Nybegynnerkamp mot god gjæring

Se her ja :) tror slaget et tapt for et perfekt øl på mine 2 batcher, men så fort jeg får kjøleskap å gjære i, da blir det å følge sånne oppskrifter/guider :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har gjentatte ganger lest her at man skal alltid gi ølet en sjanse! Mine 2 første batcher gikk derimot i dass :(. Jeg brukte da et rom med konstant temperatur på 20 grader uten noe styring. Med "termostatstripp" på gjæringskaret var temp i ytterkant av karet drøye 22 grader på det meste under stormgjæring. Men det er også mulig at valget av gjær ikke bidro i riktig retning...... Nå prøver jeg å gjøre alt etter boka, for jeg vil så gjerne lage noe godt øl snart :p.

Som fersk brygger er det mange kilder man får info fra. Etterhvert ser du hvilke som er gode... :)
Dette forumet er ett av de gode, siden feil hurtig rettes av mer erfarne bryggere. Jeg blir stadig irettesatt - og verdsetter det.

Temperatur.... Som hovedregel er det bedre (som ny brygger) og gjære for lavt enn for høyt. Ikke bruk direkte varmekilde som eksempelvis varmekabler, da du aldri vet hvor stor overføringsvarmen er ...
Ikke la deg stresse selv om gjæringen tilsynelatende har stoppet opp. Det kan skyldes mange ting - oftes at lokket ikke er tett. La heller ikke dette stresse deg.
Ikke forsøk å lage det perfekte ølet før du når brygg nr. 50, men streb alltid etter å lage et bedre øl enn forrige batch.
Alt kan forbedres - alltid.
Enkelte ganger drikker du øl for å nyte - andre ganger for å lære. Glem ikke at det bare er øl, og at du også kan drikke for å være sosial - uten å måtte vurdere og dømme. Skryt av andres øl, selv om du ikke liker det. De gjør også bare så godt de kan.

Lær deg hva RDWHAHB virkelig står for - da ordene også har en dypere mening ;-)

Bruk solkrem...

Sist redigert:
Men det vil vel gi en jevnere temperatur som er gunstig? Hos meg svinger det 0,6grader med kun Inkbird, og jeg innbiller meg at jeg ser de gradene på aktiviteten i gjærlåsen....

Etter min mening er yoyo-oppførsel det eneste en varmekilde vil føre til dersom ølet står i i et rom som uansett er varmere enn det du vil ølet skal være.

Du vil få jevnere temperatur ved å dytte ned temperaturen med kjøling framfor å forsøke å dytte den opp og ned og overskyte i begge retninger, er min erfaring.

Liten update, målte SG og temp på vørter på min pale ale nå. Gjenstår 3 dager med gjæring. Forventet FG=10.08 måler nå 10.09 så det må jeg si meg fornøyd med. Derimot temperaturen er jeg ikke så happy for, målte den til 18.5. Det er ikke noe mer aktivitet i gjærlåsen. Burde jeg øke til 21c eller noe for å kicke den i gang de 3 siste dagene? Så ta det med på en CC tur i kjøleskapet? Synes det er mye grums i vørteren jeg tok en test av nå
6545eb80f0de722b171770b04b6ba40f.jpg

Kom på at jeg bevegde litt på karet før jeg tok prøven. Kan vel ha "kastet" opp litt snadder fra bunnen :)

Du burde vel sitte den varmt nå. Uansett så er den ferdig når du måler samme SG over en 2-3 dager. En Coldcrash på en 3-4 dager burde bidra sterkt til å redusere ev grums.

Ser jo bra ut dette! :) Husk på at SG målinger betegnes 1.xxx ikke 10.xx. :)

Ja stemmer [emoji23] så jeg hadde notert på riktig måte i loggboka :) var nok bra over gjennomsnittet trøtt! Måtte jo ta en smaksprøve også, det smakte jo rett og slett bra, blir spennene å dytte litt co2 i dette ølet :)

Du burde vel sitte den varmt nå. Uansett så er den ferdig når du måler samme SG over en 2-3 dager. En Coldcrash på en 3-4 dager burde bidra sterkt til å redusere ev grums.

Varmt som i romtemperatur? Kan du forklare hvorfor? :) den skal i utgangspunktet gjære på 20 grader

Varmt som i romtemperatur? Kan du forklare hvorfor? :) den skal i utgangspunktet gjære på 20 grader

Litt ekstra varme på slutten hjelper gjæra å gjøre seg helt ferdig, og så seint i gjæringsprosessen er det liten fare for usmaker, så ja, gi den en liten boost nå på slutten.

Litt ekstra varme på slutten hjelper gjæra å gjøre seg helt ferdig, og så seint i gjæringsprosessen er det liten fare for usmaker, så ja, gi den en liten boost nå på slutten.

Takker :) har også lest noe om diacetyl(tror jeg)? Kanskje ikke så utbredt for gjæring på ale temperatur :)

Takker :) har også lest noe om diacetyl(tror jeg)? Kanskje ikke så utbredt for gjæring på ale temperatur :)

Som Daniel Bråthen skrev så hjelper temperaturøkningen gjæren med å gjøre seg ferdig. Dette omtales vanligvis som diacetylrest, og temperaturøkningen bidrar i tillegg til økt utgjæring, også til at den "rydder opp etter seg" med å fjerne flere biprodukter (bl.a diacetyl) dannet under stormgjæringen. Jeg fikk for kort tid siden råd fra Finn Berger om dette, som tydeligvis er en av de mer erfarne og mest aktive her på forumet. Han skrev at en diacetylrest burde normalt gjøres når SG var nede på ca.75% av forventet FG, uten måling er dette ca. siste uken av gjæringsforløpet. Temperaturen mente han ikke spilte fullt så stor rolle. Jeg gjør dette i kjellerstua som er temperaturstyrt til 22 grader, med en gammel t-skjorte over karet for å beskytte mot lys (Så er gjæringsskapet klart for nytt brygg ;)). Diacetylrest for lager er normalt på 15-17 grader som jeg må gjøre i gjæringsskapet i mangel på annen egnet gjæringssone.

Sist redigert:
Som Daniel Bråthen skrev så hjelper temperaturøkningen gjæren med å gjøre seg ferdig. Dette omtales vanligvis som diacetylrest, og temperaturøkningen bidrar i tillegg til økt utgjæring, også til at den "rydder opp etter seg" med å fjerne flere biprodukter (bl.a diacetyl) dannet under stormgjæringen. Jeg fikk for kort tid siden råd fra Finn Berger om dette, som tydeligvis er en av de mer erfarne og mest aktive her på forumet. Han skrev at en diacetylrest burde normalt gjøres når SG var nede på ca.75% av forventet FG, uten måling er dette ca. siste uken av gjæringsforløpet. Temperaturen mente han ikke spilte fullt så stor rolle. Jeg gjør dette i kjellerstua som er temperaturstyrt til 22 grader, med en gammel t-skjorte over karet for å beskytte mot lys (Så er gjæringsskapet klart for nytt brygg ;)). Diacetylrest for lager er normalt på 15-17 grader som jeg må gjøre i gjæringsskapet i mangel på annen egnet gjæringssone.

Takker for godt svar! Angrer ikke et sekund på at jeg ble medlem her :) masse gode folk som er villige til å dele

Takker for godt svar! Angrer ikke et sekund på at jeg ble medlem her :) masse gode folk som er villige til å dele

Helt enig! Ble selv medlem for bare en måned siden, og har lært utrolig mye av å være her. Hadde da lest Palmers bok, "How to brew", som jeg varmt kan anbefale, men kun brygget noe cider før det.

Tilbake
Topp