Nybegynnertabber..?

Heisann!

Jeg har omsider kommet så langt som å ha brygget mit første øl, basert på juleøl ekstraktsettet til Per Inge Haavik. Gjærdunken har stått i kjelleren siden onsdag (snart en uke) og det popler fremdelses jevnt og trutt i gjærlåsen.

Jeg fulgte stort sett oppskriften som fulgte med, men det ble et par feiltrinn i løpet av kvelden. Det jeg lurer på er hvor alvorlige disse tabbene er! Kan jeg like godt tømme det ut med en gang?!?

Jeg tror jeg har gjort det meste riktig frem til vørterern ble kjølt ned. OG ble 1052. Da vørteren var kommet i gjærdunken, tømte jeg tørrgjæret oppi, og satte på lokket. Så kom jeg på etter 10 min at dunken skulle ristes for å blande inn mest mulig oksygen. Dunken ble altså ristet etter beste evne etter gjæren var rørt inn. Er dette krise, eller spiller det liten/ingen rolle?

Så, da jeg løftet dunken etter håndtaket ble noe av vannet i gjærlåsen (springvann, ukokt) sugd ned i dunken. Er denne mengden nok til å potensielt forurense vørteren?

Når gjæringen er ferdig og jeg løfter av lokket, hvor lett er det å avgjøre om ølet er forurenset og dermed ødelagt? Er det noen sikre kjennetegn? Vil bare slippe å flaske 20 liter brygg for ingenting...

Så til slutt et mer optimistisk spm... Hvis det viser seg at brygget er ok, hvor mye sukker skal jeg bruke til karbonering for 22 liter ferdig øl? Etter oppskriften skal det være 100 gr til 25 liter, blir det enkelt og greit 88 gr til 22 liter?

Takker for alle svar! Er utrolig spent på resultatet... Det er vel bare å prøve igjen hvis det slår feil, men det knytter seg tross alt en del forventninger til første brygg...

Hei og velkommen hit!

Jeg tror ikke du har gjort så mye galt i det hele tatt  :ilike:

Ville ikke ha bekymret meg over disse små feiltrinnene. Risting etter at gjær er tilsatt gjør ingenting, og noen dråper rent springvann betyr vanligvis ikke noe som helst. Det er faktisk noen som tilsetter ukokt springvann rett i dunken for å tynne ut vørteren (selv om jeg aldi ville ha funnet på noe slikt).

Når det gjelder sukkermengde så vil jeg tro at ca 6g/l er passelig. Du får da ca 2,5 volumenheter Co2 (1 fra gjæringa og 1,5 fra sukkeret). Oppskrifta sier 4 g/l, noe som blir ca 2 volumenheter. Dette synes jeg høres lite ut.

MVH
Børge

Takk for raskt svar!

Det høres betryggende ut, jeg krysser fingrene for at smaken blir bra iallfall..

Jeg tror jeg har gjort det meste riktig frem til vørterern ble kjølt ned. OG ble 1052. Da vørteren var kommet i gjærdunken, tømte jeg tørrgjæret oppi, og satte på lokket. Så kom jeg på etter 10 min at dunken skulle ristes for å blande inn mest mulig oksygen. Dunken ble altså ristet etter beste evne etter gjæren var rørt inn. Er dette krise, eller spiller det liten/ingen rolle?
Dette spiller ingen rolle

Så, da jeg løftet dunken etter håndtaket ble noe av vannet i gjærlåsen (springvann, ukokt) sugd ned i dunken. Er denne mengden nok til å potensielt forurense vørteren?
Det er en potensiell fare, men det går mest sannsynlig bra. Brukte selv vann rett fra kranen til å tynne ut vørteren når jeg brygget ølsett uten att jeg hadde store problemer med infeksjon.

