Nybegynnermas mtp OG og de..

Hva skal jeg forstå ut av denne målingen? Kalibrert, måling etter kok og nedkjøling.
Må visst ha det inn med teskje
.
 

Vedlegg

  • IMG_20210920_230406.jpg
    IMG_20210920_230406.jpg
    1.003,5 KB · Sett: 73
Hva skal jeg forstå ut av denne målingen? Kalibrert, måling etter kok og nedkjøling.
Må visst ha det inn med teskje
.
Omkring 1.070, som @OBrygger sier.

Det er enten 1.070 eller 1.072. Det kommer an på om hydrometeret ditt er kalibrert for avlesning der meniskus treffer hydrometeret, eller ved bunnpunktet til meniskus. (Meniskus er den buen overflaten til en væske danner fordi den vil klatre opp på veggene i et kar - og på et gjenstand i væsken som f.eks. hydrometeret.) Illustrasjonen viser avlesning der mensikus treffer hydrometeret, men det vanlige er den andre måten, som her ville gitt 1.007.

Du kan sjekke hva som blir riktig med ditt hydrometer ved å ta en måling i vann som holder 20 grader, som er den temperaturen de aller fleste hydrometere er kalibrert ved. Det skal da vise 1.000. (Du har jo kalibrert, så dette er vel ikke nytt for deg:).)

På hydrometeret mitt står det "Ablesung oben", hvilket betyr at du skal lese av ved det øvre nivået til meniskusen, altså som på illustrasjonen. Jeg veit ikke om det er vanlig at det står en slik instruks på hydrometeret, men du kan jo sjekke.

1632202976951.png
 
Hei,
Jeg ville lest av denne som 1.068 med Abläsung oben og 1.069-70 med avlesning nedentil. Sterkt og godt øl blir det uansett
 
Hei,
Jeg ville lest av denne som 1.068 med Abläsung oben og 1.069-70 med avlesning nedentil. Sterkt og godt øl blir det uansett
Overflatehinna treffer da hydrometeret nokså nøyaktig ved 1.070? Litt vrient å være sikker på om det blir riktig, for prøven blir vel ikke holdt helt loddrett.
 
Overflatehinna treffer da hydrometeret nokså nøyaktig ved 1.070? Litt vrient å være sikker på om det blir riktig, for prøven blir vel ikke holdt helt loddrett.
Jeg syns det ser ut som den treffer 1.068, er ikke hver lille strek 2 poeng da :oops: Jeg spør fordi det hadde vært rimelig flaut om jeg etter 4 år med brygging leser hydrometeret mitt feil.
 
Jeg syns det ser ut som den treffer 1.068, er ikke hver lille strek 2 poeng da :oops: Jeg spør fordi det hadde vært rimelig flaut om jeg etter 4 år med brygging leser hydrometeret mitt feil.
Hinna i bakkant treffer på 1.068, men det er jo hinna mot veggen i sylinderen. Og at den er høyere, skyldes vinkelen bildet er tatt fra.

For meg ser det veldig tydelig ut som om hinna på høyre side av "stammen" på hydrometeret treffer på 1.070. Men jeg skal ikke insisistere; det er bare sånn jeg tolker det jeg ser.

Errare humanum est, perseverare autem diabolicum :).
 
Hinna i bakkant treffer på 1.068, men det er jo hinna mot veggen i sylinderen. Og at den er høyere, skyldes vinkelen bildet er tatt fra.

For meg ser det veldig tydelig ut som om hinna på høyre side av "stammen" på hydrometeret treffer på 1.070. Men jeg skal ikke insisistere; det er bare sånn jeg tolker det jeg ser.

Errare humanum est, perseverare autem diabolicum :).
Ser vi på samme plass?
received_820190535266092.jpeg
 
Hva skal jeg forstå ut av denne målingen? Kalibrert, måling etter kok og nedkjøling.
Må visst ha det inn med teskje
.
Jeg leser dette som at du kanskje lurer på hva du skal bruke OG målingen til, og ikke at du bare ville ha hjelp til avlesningen?

OG sammen med data på gjærtypen du bruker gir grunnlag for å beregne en forventet FG som du igjen kan sammenligne måling etter ~2 uker med for å bedømme om ølet er ferdig utgjæret. Eventuelt om måling er stabil med 3 dagers mellomrom og det fortsatt er et godt stykke til forventet FG, bedømme om du skal prøve å tilsette mer gjær eller andre tiltak.

OG sammen med oppnådd FG brukes for å beregne alkoholstyrke og oppnådd utgjæringsgrad, som erfaringsgrunnlag til senere lignende brygg med samme gjær.
 
Jeg er også usikker på om TS fikk svar på det han lurte på
Og her sitter vi å flisespikker ;-)
Når noen først har rota det til, som jeg gjorde i dette tilfellet, må det nesten ryddes opp.

Og siden han la ved bilde, i stedet for å bare fortelle hvilken verdi han målte, synes jeg det var rimelig å tolke det som et spørsmål om hvordan målinga skulle leses.
 
Tilbake
Topp