Nybegynner trenger noen generelle råd

hole

 
Hei
Jeg skall snart brygge mit første øl og føler at noen generelle råd kunne vert nyttig. Jeg har brygget litt vin og mjød med varierende hell så endel ting innen brygging er kjent, men øl brygging er vel litt anerledes.

Først: jeg starter med å brygge små mengder 5-10 liter kansje, med det jeg har av utstyr alerede. Så metoden jeg planlegger er å trekke malten i en pose eventuelt med en skylling for å få litt mere vørter.
Jeg har ganske hardt vann i brønnen så jeg lurer på om jeg bør jusere vannets PH eller er det noen typer øl som brygges med hardt vann?
Jeg har også høstet litt humle selv i høst og lurer på om det er verdt å prøve den, eventuelt vordan kan jeg vurdere kvaliteten på min hjemme dyrkede humle?
Jeg har ikke utstyr til å måle sukker mengden i vørteren (enda) er det mulig å smake seg frem til et dugelig resultat?

På forhånd takk og jeg kommer sikkert på flere spørsmål ettervært.
 
hole skrev:
Hei
Jeg skall snart brygge mit første øl og føler at noen generelle råd kunne vert nyttig. Jeg har brygget litt vin og mjød med varierende hell så endel ting innen brygging er kjent, men øl brygging er vel litt anerledes.

Først: jeg starter med å brygge små mengder 5-10 liter kanskje, med det jeg har av utstyr alerede. Så metoden jeg planlegger er å trekke malten i en pose eventuelt med en skylling for å få litt mere vørter.
Jeg har ganske hardt vann i brønnen så jeg lurer på om jeg bør jusere vannets pH eller er det noen typer øl som brygges med hardt vann?
Jeg har også høstet litt humle selv i høst og lurer på om det er verdt å prøve den, eventuelt vordan kan jeg vurdere kvaliteten på min hjemme dyrkede humle?
Jeg har ikke utstyr til å måle sukker mengden i vørteren (enda) er det mulig å smake seg frem til et dugelig resultat?

På forhånd takk og jeg kommer sikkert på flere spørsmål ettervært.

Fra en relativt (skal over på uhumlet ekstraktbrygging nå) fersking til en annen:
- erfarne bryggere sier at justering av hardheten i vannet er av de mindre viktige elementene ved brygging, så du kan heller konsentrere deg om andre deler av denne kunsten for å høste viktige erfaringer.
- sikkert spennende å eksperimentere med lokal humle i mindre brygg, men dette må da være smakshumle (koketid ca 15 min) og aromahumle (0 - 3 min + 15 - 20 min. hvile etter koking). Å bruke dette til bitterhumle (koketid 60 min) er lite aktuelt da du ikke kjenner alphasyreinnholdet i humlen din. Men funker nok greitt til tørrhumling også.
- med erfaring kan du nok klare å nærme deg en viss beregning av sukkermengde i vørter (OG), men mange elementer vil spille inn og gjøre dette vanskeligere. Dessuten vil du ikke klare å rekne deg fram til alkoholprosenten i godsakene.

I tillegg er det nok greitt å brygge minst 10 liter (du kan heller etterfylle med destillert / kokt og avkjølt vann). Elles tror jeg du vil oppleve at du mister litt for mye veske.

Lykke til!
 
hole skrev:
Jeg har ikke utstyr til å måle sukker mengden i vørteren (enda) er det mulig å smake seg frem til et dugelig resultat?

det er en smal sak å skaffe det utstyret, europris har "hydrometer for øl" for under 100 kroner.
men for all del, du kan jo prøve å smake deg frem, og kontrollmåle med utstyr for å se hvor godt du klarer å tippe SG.
venter spent på en rapport :p
 
Jeg ville vært "forsiktig" med hydrometrene fra europris.
Kjøpte med et av dem en gang jeg var og handla inn gjæringsbøtter, og når jeg testa det mot to andre vi har så var avviket 4-5 i forhold til de andre.
(Om jeg ikke husker feil hadde rent vann en SG på 1.005 med europris varianten).

Men for å måle forskjellen mellom før og etter gjæring er det sikkert kurant.
Da får du ihvertfall en grei formening om styrken på ølet ditt.
Avviket er sikkert (???) det samme hele veien.

Tror bare det er problematisk å forsøke å treffe de verdier som definerer en stilart dersom du har et veldig upresis hydrometer.

mvh
Øystein
www.barebrygg.no
 
Vil også anbefale deg å brygge minst 10 liter. Dette er mitt "standardbatch", holder akkurat det!
 