Når gjæringen er ferdig og jeg løfter av lokket, hvor lett er det å avgjøre om ølet er forurenset og dermed ødelagt? Er det noen sikre kjennetegn? Vil bare slippe å flaske 20 liter brygg for ingenting...
Hvist det er håret belegg, slim e.l. på toppen har du nokk fått infeksjon. Ellers finnes det en del lukter som man kan kjenne igjen men i starten kan man lett feiltolke noen lukter som kan være vanlig i enkelte brygg, f.eks. svovel. Hvist du ikke legger merke til noe alvorlig galt er det bare å flaske, hvist du skulle mistenke att noe er galt vil jeg tipse om å spørre her på forumet før du gjør noe.
Har hør flere som har heldt ut brygg som trolig ville blitt greie med lagring

Så til slutt et mer optimistisk spm... Hvis det viser seg at brygget er ok, hvor mye sukker skal jeg bruke til karbonering for 22 liter ferdig øl? Etter oppskriften skal det være 100 gr til 25 liter, blir det enkelt og greit 88 gr til 22 liter?
En grei regel er rundt 5-6g/l

Takker for alle svar! Er utrolig spent på resultatet... Det er vel bare å prøve igjen hvis det slår feil, men det knytter seg tross alt en del forventninger til første brygg...

ser at man nevner sukker for å danne kullsyre... Har hørt at man istedet bør bruke spraymalt... hva er rett? eller er det hipp som happ? Fordeler/ulemper?

bruk sukker det er billigst og enklest.
Så små mengder det er snakk om har det ikke noe å si på smaken.

ludde skrev:
ser at man nevner sukker for å danne kullsyre... Har hørt at man istedet bør bruke spraymalt... hva er rett? eller er det hipp som happ? Fordeler/ulemper?
Problemet med å bruke spraymalt (eller annen maltekstrakt) til karbonering er at du ikke har særlig kontroll med CO2-mengden. Maltekstrakt gjærer nemlig ikke helt ut, i motsetning til hvitt sukker som gjæres ut 100%. Sukkeret vil altså 'forsvinne' fullstendig og etterlater seg kun CO2.

Hei!

Da har gjærdunken stått i 14 dager, og i går fylte jeg det ferdige produktet på flasker, 17 1-liters IKEA flasker ble det i alt. Det var opprinnelig 22 liter i gjærdunken, men heverten stakk ikke dypt nok ned, og jeg turte ikke starte prosessen på nytt i frykt for å forurense ølet.

OG var 1052, og FG var 1020, er dette normalt? Ifølge oppskriften skulle FG være 1010.

Jeg lagde sukkerlake med 132 g sukker, altså 6 g/l for 22 liter brygg. Nå ble det isedet samme mengde sukkerlake for 17 liter, altså 7,7 g/liter. Er dette helt uproblematisk eller kommer flaskene mine om kort tid til å ta av og begynne å gå i bane rundt jorda?

Flaskene lå klorbad i 10 min før de grundig skylt i kaldt vann, og ølet ble tappet oppi like etterpå. Det var altså mindre mengder springvann i flaskene, kan dette gi noe utslag?

Som dere kanskje skjønner, dette er en mann som er bekymra for ølet sitt..! Men jeg kan meddele at jeg prøvesmakte det før flasking, og det smakte til min forbauselse - øl!! Krysser fingrene for at det til slutt blir årets julegave til meg selv..

Hei igjen.

Vil tro det blir bra dette, dvs dersom du er helt sikker på at ølet var utgått. 1020 er litt høyt, men ingen katastrofe. Har ikke så mye erfaring med ølsett, men vet de bruker å stoppe litt høyt på FG.

Kjenner heller ikke flaskene du brukte, men vanlige flasker har ingen problemer med den sukkermengden.

Du bør kjøpe deg et "no rinse" dessinfeksjonsmidel, slik som sterkrens, for å fjerne faren for infeksjon fra springvann (selv om den er veldig liten er den der).

Så alt i alt tror jeg dette var vellykket forutsatt at ølet var helt utgjæret (og gjæringstiden tyder på det).

