Mange topphøster når den såkalte "krausen" (skummet som kommer av at gjæren koser seg) er på topp. Bruk en desinfisert skjé, og ta fra toppen til du er lei.

Den enkleste og greieste måten å "måle" gjærmengde er å ha såpass mye væske igjen i beholderen i gjæren at du kan løse det opp i væsken med å riste som faen, og deretter splitte det utifra det. Det blir sånn ca uansett, men det funker garantert godt nok, om du har nok gjær (basert på kalkulatoren).
 
Tusen takk for raskt svar!

Det jeg ikke helt forstår, selv med litt knotting på den kalkulatoren, er hvor mye gjærcellene formerer seg i en starter, er det slik at det dobler seg ved en 1L starter?
Om man har en pakke (med 100milliarder celler) som er 1mnd gammel, altså 80% igjen. da har man 80milliarder gjærceller der.
Hvis man setter en 1L starter (1.040) på den, vil man da ende med en økning i 100% gjærceller altså 160milliarder celler?
Og tilsvarende 200% for 2L starter?

Og for å da fordele dette inn i passende posjoner så bør man splitte dem før dekantering da?
 
Nå fikk jeg gått litt igjennom materien der, og skjønner litt mere av hvor mye det gror, veldig avhengig av starter type.

Men hvordan vet man hva slags "pitching rate" man skal ligge på, Pro Brewer 0.75, 1.0, 1,25, osv? Man bør vel ikke pitche for mye gjær?
 
Nå fikk jeg gått litt igjennom materien der, og skjønner litt mere av hvor mye det gror, veldig avhengig av starter type.

Men hvordan vet man hva slags "pitching rate" man skal ligge på, Pro Brewer 0.75, 1.0, 1,25, osv? Man bør vel ikke pitche for mye gjær?
Det finner du ut hvis du leser nedover på den siden kalkulatoren er på.
 
Takk!

Har en utrolig dårlig evne til å spørre å grave, uten å faktisk lese meg opp på den infoen jeg har fått tildelt.

Da forstår jeg litt mere, og grugleder meg til å begynne å gro gjær :p
 
Tilbake
Topp