Jeg var var faktisk tilfeldigvis innom Europris i dag og kjøpte litt nytt brygge utstyr, og tok selvfølgelig med et hydrometer så da var det løst (kansje).
venter nå på malt, gjær og humle, som burde komme en av dagene nå. husker ikke helt hva jeg bestilte men det var iallefall over gjær, en humle med rundt 5-6%alfasyre og tre forskjelige malttyper. Jeg er faktisk lit spent på hva jeg bestilte for det var litt sent og etter et par pils, så det ble litt impulsivt og uten plan og oppskrift.

Jeg knuste litt av den hjemme dyrka humla for å lukte/smake på den I dag og ble litt overasket over lukten. Jeg kan best beskrive lukten som en god vell lagret ost med hint av sitrus, blir spennende å sammenligne den med den komersielle humla.

Jeg vurderer å koke einer låg for å gjøre ølet Norskere og fordi jeg liker einer øl, desuten kan vel det hjelpe med å holde uønskede ting ute fra brygget.
Jeg har godt lagret Einer på verkstedet og masse einer kvist med modene bær rett uten for huset, noen som har råd angående bruk av einer?
Jeg tar mye av inspirasjonen når det gjelder einer fra et foredrag jeg hørte om tradisjons brygging i Hornindal+ ting jeg har lest tidligre. Jeg må kanskje dra over fjellet for å finne noe av kveiken(lokal gjær) de bruker der når jeg har fått litt mere erfaring.

lurer på om jeg kan ha ølet ferdig til jul? Det blir i alle fall ikke tomtebrygg i år :neinei:
 
Da har malten, gjæren og humla kommet

Tørr overgjær safbrew s33
Super Styrian humle pellets 5,9%alfasyre
3kg Pale ale malt
2kg Munchnermalt 2
2kg pilsnermalt, spelt
all malten er ny knust og blandet.

I morgen skall jeg hente en kjele (36l med kran) så da er alt i hus
Det eneste jeg mangler er en plan eller metode og en oppskrift. Jeg har en kjølebag på 32liter men den er uten tappe mulighet og jeg får ikke lov til å modifisere den, kan kanskje bruke hevert, så jeg kan bruke den til meske kar, Eller så trekker jeg bare malten i en sill pose.

Jeg tenker at jeg vill ende opp med rundt 20l øl, alkohol prosenten kan vere melom 4 og 8% og et ikke for bittert øl.
Skal jeg bruke all malten og hva skal jeg gjøre med humla?
 
Jeg klarte å lete frem en artikkel jeg sparte fra et blad kaldt Sjølbærger'n i dag. Artikelen "Fra Bygg til brygg" forteller om øl bryggingens historie og gjengir en god forklaring på hvordan du kommer fra korn til øl på tradisjonelt vis. Husker jeg drømte om å følge hele prosessen men endte opp med å brygge en dugelig kirsebær vin istedet siden det var enklere og fattern hadde modene bær på gåren. Det skal sies at han er korn-bonde så han hadde sikkert bygg også, men jeg var ikke klar for renhets lover og denslaks den gang. dette er ca 15år siden. Nå har jeg fattet mot til å starte opp, ikke enda fra såkorn men man bør vell starte med profesjonelt malta korn uansett. Men jeg kommer nok til å prøve før eller siden, for vi hadde et lite felt med svedja-rug i kjøkkenhagen i år og jeg planlegger å oppdrive noe så korn av bygg som kan duge til malting, ikke alle sorter einer seg vistnok. Jeg kommer nok til å klare å høste litt over 10 kilo og kan vel gjøre et forsøk på striesekk metoden, siden vi har en ren og stri "fjell" elv rett på utsiden av huset vårt.

Planen for jomfru brygget mitt:
7kg malt
starte med 25-28L vann eller einer låg
for å ende opp med ca 20-22L vørter
stegvis mesking: først etter ut røring av malt i 10l vann av 65-70grader skal malten trekke en halv time I meske karet, så økes temeperaturen til 65 grader igjen 30 min vile, så 70 grader 30 min vile, så 75 grader og 30 min vile. Så siles vørteren av jeg bruker nok en saft kjele med silduk plus litt fersk einer kvist. malten skylles med resten av det kokte vannet pluss eventuelt mere for å oppnå ønsket mengde. jeg vurderer å holde av denne siste vørteren til en lettere øl og kanskje balande inn lit honning og ingefær i den.
Så kokes vørteren inn til ønsket mengde med humle tilsatt tidlig og rett før kjøling. Regner med å smake meg till med humle men beregner å bruke 40-60gram under koking og etpar håndfuller rett før kjøling. kjølingen bør gå ganske raskt nå som det over 20-grader ute her.
Settes til gjæring et varmt sted, har varmekabler i et rom som einer seg. regner med en omstikking før utgjering og flasking. justerer da kanskje smaken med litt tørr humling, kanskje i to separate kar som et forsøk.