MVH
Børge

Det hjelper hvist du deler oppskriften.
Hvist du har benyttet deg av ølsett som du har tilsatt ekstra spraymalt kan FG ende noe høyt.
Gi også info om hvilken gjær du brukte og hvilken temperatur du gjæret på.
Hvist det har stått i 14dager å det ikke har vert noen aktivitet de siste dagene har det trolig gjæret så langt ned det klarer.
Gjæringen er ferdig når den er ferdig.

Hvilke IKEA flasker er det du har benyttet?
Tenker på om de tåler trykk?
Hvist de ikke tåler trykket vil det i beste fall være att de lekker rundt pakningen og i verste fall vill de kunne eksplodere.
7,7g sukker pr.l. er mye, men det er noen ølstiler som bruker dette, det blir nokk mye kullsyre.
Du bør kjøle ølet godt ned før du åpner flasken å tapper heller forsiktig.

Dessinfiseringen din av flaskene høres helt kurant ut.
De små mengdene med vann som er igjen i flaskene skall ha lite å si.
Selv blandet jeg i ca.50% av vannet til ølsettene rett fra springen når jeg startet med de, uten att det ga noen katastrofale resultater.
Men vil alikevell anbefale deg å skaffe "no rins sanitizer", f.eks. sterkrens fra www.petit-agentur.no eller www.maltbua.no eller å Starsan fra www.vinogbar.no
Med disse slipper du  å skylle etterpå.

Hvist det smakte bra ved flasking vil det nokk bli bra :ilike:

Beant var før meg.

Heisann! Så ikke at jeg hadde fått svar på spm før nå, men takker for all bistand!

Jeg brukte juleølsettet til Per Inge Haavik, ikke noe ekstra spraymalt. Jeg vet ikke hvilken type gjær det er, både den og humlen kom løst i en brødpose.. Temp ved gjæring var vel nede i 25 grader.

Flasketypen er Slom fra IKEA : http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50108908 Leste litt på forumet her, og ser at folk har delte erfaringer med disse flaskene. Men siden dette er mitt første brygg var disse flaskene greie, både mtp pris og at IKEA er 10 min unna.

Hvor lenge anbefaler dere at de står i romtemperatur før de får plass i kjøleskapet? Oppskriften til Per Inge sier 1-2 dager, mens boka Moderne Hjemmebrygging sier 1-2 uker.

Hyggelig forum dette, masse engasjerte ølbryggere!

Det er best etter min erfaring å la den stå ihvertfall 2 uker før man evt smaker eller setter på kjøling... lengre lagring (også ved rom temperatur) gjør bare godt. Det blir garantert oppdrukket lenge før den antyder til å bli dårlig :)  :biersmile:

25C er egentlig ganske høy temperatur å gjære på, men dette skall ikke føre til dårlig utgjæring.
En grov regel er å gjære ale på 18-20C og lager på 8-10C, å det er bedre å gjære for kaldt enn for varmt.

Til flaskegjæring er det greit å vente ca.2uker, men du kan teste ølet nå og da, å når det er passe karbonert kan du sette det kaldt.
Er det lite karbonert etter 2uker lar du det bare stå noen dager til for så å sjekke en ny flaske om den er ok karbonert.

Har egentlig ikke noen erfaring med disse settene, men virker litt rart att de ikke ville gjære lengre ned.
Men hvist det smaker bra er det det viktigste.

Kan du si noe mer om ekstrakten som var del av dette juleølsettet? Var det flytende eller tørr, hvilket merke, og i hvilken forpakning? Jeg har vært bort i flytende maltekstrakt som ikke evnet å gjære langt ned, kanskje du har samme vare.

Det var flytende ekstrakt på en 2,5 liters dunk bestilt fra Per Inge Haavik. Det sto ikke noe merke på, lurer på om han lager disse selv?

Jeg kom forresten på en ting jeg ikke har nevnt, det sto i oppskriften at ekstrakten kun skulle kokes opp, men jeg leste på "How to brew", John Palmers hjemmeside at ekstrakt skulle kokes i minst en time, noe jeg også gjorde. Klarte å la det koke over også... Humlen ble kokt i egen gryte i 90 min, som oppskriften sa. Etter nedkjøling ble alt blandet sammen i gjæringskaret. Kan dette ha påvirket utgjæringen?