Høres dette fornuftig ut?
 
Ja da renner vøtern fra meske karet, og hydrometeret sier 1060.
Det tar tid å tømme meskekaret med en hevert, så det blir nok en annen løsning nestegang.

Jeg kokte ca 28 liter einer låg (for en nydelig lukt) og mesket 6kg malt med lågen. skall snart koke vørter'n og lurer litt på vordan jeg skall gjøre det med humla, men det blir vel som jeg gjør på kjøkkenet når jeg lager mat, litt på slomp. vurderer å koke litt lakris rot sammen med vørter'n også for å gi litt ekstra sødme til slutt resultatet.
 
Høres veldig bra ut. Har selv planer om å lage en øl med einer etter hvert. Hvordan gjør du det, og hvor mye bruker du?
 
hole skrev:
Ja da renner vøtern fra meske karet, og hydrometeret sier 1060.
Det tar tid å tømme meskekaret med en hevert, så det blir nok en annen løsning nestegang.

Jeg kokte ca 28 liter einer låg (for en nydelig lukt) og mesket 6kg malt med lågen. skall snart koke vørter'n og lurer litt på vordan jeg skall gjøre det med humla, men det blir vel som jeg gjør på kjøkkenet når jeg lager mat, litt på slomp. vurderer å koke litt lakris rot sammen med vørter'n også for å gi litt ekstra sødme til slutt resultatet.

Hei Hole,

Hvor kjøper du lakrisrot?
 
Huub skrev:
Hei Hole,

Hvor kjøper du lakrisrot?

Enkelte helsekost foretninger selger også lakris rot, vi bruker det mye i te blandinger, nydelig sammen med litt chili og brasiliansk Yerba Mate (llex paraguariensis).

ThÔmas
Einerlåg kokes på godt lagret einer trevirke og frisk kvist med bær. Man tar einer veden og kløyver den opp i tynne emner omtrent som opptennings ved og koker dette sammen med ny inhøstet einer kvist. Pass dog på å skjære bort all bark på veden, for den inneholder skadelige stoffer, ikke bry deg om barken på kvisten det blir så lite. Einer lågen kan kokes så stærk som du ønsker. Jeg brukte et emne ca 20cm lang og 10 cm bred og 4 kvister med bær kanskje 50 cm lange til 28-30liter vann. I gamledager bukte man denne  kokende einer lågen til å vaske alt utstyret med, den har gode desinfiserende egenskaper og kan kanskje gjøre bryggingen litt tryggere iforhold til bakterier og villgjær.

håper dette er til hjelp :)

Nå putrer det ivrig i gjær låsen og lukta er meget lovende. Må nok fylle på litt mere vann(kokt) for å komme opp i 20 liter(har nå 18,5 liter), vørteren ble mere inkokt en jeg trodde. er ikke sikker på endelig sukker vekt for jeg ble ikke ferdig før klokken 4 i natt, men det siste skylle vannet lå på 1020 og det var før koking. Kokte med 25gram super Styrian humle og 3gram lakrisrot i 60min og 6gram super styrian i 15 min og to gode håndfuller med hjemmedyrket humle 5 min før avkjøling. avkjølingen tok ca 2 timer ute i 25 minusgrader men da hadde gjærstarteren fått et godt forsprang. vørteren var meget klar og skummet som en ferdig øl når jeg helte den i gjeringskaret. Smaken på vørteren var meget god og veldig søt, med en merkbar bitterhet, lurer på vordan denne bitterheten blir integrert i det ferdige ølet.
 
Jeg syntes det var litt rart at det hadde stoppet å ploppe i gjær låsen denne morgenen, så jeg tok av litt brygg for smak, måling av øksel og alkohol. Tengte kansje jeg måtte tisette mere gjær av en eller annen grunn. hydrometeret lå på 1014 og alkometeret som jeg bruker til vinbrygging sa 15%alkohol:eek: , smaken var litt tam men nå var jo brygget lunka og co2 ristet ut. tror kansje jeg mesket forlenge på for lav temperatur og jeg brukte jo bare base malt, så allt sukkeret ble tilgjenelig for gjæren og lite ble igjenn til meg  :( .

Viss jeg skall tørhumle/etter krydre brygget mit er det nå jeg skall gjøre det?
 
Jeg tenker nok at alkometeret ditt tar feil. Såvidt jeg vet fungerer ikke slikt til øl. Mest sannsynlig ligger alkoholprosenten et sted mellom 7 og 9, og 1,014 er ganske bra.

Du kan tilsette tørrhumlen nå, ja.
 