Da tror jeg at du kan ha brukt samme maltekstrakt som meg. Det kan hende at denne typen maltekstrakt er av en type som ikke er spesielt egnet til brygging, muligvis er det mer siktet mot bakerier som bruker det som ingrediens i brød. Men har brygget stått og gjæret 'lenge nok', så går det til slutt ikke lenger ned i FG. Da kan man heller flaske ølet.

Da er første prøvesmaking gjennomført!

Flaskene sto 2 uker i romtemperatur, nå står de i kjøleskap. Smaken ble relativt OK, for å være første runde. Den smaker litt "vannete" (beklager, er ingen øl-dommer og kan ikke sjargongen...) til å begynne med, med en stram ettersmak som avslører at dette er hjemmelaget... Mulig jeg er på jordet, men syns lukta spesielt, og delvis smaken er i nærheten av vin. Noen som kjenner seg igjen?? Men alt i alt et brukbart og drikkbart øl.

Det som er mest overraskende er likevel at det nesten ikke er kullsyre i! Det endte jo opp på 7,7g sukker per liter, men alt jeg fikk igjen var lite pfft idet jeg tok av korken på IKEA flasken, ellers var ølet ganske flatt.

Her må det dog påpekes at kun 1 flaske er testet, så både smaken og kullsyreinnholdet kan vel være bedre ved neste forsøk.

Alt i alt er jeg brukbart fornøyd, tror nok jeg må sette i gang med mer brygging. Det første jeg skal gjøre er å melde meg inn i Norbrygg, nå som første brygg besto eksamen. Det neste blir å skaffe noe bedre utstyr og etterhvert prøve maltbrygging. Jeg har studert med interesse bildene som er lagt ut på forumet her av folks forskjellige måter å bygge utstyr selv. Jeg tar av meg hatten for de som får det til, men ettersom jeg er utstyrt med ti tommeltotter og en lat natur, er jeg mer interessert i å kjøpe en Speidel 20 L, selv om den koster flesk.

Takk for alle svar underveis!

Gratulerer med ditt første brygg :biersmile:

Hvis du allerede har rukket å smake på det første brygget er det på tide å komme i gang med det neste!

Jeg har ikke erfaring med ekstraktbrygging, men som med all mat og drikketilbereding blir aldri resultatet bedre enn råvarene. Crap in = Crap out!
Jeg har ved å lese diverse fora registrert at folk har hatt dårlig erfaring med akkurat den ekstrakten du har brukt. Og uspesifisert humle og gjær i brødposer høres ikke akkurat tillitvekkende ut.. For alt jeg vet kan det være førsteklasses råvarer, men jeg mistenker heller at det ikke er det..

Så første bud er å bruke ordentlige råvarer!

Muntons light spraymalt har jeg registrert at folk har god erfaring med. Fås på Petit, Maltbua og VinogBar.
De samme stedene får du humle som du vet hva er!
Og ordentlig gjær, også som du vet hva er. Jeg anbefaler SafAle US05 tørrgjær.

Humlen skal helst kokes sammen med malten, ikke i en gryte ved siden av.
Og prøv å gjære på litt lavere temperatur. I gangen f.eks. Finn et sted med 15-18 grader.

Finn en oppskrift du har lyst til å smake. Er den all-grain kan den lett konverteres til ekstrakt, det kan du få hjelp til her.
Eller du kan hoppe rett på maltbrygging; får du smaken på det er det ingen vei tilbake :skaal:

Gratulerer.

Du får teste noen flere flasker å se hvordan de er, men en av tankene som faller meg er att flaskene ikke er designet for overtrykk, å dermed ikke klarer å holde på det trykket som er ønskelig for rett karbonering.
Prøv også å la flaskene stå ute en stund til til karbonering, å test det på nytt. Av og til kan det ta lang tid for karboneringen.

Var det syrlig som vin?
Det kan hende du har fått en liten infeksjon.

Tilbake
Topp