Hvor får du kjopt Yerba Mate i Oslo/Norge?

hole skrev:
Huub skrev:
Hei Hole,

Hvor kjøper du lakrisrot?

Enkelte helsekost foretninger selger også lakris rot, vi bruker det mye i te blandinger, nydelig sammen med litt chili og brasiliansk Yerba Mate (llex paraguariensis).

ThÔmas
Einerlåg kokes på godt lagret einer trevirke og frisk kvist med bær. Man tar einer veden og kløyver den opp i tynne emner omtrent som opptennings ved og koker dette sammen med ny inhøstet einer kvist. Pass dog på å skjære bort all bark på veden, for den inneholder skadelige stoffer, ikke bry deg om barken på kvisten det blir så lite. Einer lågen kan kokes så stærk som du ønsker. Jeg brukte et emne ca 20cm lang og 10 cm bred og 4 kvister med bær kanskje 50 cm lange til 28-30liter vann. I gamledager bukte man denne  kokende einer lågen til å vaske alt utstyret med, den har gode desinfiserende egenskaper og kan kanskje gjøre bryggingen litt tryggere iforhold til bakterier og villgjær.

håper dette er til hjelp :)

Nå putrer det ivrig i gjær låsen og lukta er meget lovende. Må nok fylle på litt mere vann(kokt) for å komme opp i 20 liter(har nå 18,5 liter), vørteren ble mere inkokt en jeg trodde. er ikke sikker på endelig sukker vekt for jeg ble ikke ferdig før klokken 4 i natt, men det siste skylle vannet lå på 1020 og det var før koking. Kokte med 25gram super Styrian humle og 3gram lakrisrot i 60min og 6gram super Styrian i 15 min og to gode håndfuller med hjemmedyrket humle 5 min før avkjøling. avkjølingen tok ca 2 timer ute i 25 minusgrader men da hadde gjærstarteren fått et godt forsprang. vørteren var meget klar og skummet som en ferdig øl når jeg helte den i gjeringskaret. Smaken på vørteren var meget god og veldig søt, med en merkbar bitterhet, lurer på vordan denne bitterheten blir integrert i det ferdige ølet.
 
Du målte OG til 1.060. FG var 1.014. Forskjellen er 46. Ved å gange dette med 0.132 får du en alkoholprosent på ca 6,1. Høyrest veldig greitt ut det for min del  ;D sjøl om jeg ikke har smakt på brygget.
 
Jeg må inrømme at det er en stor forskjeld på å brygge vin og det å brygge øl, selv har jeg mest erfaring med kirsebær vin. Den pleier å være blant det enkleste man kan brygge: rene modene bær, så mye sukker gjeren klarer å fortære og litt ekstra for sødme, og vann. resten er tolmodighet og omstikking til rett tid. Øl brygging er som en aktion film i fordhold med inslag av sci fi, det er spennende men mye å sette seg inn i. Jeg ser att dette kan bli en besettelse for mange, inkludert meg selv.
Mye igjen å lære :biersmile:

Ølet mit ser ut til å roe seg så en omstikking er nok på tide i morgen kveld, gleder meg til å smake det og finne ut om noe trengs for å fuldende brygget. har tilsatt litt humle til gjærings karet, både for å hjelpe til med utfelding og for smak.

frodesy:
Det høres fornuftig ut at ølet ikke er så sterkt som vinmåleren sa, jeg var nok lit stresset siden det er mitt første brygg. Jeg vet jo egentlig at både kullsyre, partikler og sukker gjør den målingen usikker. Men ut gjæringen gikk så fort, kun noen få streker igjen till hydrometeret anbefaler flasking.

Martin wrigth
Mate som man oftest sier her eller som enkelte håpløse te selgere insisterer på å si Mate te, Det føles bedere å si Yerba Mate som jo bare frit oversat betyr Mate blader, det er jo ikke te (Camellia sinensis).  Mate fås kjøpt på velutstyrte Te og kaffe spesialister særlig i større byer, men jeg opplever stadig at de som jobber der ikke vet va Mate er.
 
hole skrev:
Ølet mit ser ut til å roe seg så en omstikking er nok på tide i morgen kveld, gleder meg til å smake det og finne ut om noe trengs for å fuldende brygget. har tilsatt litt humle til gjærings karet, både for å hjelpe til med utfelding og for smak.

Det er vanligvis ikke anbefalt å stikke om øl. Du får ei ekstra håndtering, som øker faren for infeksjon og oksidering, og du reduserer mengden gjær i ølet mot slutten av gjæringa, slik at det vil ta lenger tid for gjæren å fjerne acetaldehyd og diacetyl. La heller ølet være på gjæringskaret til gjæringa er helt ferdig.
 
Tilbake
Topp